
čj. RČT e118a/24 – Text stížnosti  

Vážená Rado České televize,  

obracím se na vás se s:žnos; na způsob, jakým redakce zpravodajství a publicis;ky ČT 
pokrývala, resp. kontextualizovala „agendu izraelsko-pales;nského konfliktu“ nastolovanou 
mezi 8.10. – 31.12. 2023.  

Tříměsíční obsahová analýza editoriální strategie užité při reprezentaci daného konfliktu 
naznačuje, že při nastolování a rozvíjení dané agendy porušila ČT řadu profesních pravidel, 
jejichž naplňování jí ukládá Zákon o České televizi 483/1991 Sb. a Kodex České televize.  

I. Shrnu= hlavních profesních selhání  

1. zpravodajství České televize dlouhodobě, systematicky, tedy nenáhodně, neplnilo 
povinnost poskytovat objektivní, ověřené, ve svém celku vyvážené a všestranné informace pro 
svobodné vytváření názorů (§ 2, bod 2 Zákona o České televizi), 

2. zpravodajství České televize ve vztahu k dané agendě dlouhodobě porušovalo norma;vní 
povinnos; vymezené v Kodexu ČT. Zvláště jde o povinnost:  

- poskytovat nestranné zpravodajství, informace a komentáře, 

- respektovat lidskou důstojnost, základní lidská práva a svobody (Preambule Kodexu 
ČT), 

- vytvářet a šířit program a pořady tak, aby (…) odrážely rozmanitost názorů a 
politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit 
vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti. 

II. Zdůvodnění 

Zákon o ČT a Kodex ČT v článku 5 explicitně vyžaduje, aby zpravodajství a aktuální publicis;ka 
ČT dbaly na přesnost a nestrannost spočívající především ve zjišťování a ověřování skuteč-
nos; (bod 5.6).  

ČT věnovala při nastolování dané agendy oprávněně dostatečnou pozornost důsledkům 
nelidského teroris;ckého útoku teroris;ckého hnu: Hamás pro; bezbranným izraelským 
obyvatelům. Bohužel nedostatečně kontextualizovala povahu dané agrese a nedostatečně 
diferencovala mezi skutečnými teroristy a běžnými obyvateli pásma Gaza.  

Vzhledem k tomu, že první tři týdny po teroris;ckém útoku představovaly etapu hledání 
výkladových rámců „nového konfliktu“, lze do značné míry akceptovat situační a hodnotové 
důvody, které vedly zpravodajství ČT ke zvolené editoriální strategii, respek;ve k prvotnímu 
expozičnímu zarámování dané agendy.  

Pokračující rozvíjení agendy ale obhajitelné není a představuje flagrantní porušení profesních 
pravidel vymezených v Zákoně o ČT a Kodexu ČT. Popis druhé fáze konfliktu (listopad-prosinec 
2023), kdy vstoupila izraelská armáda do Gazy s cílem zničit teroris;cké hnu: Hamás, byl 
mnohem problema;čtější než ony první tři týdny hledání výkladových rámců „nového 
konfliktu“.  

ČT zvolila pro svou editoriální strategii jako dominantní interpretační rámec legiAmizaci 
vojenské akce Izraele. Činila tak mimo jiné i skrze démonizaci běžných obyvatel Gazy, přestože 



taková hodno:cí editoriální strategie je v rozporu s požadavky Kodexu ČT, který explicitně 
zdůrazňuje nutnost oddělovat zpravodajské a komenta;vní obsahy.  

ČT ve sledovaném období listopad–prosinec 2023 nejen nerespektovala závazná pravidla 
editoriální nestrannosA, ale také povinnost poskytovat všestranný kontextuálně přesný obraz 
popisovaných událos:. 

Zvláště povinnost nestranně reprezentovat obě hlavní strany konfliktu nebyla při nastolování 
dané agendy naplněna. Zvolená editoriální strategie vedla k opakované defavorizaci běžných 
obyvatel Gazy. Jejich mediální obraz byl konstruován tak, že často splývá rozdíl mezi nimi a 
teroris;ckou organizací Hamás.  

