¢j. RCT e74/24 - Text stiznosti

Dobry den,

rada bych, abyste se zabyvali skandalnim selhanim zahrani¢niho zpravodaje A. Papadopulose
v jeho reportazi z 9. 3. k 80. vyroci vyvrazdéni zafijovych transportld v tzv. terezinském
rodinném tabore. (https://www.facebook.com/CT24.cz/videos/7365259590187179.)

Pamatka vice nei 3700 zavrazdénych ob&an(i Ceskoslovenské republiky nestala panu
redaktorovi za to, aby si zjistil elementarni fakta, takze se nechal natocit vkmenovém tabore v
Osvétimi, jak dramaticky vychazi z bardku, v némz je dnes umisténa expozice pfipominajici
Ceskoslovenské obéti Auschwitz-Birkenau.

Terezinsky rodinny tabor, tzv. Bllb, vSak byl v nékolik kilometr( vzddleném Birkenau, kde
je jeho historie popsana. Stacilo si otevfit wikipedii, je tam i fotka a souradnice
(https://cs.wikipedia.org/wiki/Terez%C3%ADnsk%C3%BD_rodinn%C3%BD_t%C3%Albor).

Je zkratka zcela zjevné, Ze ani Papadopulose, ani editora vysledného pfispévku celd ta

vrsvs

selhava verejnopravni televize, mj. i proto, Ze u¢im na gymnaziu, do Bllb jezdime dlouha léta
se studenty davat kytku a za téchto okolnosti se mi dost obtizné vysvétluje smysl a dlleZitost
verejnopravnich médii.

S veskerou Uctou

Monika Stehlikova



¢j. RCT e74/24 — Odpovéd Rady CT

Vazena pani Stehlikova,

Rada Ceské televize od Vés obdrZela stiznost na reportaz k tématu 80. vyro&i vyvrazdéni vice
nez 3700 Ceskoslovenskych obcanu z tzv. terezinského rodinného tabora Bllb. Ve své stiznosti
upozoriujete na to, Ze reportaz zpracovana zahrani¢nim zpravodajem v Polsku Andreasem
Papadopulosem chybné oznacuje misto, odkud byli uvéznéni lidé deportovani do plynovych
komor.

Rada CT pozadala ve véci Vasi stiznosti o stanovisko generélniho feditele CT. Ten ke své
odpovédi pfipojil také vyjadieni Martina Reznitka, zastupce $éfredaktora zpravodajstvi. Ten ve
svém vyjadreni uznal, Ze vreportazi skutecné doslo k mylnému informovani, pochybeni
redaktora konstatoval ve svém stanovisku i generalni reditel:

ReportdZ redaktor natdcel v Osvétimi (Auschwitz), misté, kde se nachdzel kmenovy nacisticky
koncentracni tdbor, a dnes je zde mj. expozice pripominajici Ceskoslovenské obéti holokaustu.
V tzv. stand-upu u jedné ze zdejsich budov pak myIné pouZil obrat ,z této budovy?, ¢cimz vznikl
dojem, Ze prdvé z této konkrétni budovy byli odvadéni lidé ,,ze zdFijovych transport(” na smrt.
Ve skutecnosti se jednalo o budovy v jiné sekci kmenového tdbora Auschwitz, v nékolik
kilometri vzddleném Bllb.

Redakce se za pochybeni omlouvd, vtomto duchu uZ se zpravodaj Andreas

Papadopulos vyjadfil také pro Zidovskou obec v Praze. Rada CT si Vam v této odpovédi také
dovoluje poskytnout &ast vyjadfeni Martina Rezni¢ka adresovanou p¥imo Vam jako autorce
stiZznosti:
Dovolte, abychom se ovsem ohradili proti Vasi formulaci, Ze ,,ani Papadopulose, ani editora
vysledného prispévku celd ta historie viibec nezajimd a Ze jsou jim ti mrtvi Sumafuk”. Opak je
pravdou, o éem# svéd¢&i dlouhodobé i vysildni CT24 a fakt, Ze jsme se oné uddlosti vénovali i
nad radmec zminéné reportdZe napri¢ nasim vysilanim. Navic historie vyhlazovacich a
koncentracnich tdbor( je bohuZel velmi smutnou kapitolou tykajici i se vzddlené rodiny pana
Papadopulose.

Rada Ceské televize bere na védomi vysvétleni poskytnuté redakci zpravodajstvi a
zéroven douf3, Ze toto pochybeni nikterak nenarusi Vasi divéru ve zpravodajstvi vefejnopravni
televize.

