
Metodika měření televizní sledovanosti
Elektronické měření sledovanosti televize se v České republice uskutečňuje roku 1997, od roku 2018 je součástí i měření internetu, zejména videoobsahu. Pro Asociaci televizních organizací, jejímž zakládajícím členem je i Česká televize, provádí prostřednictvím tzv. TV metrů společnost Nielsen.
TV metr je elektronické zařízení, které slouží zejména k zaznamenávání toho, jak televizi sledují jednotliví členové domácnosti. Přenos dat naměřených TV metry do ústředí Nielsen Admosphere se odehrává průběžně prostřednictvím komunikace GSM a má podobu zpráv SMS. Naměřená data jsou uživatelům včetně České televize k dispozici následující den ráno.
Elektronické měření sledovanosti v členění podle jednotlivých televizních kanálů a skupin, sociodemografické struktury diváků a dalších ukazatelů se uskutečňuje s přesností na vteřinu na reprezentativním vzorku 1900 televizních domácností v České republice; tento panel se každoročně z jedné čtvrtiny obměňuje a podléhá přísným pravidlům reprezentativity. Měření se účastní všichni členové domácnosti od 4 let výše.
Hlavními měřenými veličinami jsou rating (sledovanost), podíl na publiku (tzv. share nebo také podíl na TV trhu) a zásah (tzv. reach).
Rating vyjádřený obvykle v tisících jednotlivců udává průměrný počet osob z dané cílové skupiny, které sledovaly pořad nebo daný časový úsek televizního vysílání na konkrétním kanálu. Řekneme-li, že pořad měl sledovanost milion diváků, znamená to, že v průměru se na každou sekundu pořadu dívalo právě milion diváků.
Podíl na publiku (share) vyjádřený v procentech udává podíl sledovanosti daného kanálu na celkové televizní sledovanosti v daném časovém úseku nebo během konkrétního pořadu. Podíl na publiku se často znázorňuje koláčovým grafem, protože součet podílů sledovanosti všech stanic v daném časovém úseků je vždy 100 %.
Zásah (reach) vyjádřený v procentech nebo v tisících jednotlivců udává podíl nebo absolutní počet osob z dané cílové skupiny, které strávily sledováním daného pořadu nebo časového úseku alespoň jistou minimální dobu (tj. splnily tzv. podmínku reache). Podmínka reache definovaná ATO je stanovena na tři minuty kontinuálního sledování pořadu nebo časového úseku. Pro účely hodnocení veřejné služby ČT je u zásahu kanálů používáno přísnější kritérium definované BBC – 15minutová kontinuální sledovanost kanálu zjišťovaná na týdenní bázi.
Odložená sledovanost v televizi
Od roku 2013 je v projektu elektronického měření sledovanosti, který realizuje společnost Nielsen, měřena tzv. odložená sledovanost pořadů v TV, tedy odsledování pořadu v jiném čase, než byl živě vysílán v TV, a to v horizontu sedmi následujících dní. Oficiální data zahrnují odloženou sledovanost pořadů do tří dnů po odvysílání. K tomu může docházet např. na televizorech s připojením na internet (služby HbbTV nebo Smart TV), přístupem do archivu nebo na pevný disk či jiné záznamové zařízení umožňující nahrávání a přehrávání TV vysílání. Výpočet ratingu odložené sledovanosti na televizorech se provádí obdobně jako u živé sledovanosti.