I způsob vizuální konstrukce utrpení a obětí mezi obyvateli Gazy se výrazně lišil od pokrytí, 
které nabídly ve stejný den světová média. Například ve srovnání s rozsahem a způsobem 
vizuální reprezentace, kterou ČT věnovala obětem útoku teroristického hnutí Hamás, bylo 
utrpení palestinských civilistů prezentováno způsobem, který nezachycoval míru jejich utrpení. 
ČT tak nenaplnila požadavek přesnosti a nestrannosti spočívající především ve zjišťování 
a ověřování skutečnosti a nezprostředkovala pravdivý obraz skutečnosti  

Srovnej zde:  

hmps://www.reuters.com/video/watch/idRW485701112023RP1/ 

hmps://edi;on.cnn.com/2023/10/31/middleeast/jabalya-blast-gaza-intl/index.html 

ČT:  

hmps://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalos;/223411000101101/ 

Porušena byla i povinnost poskytovat všestranné informace pro svobodné vytváření názorů, 
jak ji ukládá Kodex ČT. Celý proces nastolování agendy izraelsko-pales;nského konfliktu trpí 
silnou historicko-poli;ckou dekontextualizací a je většinou rámován ahistoricky jako aktuální 
reakce Izraele na agresi teroris;ckého hnu: Hamás 7. 10. 2023. 

Porovnáme-li komplexnost a šíři kontextuálního zakotvení dané agendy v relevantních 
světových médiích, například ve zpravodajství BBC, ZDF či ORF či NYT, WSJ, Guardian, FAZ, Le 
Monde, EL País, Corriere della Sera atd., s editoriální strategií ČT, je výsledek pro OTNku 
nelicho;vý. ČT se způsobem, jak pokrývala daný konflikt, de facto vyřadila z hlavního proudu 
demokra;ckých liberálních euroamerických médií, ke kterým se v polistopadové etapě tak 
upřímně snažila přiblížit.  

Způsob, jak se zpravodajství ČT vyloučilo z hlavního proudu relevantních světových médií :m, 
že systema;cky potlačovalo utrpení pales;nských civilistů, ilustruje například příspěvek, který 
popisuje destrukci školy OSN, jež sloužila jako útočiště uprchlíku. V reportáží dostupné na 
stránkách stanice Al Jazeera svědek, kterým je asi deví;letý chlapec sděluje: „Byl jsem u toho, 
když dopadly tři bomby. Vynášel jsem mrtvá těla vlastníma rukama.“ Na chvíli není schopen 
mluvit a poté s pláčem pokračuje: „Vynášel jsem jiné bezhlavé tělo.“ Při této větě palcem ruky 
pod svým krkem udělá gesto naznačující dekapitaci. Následně v této reportáži hovoří o tom, že 
nejsou v bezpečí ani v bezpečném (míněna škola OSN) krytu. 

ČT použila iden;cký obrazový materiál, který je na stránkách stanice Al Jazzera dostupný s 
anglickými ;tulky. V reportáži ČT se mihne i výše zmíněny chlapec (viz odkaz níže, stopáž 0:50), 
zvuk je ovšem potlačen ve prospěch komentáře, a to co říká není přeloženo, divák zaznamená 
pouze dekapitační gesto, které bez informace o tom, co říká, působí, jako kdyby někomu 

https://www.reuters.com/video/watch/idRW485701112023RP1/


vyhrožoval podřezáním. Jde o další z řady obrazových manipulací, séman;ckých krádeží svého 
druhu. 

Vidíme zde rozdílný editoriální přístup k zobrazování utrpení pales;nských a izraelských 
civilistů, který ilustruje srovnání s :m, jakou pozornost věnovala přeživší obě; vraždění ze dne 
7.10. Alize Samuelové, jejíž utrpení detailně přibližuje, včetně traumatu, které v ní vyvolá 
vzdálený výbuch rakety. ČT zde umožnila divákům takřka prožít utrpení izraelské obě;. Naopak 
přímého svědka a nezle;lé obě; izraelského bombardování ČT doslova umlčela.  

