Společné zážitky, motivace k pohybu či pomoc sportovnímu prostředí. Proto vysílá ČT sportovní přenosy
Proč vysíláme nákladné sportovní přenosy, když je mohou vysílat komerční televize? Vysílání sportu ve veřejnoprávní televizi je důležité pro celou společnost a ví to všude na světě. Sport není jen zábava pro několik nadšenců, ale je významnou součástí kultury a společenského života s velkým dopadem na široké spektrum lidí.
5. 12. 2024
Česká televize má za úkol uspokojovat rozmanitost zájmů a potřeb celé společnosti. To jí mimo jiné ukládá i zákon o České televizi. Sportovní přenosy vysílané Českou televizí nejsou zdaleka jen zdrojem zábavy. Jsou to také momenty, kdy se lidé všech generací setkávají, fandí svým týmům či oblíbeným sportovcům a sdílí společné zážitky. Události, jako jsou olympijské hry, mistrovství světa nebo evropské šampionáty, mají schopnost spojovat lidi a vytvářet pocit národní hrdosti. Díky tomu, že jsou tyto přenosy veřejně dostupné v České televizi, si je může vychutnat kdokoli, ať už pravidelný fanoušek, nebo člověk, který si sport zapne jen při velkých událostech jako bylo třeba letošní mistrovství světa v hokeji. Finálové utkání Česka se Švýcarskem sledovalo 3,8 milionu diváku starších čtyř let a šlo o druhý nejsledovanější přenos historie měření, hned po finále zimních olympijských her v Naganu v roce 1998.
Vysílání sportovních přenosů motivuje k pohybu a pomáhá malým sportům
Jedním z nejpodstatnějších důvodů, proč má Česká televize vysílat sport je také fakt, že tím podporujeme rozvoj fyzické kultury, zdravého životního stylu a obecně sportování. Přenosy velkých sportovních událostí motivují především mladé lidi a děti ke sportu. ČT také pomáhá řadě sportů získat nové diváky, členy a v neposlední řadě i sponzory. V posledních letech je to dobře vidět u biatlonu, ragby, baseballu nebo orientačních a para sportů, kde se pomocí kvalitního zpracování přenosů a výsledků našich sportovců, podařilo tyto sporty popularizovat a udělat z nich velmi oblíbené, a tím pádem i sledované sporty. Přesně tohle ale ze své definice nedělají komerční televize, protože jsou závislé na reklamách nebo jiných formách zpoplatnění. Orientují se tedy hlavně na sledovanost, která jim přináší nejvyšší zisky z reklamy.
Role České televize na poli sportovních přenosů je tedy nezastupitelná. Komerční televize se totiž nepustí do otevřené podpory sportu tím, že by investovaly peníze do méně známých sportů a trpělivě pracovaly na růstu jejich popularity. To naopak Česká televize dělá, umí a musí v tom pokračovat.
Jan Souček
generální ředitel České televize