Kde jsem:

Poznejte nás

Poznejte nás

Archiv tiskových zpráv — Pro média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Archiv tiskových zpráv

26. 3. 2020

Kovy řeší dějiny. Chce změnit výuku dějepisu na školách

Výuka moderních dějin na našich školách končí často u druhé světové války a mnohdy ani na tu nezbývá dostatek času. To je zjištění, o které se opírají tvůrci nového snímku v čele s mladým youtuberem Karlem „Kovy“ Kovářem, jenž má s nedostatečnou výukou dějepisu vlastní nedávnou zkušenost. Proto se vydal napříč republikou, aby zmapoval situaci a pomohl hledat řešení. Dokument Kovy řeší dějiny uvede ČT2 v premiéře v úterý 31. března ve 20.55 hodin.

„Ozvali se nám studenti ze škol, kde je situace neutěšená. Objeli jsme celou republiku a vyzpovídali je. A pak jsme se jeli podívat za těmi učiteli, kteří výuku moderních dějin stíhají a ještě navíc ji umí dělat poutavě. Abychom ukázali, že to jde,“ popisuje vznik filmu Kovy.

Byť se na některých školách výuka dostane alespoň k roku 1989, i tak často trpí všeobecným problémem českého školství. „Tím nejhorším rysem současné výuky dějepisu je pravděpodobně to samé, co v mnoha jiných předmětech, tedy biflování oddělených faktických informací bez jejich propojení, smysluplného příběhu, širšího kontextu, mnohdy bez samostatné nebo kolektivní práce, bez náležité diskuse, bez ponoru do hlubších souvislostí a kontroverzí. Samotné moderní dějiny se zpravidla nestihnou probrat, případně jen velmi povšechně,“ říká režisér Ivo Bystřičan a dodává: „Naději vidím u všech učitelů, kteří se o proměnu snaží. Je potřeba podpora ze strany rodičů, ředitelů škol a ministerstva školství, ale hlavně to vyžaduje změnu, jak se učí učit na pedagogických fakultách. Tam se zpravidla nezměnilo za poslední dekády mnoho a je potřeba tuto zrezivělou brzdu uvolnit.“

„Jedná se o výrazný sociální problém, kdy pojetí výuky dějepisu neodpovídá potřebám společnosti svobodně, protože informovaně, se rozhodovat,“ dodává kreativní producentka Lenka Poláková. Kovy se často ve svých autorských videích na sociálních sítích zabývá zpracováváním společenských témat a v televizním dokumentu se rozhodl vyrazit do terénu za přímými aktéry. Objekty jeho zájmu se stali učitelé, rodiče, ředitelé škol, pedagogické fakulty, školní inspekce i sám ministr školství. Film ukazuje mladou generaci, kterou je potřeba brát vážně, i učitele, kteří svým vlastním zájmem a úsilím každodenně ukazují, že výuku moderních dějin napravovat lze.

Kovy: Znalost moderních dějin je nezbytná k hlubšímu pochopení současnosti

Jak Vás napadlo téma dokumentu?

Vlastní zkušenost. K tématům jako studená válka, pád berlínské zdi nebo porevoluční dění v České republice jsme se dostali až v maturitním semináři. Moderní a soudobé dějiny nám přitom mají potenciál pomoci lépe chápat současnost.

Když jste mluvil se studenty napříč republikou, zjistil jste, že je to někde lepší?

Ozvali se nám studenti ze škol, kde je situace neutěšená. Objeli jsme celou republiku a vyzpovídali je. A pak jsme se jeli podívat za těmi učiteli, kteří výuku moderních dějin stíhají a ještě navíc ji umí dělat poutavě. Abychom ukázali, že to jde.

Vidíte možné řešení?

Určitě, ale je důležité, aby se zapojili všichni aktéři. Nikdo to zázračně nevyřeší a změna musí jít takzvaně „odspodu". Studenti by měli projevit zájem a dát najevo, že se o té látce něco dozvědět chtějí, rodiče tolerovat, že bude výuky možná probíhat jinak než za jejich dob. A být připraveni vysvětlit, proč byl třeba dědeček nebo babička v KSČ. Motivovaní učitelé by se měli snažit měnit zaběhlé školní vzdělávací programy a ředitelé by jim ideálně neměli házet klacky pod nohy. A ministerstvo může pomoci dobře odvedenou revizí rámcových vzdělávacích programů.

Proč je podle Vás potřebné znát moderní dějiny?

Studenti sami často zmiňovali, že nám jejich znalost může pomoci neopakovat chyby, které už lidstvo v minulosti udělalo. Osobně si myslím, že jsou klíčem ke kontextu, který je nezbytný k hlubšímu pochopení současnosti.

Jaké to pro Vás bylo spolupracovat s televizním štábem?

Jsem zvyklý na vlastní scénář, stativ a kameru. Takže to bylo něco úplně nového. Všechno ale probíhalo skvěle. Režisér Ivo Bystřičan je velký profesionál a doufám, že ze společné spolupráce vzejde dokument s potenciálem otevřít debatu na toto téma v širší společnosti. Tak jsem sám moc zvědavý.

námět a dramaturgie: Josef Albrecht // scénář a režie: Ivo Bystřičan // výkonná producentka: Olga Grossmanová // kreativní producentka: Lenka Poláková // účinkují: Karel „Kovy“ Kovář, Pavel Martinovský - Asociace učitelů dějepisu, Vít Beran - ředitel ZŠ Kunratice, Bohumil Kartous - školský analytik, EDUin, Kamil Činátl - historik a didaktik, FF UK a ÚSTR, Zdeněk Beneš - historik, FF UK, Josef Märc - didaktik a učitel dějepisu, Gymnázium Chomutov a UJEP, Jaroslav Pinkas - historik, učitel a didaktik, ÚSTR, Roman Anýž - metodik a učitel dějepisu, ZŠ Dr. Jana Malíka, Chrudim, Zdeněk Brož - ředitel ZŠ Dr. Jana Malíka, Chrudim, Tomáš Zatloukal- ústřední školní inspektor, ČŠI, Petr Šimíček - metodik a učitel dějepisu, Gymnázium Olgy Havlové Ostrava, Pavel Mervart - organizátor „4 dny v reálném socialismu“, Gymnázium J.K.Tyla HK, Jan Květina - politolog a učitel dějepisu, Gymnázium J.K.Tyla Hradec Králové, Robert Plaga - ministr školství, mládeže a tělovýchovy a studenti a studentky českých škol

Karolína Blinková, tisková mluvčí České televize

Přílohy

Robert Plaga a Kovy (744 kB)

Kovy (674 kB)