ČT systema;cky porušovala povinnost pravdivě, věcně správně a nezkresleně zprostředkovat 
sociální realitu a manipula;vními editoriálními postupy formovala realitu ve prospěch pouze 
jedné strany konfliktu. 

Srovnej zde:  

hmps://www.aljazeera.com/program/newsfeed/2023/11/4/israel-bombs-un-school-in-third-
major-amack-on-gazas-jabalia-refugee-camp 

ČT:  

hmps://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-
udalos;/223411000101104/cast/1009411/ 

V této souvislos; si nelze nepoložit otázku, do jaké míry ovlivnilo toto profesní selhání i 
hluboké podfinancování ČT, které limitovalo redakci, aby alespoň sledovala reflexi dané agendy 
v relevantních světových médiích? Nebo jde „jen“ o profesní a hodnotovou slepotu? Slepotu, 
za kterou se skrývá válečná kategorizačně-reduk;vní op;ka, která etnocentricky brání vnímat 
všechny „barvy světa“ a po bolševicku užívá k „vysvětlení“ sebesložitějších sociálně-poli;ckých 
a kulturních fenoménů binární exkluzi jedné skupiny obyvatel.   

III. Další vybrané ilustrace výše uvedených profesních selhání  

1. Porušení bodu 5.6., 5.7 a 5.12 Kodexu  

Dne 13.10.2023 v pořadu Událos; (vstup 13:29) redaktor David Borek uvedl:  

„Strategickým důvodem je, že Izrael čelí fanaAckému nepříteli, který dokonce má kult 
mučednictví, tudíž je nutné, aby mu byl zasazen tvrdý úder.“  

„Zároveň Izrael nemůže vykazovat stejný přístup vedení bojů, jako vykazují jeho proAvníci z 
Hamásu či palesAnského Islámského džihádu, včetně pohrdání osudem civilistů.“ 

Problémem není hodno:cí označení teroris;ckého hnu: Hamás jako fana;ckého nepřítele, ale 
obrazové zarámovaní příspěvku záběrem přesunu civilního obyvatelstva před zahájením 
ofenzívy. Jde o zavádějící a s;gma;zující praxi, která se opírá o manipula;vní práci s několika 
plány reality, přičemž násilně vytváří dojem jejich kauzálního vztahu. Z pohledu střihové 
skladby jde o modelovou ukázku sémaAcké krádeže, respek;ve svévolné manipulace 
s několika nespojitými plány reality. 

Spojení redaktorova výroku a záběrů na neozbrojené civilní obyvatelstvo má potenciál spus;t 
u diváků asocia;vní řetězec významů propojujících označení „fanaAcký nepřítel, který má 
dokonce kult mučednictví“ s běžnými obyvateli Gazy. Jinými slovy připisuje jim skrze nega;vní 
konotace i nega;vní hodnotový status.  

 

 

https://www.reuters.com/video/watch/idRW485701112023RP1/


ČT 

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-
udalosti/223411000101013/cast/1005231/ 

2) Porušení bodu 5.6. a 5.8 Kodexu  

Dne 1.11. 2023 v Událostech Česká televize informovala o izraelském leteckém bombovém 
útoku na utečenecký tábor Džabálija (příspěvky 0:40- 5:46), jehož důsledkem bylo velké 
množství civilních obě:. Izraelská armáda nepopřela samotný útok a zdůvodnila jej přítomnos: 
velitele Hamásu, přičemž část důsledků bombardování přisoudila skutečnos;, že došlo k 
propadnu: tunelů Hamásu. ČT na podporu izraelského výkladu událos; hovořila o dopadu 
jedné bomby, a rozporovala tak nejen tvrzení Hamásu, že bylo shozeno 8 bomb, ale ignorovala 
i očité svědectví hovořící o dopadu více bomb, které zveřejnila CNN. 

Příspěvky ČT k danému tématu tak nejen pracují nekorektně se zdrojováním, ale de facto 
zamlčují dostupné zdroje. Tím byl porušen bod 5.8 Kodexu ČT, který vyžaduje, aby zpráva byla 
založena na zjištěných a ověřených údajích. (…) Zamlčení důležité informace nebo potlačení 
jejího podstatného aspektu bude vždy hrubým porušením tohoto imperaAvu.   