S pozdravem

Mgr. Karel Novak
pfedseda Rady Ceské televize



) Ceska televize Jan Soutek

generalni feditel

Rada Ceské televize

V Praze dne 8. dubna 2024

Vazeni ¢lenové Rady,

dne 27. bfezna 2024 mi byla Radou CT pfedlozena k vyjadieni stiznost pani Moniky Stehlilkové
na reportaz ze dne 9. brezna 2024, kterou natacel zahrani¢ni zpravodaj v Polsku Andreas
Papadopulos. ReportdZz se tykala 80. vyrodi vyvrazdéni vice nez 3700 ceskoslovenskych
obc&an( z tzv. terezinského rodinného tabora Bllb. StéZovatelka upozortiuje na zaménu mista,

odkud byli uvéznéni lidé deportovani do plynovych komor.

Dle stanoviska redakce, které jsem si vtéto véci vyzadal, doSlo ze strany zminéného
redaktora Ik chybé. Reportaz natacel v Osvétimi (Auschwitz), misté, kde se nachazel kmenovy
nacisticky koncentra¢ni tdbor, a dnes je zde mj. expozice pfipominajici ceskoslovenské obéti
holokaustu. V tzv. stand - upu u jedné ze zdejSich budov pak mylné pouzil obrat ,z této
budovy”, ¢imz vznikl dojem, Ze pravé ztéto konkrétni budovy byli odvadéni lidé ze
,Zafijovych transport” na smrt. Ve skute¢nosti se jednalo o budovy v jiné sekci kmenového
tdbora Auschwitz, v nékolik kilometr vzdaleném Bllb. Redakce tuto chybu pfiznava a

omlouva se za ni.

S pozdravem

Mgr. Jan Soucek

generalni fedifel

Priloha: stanovis&d) redakce Zpravodajstvi

Ceska televize, Kavei hory, Na H¥ebenech 11 1132/4, 140 70 Praha 4 www.ceskatelevize.cz
Sekretariat: 26113 4004, 26113 4002 email: asistentkyGR@ceskatelevize.cz
IC: 00027383, DIC: CZ00027383 zfizena zakonem &. 483/1991 Sh., o Ceské televizi, nezapisuje se do obchodniho rejst¥iku




¢j. RCT e74/24 - Stanovisko redakce

Vazena pani Stehlikova,

dékujeme za Va$ email a za zdjem o vysilani Ceské televize. Zpravodaj Andreas Papadopulos v
tzv. stand-upu poutzil tfi chybna a nadbytecna slova ,z této budovy“. Bohuzel, byla to chyba z
nepozornosti. V puvodnim textu, ktery si pro reportdz predepsal, tato tfi slova nebyla a lze je
v této nestastné vétné konstrukci povaZovat za slova vypliikova. Za tuto chybu Vam patfi
omluva, ostatné zpravodaj Papadopulos se u? podobné vyjadfil také pro Zidovskou obec v
Praze.

O vrazdé ceskoslovenskych ob¢anl pro ucely reportdze ve stejny den a stejném misté
hovofil s historikem muzea Osvétim, ktery mu celou historii popisoval, a dokonce pro Ceskou
televizi exkluzivné zverejnil zavér svého nejnovéjsiho badani. Proto véfime, Ze i pres vyse
popsanou faktickou chybu je reportaz stale prinosna, zvlasté pak, kdyz na obsahu, kontextu a
jejim celkovém vyznéni se témito tfemi chybnymi slovy nic nezménilo.

Pan Papadopulos i my véfime, Ze jde o velmi dlleZité téma, a proto jsme reportaz
pripravili a odvysilali.

Dovolte, abychom se ovsem ohradili proti Vasi formulaci, Ze ,,ani Papadopulose, ani
editora vysledného prispévku celd ta historie vibec nezajima a Ze jsou jim ti mrtvi Sumafuk”.
Opak je pravdou, o éem? svéd¢i dlouhodobé i vysilani CT24 a fakt, e jsme se oné udalosti
vénovali i nad rdmec zminéné reportaze napfi¢ nasim vysilanim. Navic historie vyhlazovacich
a koncentracnich tdbor( je bohuzel velmi smutnou kapitolou tykajici i se vzdalené rodiny pana

Papadopulose.

Dékujeme Vam za opravnénou reakci a doufame, 7e Ceské televizi zachovate pfizef i
nadale.

S pozdravem

Martin Rezni¢ek
zastupce Séfredaktora zpravodajstvi