Zarámování i obsah odvysílaných materiálů jednostranně podporoval izraelskou interpretaci 
důsledků událos:.  

- Relevanci postoje izraelské armády podpořila ČT samostatným příspěvkem (4:08) v 
němž uvedla, že tento výklad podpořily analýzy zahraničních odborníků, aniž by uvedla 
zdroje této informace.  

- Porovnáme-li postup ČT s deníkem The Guardian z téhož dne, vidíme diametrálně 
odlišný editoriální postup i obraz události. The Guardian konstatuje, že došlo ke shození 
většího počtu  bomb, než uvádí Izrael, a opírá se o oslovené experty, jejichž identitu 
zveřejnil. 

- Prostor věnovaný izraelské interpretaci událostí je nejen ve výrazném rozporu s tím, jak 
událost popisovala jiná relevantní zahraničních média, ale bylo jí poskytnuto i více 
vysílacího času. ČT tak ve svém zpravodajství zamlčela nebo potlačovala relevantní 
zdroje. Jednalo se např. o tyto skutečnosti, které zveřejnila např. CNN: 

a) Úřad OSN pro lidská práva uvedl, že útoky na tábor Džabalja, který je největším uprchlickým 
táborem v Gaze, „by mohly představovat válečné zločiny“ s ohledem na  „vysoký počet civilních 
obě: a rozsahu ničení“.  

b) Palestinské ministerstvo zahraničních věcí označilo útok za „masakr“ s odkazem na „mrazivé 
zdokumentované scény“ mrtvých dětí a žen.  

c) Saúdská Arábie, Írán, Jordánsko a Egypt útok také odsoudily, přičemž Egypt obvinil Izrael z 
porušení mezinárodního práva tím, že označil za „nelidské“ cílení na obytnou oblast. " 

d) Útok odsoudil premiér skotské vlády. 

ČT  

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-
udalosti/223411000101101/cast/1008897/ 

3. Porušení bodu 5.1 a 5.9 Kodexu 

ČT v Událostech ze dne  2. 11. 2023 (příspěvek 4:42, čas 1:42), uvedla:  



„PoliAcké vedení Hamásu zaWm z bezpečí exilu v Kataru a Libanonu vyzývá PalesAnce k 
nesmiřitelnému boji s Izraelem.“  

Uvedený rozhovor s mluvčím Hamásu Ghazi Hamadem byl původně publikován v libanonské 
televizi LBCI dne 24.10. 2023. Z celkového rozhovoru o délce 78 minut proizraelská TV Memri 
z arabš;ny přeložila část rozhovoru v celkové délce 2:44 minut a zveřejnila dne 1.11.2023.  

Ovšem ani v oné krátké čás; rozhovoru zveřejněném na TV Memri není obsažena výzva 
směrem k nesmiřitelnému boji Pales;nců s Izraelem, jak tvrdí ČT.  Mluvčí Hamásu hovoří 
jménem organizace, obhajuje její kroky a vyjadřuje připravenost Hamásu dále bojovat, aniž by 
se jakkoliv obracel na Pales;nce.   

Příspěvek odvysílaný ČT navíc postrádá aktuální nezbytné kontextuální zarámování, kterým 
bylo prohlášení poli;ckého vůdce Hamasu Ismaila Haníjeho, který 1.11. 2023 navrhl okamžité 
příměří včetně výměny vězňů a „otevření poliAcké cesty k vytvoření nezávislého palesAnského 
státu“, a to včetně připravenos; Hamásu vést poli;cké vyjednávání o dvoustátním řešení. Tuto 
informaci dne 2.11. 2023 v 2:59  zveřejnil server Times of Israel  a byla dostupná i na CNN. 
Times of Israel patří mezi informační zdroje využívané ČT a jejich zpravodaji v Izraeli. 

ČT tak ve svém zpravodajství hrubě zkreslila relevantní informace a neumožnila svým divákům, 
aby si utvořili svobodně vlastní názor na základě všestranných a nestranných informací.  

Srovnej zde:  

https://www.timesofisrael.com/as-idf-advances-in-gaza-hamas-chief-haniyeh-claims-to-seek-
political-negotiations/ 

hmps://edi;on.cnn.com/2023/11/02/middleeast/israel-gaza-hamas-war-jabalya-camp-strike-
intl-hnk/index.html 

ČT 

hmps://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-
udalos;/223411000101102/cast/1009071/ 

4) Porušení bodu 5.1 a, 5.6 a 5.12 Kodexu 

V Událostech ze 4.11. 2023 ČT (4:39) ČT informovala, že: „OSN potvrdila, že zásah dostala v 
táboře Džabalíja i škola pod její správou“. Izrael ale z útoku přímo neobvinila a konstatovala, 
že: „Ověřit Hamásem udávaných nejméně 15 oběW ani to, co se přesně stalo. není možné.“ 
(0:43) 

Tvrzení ČT je ale v rozporu s vyjádřením samotné izraelské armády, která uvedla že zásah školy 
mohl být důsledkem izraelské palby namířené na jiný cíl v jejím blízkém okolí. Tuto informaci 
zveřejnila CNN 4.11., a současně uvedla, že šéf agentury UNRWA potvrdil zabi: 20 obě:.   

ČT tak ve svém zpravodajství hrubě zkreslila relevantní informace a neumožnila svým divákům, 
aby si utvořili svobodně vlastní názor na základě všestranných a nestranných informací.  

ČT 

hmps://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-
udalos;/223411000101104/cast/1009411/ 

5) Porušení bodu 5.14 a 13.1 Kodexu  

https://www.reuters.com/video/watch/idRW485701112023RP1/


Výše uváděné porušení z roku 2023 pokračovalo zjevně i v roce 2024. V Událostech ze dne 9. 
4. 2024 v příspěvku (5:35) věnovaném plánům Izraele zaútočit na město Rafáh a po uvedení 
informací o mezinárodní kri;ce takovéhoto kroku byl poskytnut prostor vysídlené Pales;nce, 
která říká: „Žili jsme tu šťastně s rodinou. Pak přišla válka a Židé bombardovali náš dům. Od té 
doby jsme žili až do dneška ve škole.“  

Uvedené vyjádření ČT slovy svého redaktora komentovala takto: „Jenže válka sem nepřišla 
bezdůvodně. I z tohoto města dne 7. října vyrážela vražedná islamisAcká komanda do Izraele a 
část místních obyvatel tehdy tleskala. A i teď se sem vracej nejen civilisté, ale i Hamás. Už odteď 
dvakrát odpaloval rakety na Izrael.“  

Zvolený komentář vede de facto polemiku s nepřítomnou respondentkou, kterou spojuje bez 
jakýchkoliv důkazů s teroris;ckým hnu:m, navozuje dojem, že je minimálně nepřímo 
zodpovědná za odsouzeníhodné teroris;cké činy hnu: Hamás, a činí ji potenciálně legi;mním 
vojenským cílem izraelské armády.  Reportér tak podporuje nerozlišující zobrazování 
pales;nských civilistů a de facto vynáší rozsudek nad jejich kolek;vní vinou. Činí tak přesto, že 
je pravděpodobné, že i on někdy slyšel o klíčové práci Karla Jasperse. 

Stěžovateli se nepodařilo dohledat reportáž ČT, kdyby např. obě; útoku Hamásu ze 7. 10. byly 
kontextualizovány obdobným legi;mizačním způsobem, který by např. uváděl fakta, že útok 
nepřišel bezdůvodně, ale je důsledkem dlouhotrvající blokády pásma Gazy, okupace 
pales;nských území, anebo že obyvatelé Izraele se shromažďovali, aby oslavovali 
bombardování Gazy.  

Tímto hodno:cím soudem ČT vyvolává dojem, že případný útok Izraele na město Rafáh 
navzdory kri;ce mezinárodního společenství je omluvitelným kolek;vním trestem ve vztahu k 
odlišné etnické a náboženské skupině. 

V tomto kontextu stěžovatel shledává porušení bodu 13.1 Kodexu „Program České televize 
nesmí v divácích vyvolávat nebo utvrzovat představy, že lidé náležející k určité rasové, 
národnostní, etnické nebo sociální skupině mají pro tuto svoji skupinovou příslušnost jiné 
postavení ve společnosA než ostatní.“ 

ČT 

hmps://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-
udalos;/224411000100409/cast/1038263/ 

Z výše uvedených důvodů podáváme s:žnost ve věci porušení § 2 odst.2 a) zákona č. 483/1991 
Sb. a Kodexu České televize kvůli neposkytování objek;vních, ověřených, ve svém celku 
vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů. 

Matěj Červenka  



čj. RČT e118a/24 – Odpověď Rady ČT 

Vážený pane Červenko, 
Rada České televize od Vás obdržela s:žnost na zpravodajství České televize pokrývající konflikt 
na Blízkém východě. Mediální reprezentace konfliktu dle Vás vykazuje porušení řady profesních 
pravidel, čímž se producen; tohoto zpravodajství dopouštějí porušování povinnos: daných 
Zákonem o České televizi a Kodexem ČT. Konkrétně namítáte, že způsob, jakým ČT přistupovala 
v období mezi 8.10. – 31.12.2023 k informování o konfliktu na Blízkém východě nesplňuje 
podmínky dané ustanovením § 2 písm. a) zákona č. 483/1991 Sb., zákona o České televizi a těž 
je v zásadním rozporu zejména s čl. 5 Kodexu České televize. 

Ve své s:žnos; uvádíte, že Česká televize využila v případě informování o konfliktu 
interpretační rámec legi;mizace vojenské akce Izraele, což dle Vás činila také skrze 
„démonizaci běžných obyvatel Gazy“. Také podle Vás zpravodajství ČT systema;cky (a v 
rozporu s přístupem světových médií) potlačovalo informace o „utrpení pales;nských 
civilistů“, v čemž spatřujete „rozdílný editoriální přístup k zobrazování utrpení pales;nských a 
izraelských civilistů“. Česká televize podle Vás konstruovala obraz „běžných obyvatel Gazy“ 
způsobem, který zapříčinil „splývání rozdílů mezi nimi a teroris;ckou organizací Hamás“, což 
dokládáte na příkladech, ve kterých tvůrci zpravodajství podle Vašeho názoru manipula;vním 
způsobem využívali obrazovou složku zpravodajství v kontrastu s komentářem redaktora. 

Rada České televize si pro posouzení Vaší s:žnos; vyžádala stanovisko generálního 
ředitele ČT, který k danému stanovisku připojil též vyjádření redakce a stanovisko právního 
útvaru ČT. Rada ČT měla též k dispozici analýzy mediálního pokry: konfliktu Izrael-Hamás z 
hlediska dodržení zásad veřejné služby vypracované odbornými týmy z FSS MUNI a CEMES FSV 
UK. Rada ČT považuje téma za důležité a uspořádala k němu také dne 29.5.2024 seminář s 
autory obou analýz, s externími mediálními odborníky a vedoucími pracovníky zpravodajství 
České televize. Celý seminář byl nahráván a je veřejně k poslechu na webu Rady České televize, 
v sekci „Přenos jednání po internetu“, pod názvem „Seminář Rady ČT o vysílání ČT k válce v 
Pásmu Gazy“ a to konkrétně na URL adrese: hmps://www.ceskatelevize.cz/rada-ct/prenos- 
jednani-po-internetu/?IDEC=224%20254%2000056/1001. 

Nejprve je třeba vyjasnit, že České televize klade na informování o izraelsko- 
pales;nskému konfliktu velký důraz, o čemž svědčí mimo jiné značný prostor věnovaný této 
problema;ce. Podle analýzy společnos; Media Tenor se jedná o téma s druhou největší 
časovou dotací napříč sledovanými relacemi za rok 2023. Z analýzy je též patrné, že v rámci 
hlavní zpravodajské relace věnovala ČT tématu více prostoru, něž hlavní zpravodajské relace 
konkurenčních televizních stanic (a tak jak v absolutních, tak rela;vních hodnotách). Značný 
důraz na snahu o co nejpřesnější informování o dění na Blízkém východě dosvědčuje i umístění 
stálého zahraničního zpravodaje, kterým je v současnos; David Borek, díky jehož přítomnos; 
má Česká televize lepší přístup k relevantním zdrojům informací z této oblas;, což také 
znamená, že redakce zpravodajství není plně závislá pouze na informacích zprostředkovaných 
(například zpravodajskými agenturami). 

Vaše s:žnost obsahuje vymezení se pro; způsobu, jakým Česká televize dlouhodobě 
konflikt prezentuje a jste přesvědčen, že toto informování nesplňuje základní kritéria 
objek;vity a vyváženos;. V tomto bodě je nutné poukázat na to, že toto Vaše hodnocení 
vychází z Vašeho subjek;vního pohledu na vysílání ČT a neopírá se o žádné analy;cké nástroje 
dokládající dlouhodobé a systema;cké porušování výše zmíněných principů objek;vity a 
vyváženos; ve vztahu k izraelsko-pales;nskému konfliktu. Naopak, analýza zpracovaná týmem 



z FSV UK konstatuje, že „Česká televize dostála při prezentaci války v Izraeli v pořadech Událos; 
a Událos;, komentáře svému poslání zakotveném v legisla;vních a e;ckých normách i Kodexu 
ČT“. 

Redakce zpravodajství se ve svém vyjádření důrazně ohrazuje pro; Vašemu tvrzení o 
nerovném přístupu ČT k informování o utrpení civilního obyvatelstva Izraele na straně jedné a 
obyvatel Gazy na straně druhé. Redakce zdůrazňuje, že „ČT se od samého začátku nejprve 
letecké a posléze i pozemní kampaně izraelské armády věnuje systema;ckému pokrývání 
prudce narůstajícího počtu civilních pales;nských obě:.“ Tento názor potvrzují také zjištění 
analýzy FSV UK, z níž vyplývá, že mediální reprezentace civilního obyvatelstva koreluje s 
dynamikou a průběhem konfliktu, kdy s postupem času se v obsahu pořadu objevovaly 
Událos; reakce Pales;nců žijících v pásmu Gazy či příběhy evakuovaných civilistů (analýza 
mapuje období od 7.10. do 31.10.2023). Proměnu obsahu a formy zpravodajství respektující 
vývoj konfliktu potvrzuje také analýza týmu FSS MUNI, která hovoří o postupném zařazování 
témat humanitární krize v Gaze a vyrovnanějším vyznění výpovědí v období od 19.10.2023 a 
též explicitně uvádí, že „již nejsou ztotožňováni Pales;nci a Hamás“. Také je potřeba 
připomenout, že důležitým aspektem determinujícím formu a intenzitu auten;ckého 
informování o dění v pásmu Gazy (což úzce souvisí například s tématy týkajícími se utrpení 
civilního obyvatelstva) je limitní možnost vyslat zpravodaje přímo do oblas; pásma Gazy, a to 
z řady různých důvodů, zejména však bezpečnostních. Patrně z tohoto důvodu mohl op;cky 
převažovat důraz na prezentaci izraelských obě: konfliktu, a to i přes zjevné úsilí zajis;t rovné 
informování o izraelském a pales;nském civilním obyvatelstvu. 

Svá tvrzení o deformovaném mediálním obraze civilního obyvatelstva v Gaze 
produkovaném Českou televizí se snažíte doložit na příkladech reportáží, v nichž je podle Vás 
divákům manipula;vně podsouván obraz smazávající rozdíly mezi pales;nskými civilisty a 
členy teroris;cké organizace Hamás. Nejedná se však z Vaší strany o systema;ckou analýzu, 
ale spíše o vytrhávání jednotlivých audiálních či obrazových sekvencí z kontextu vysílání a 
následné subjek;vní interpretace vyznění daných sekvencí. Pro; tomu lze postavit výsledky 
analýzy týmu FSV UK: „ČT byla schopna aktuálně informovat o válce v Izraeli v pořadech 
Událos; a Událos;, komentáře v období 7. 10. – 31. 10. 2023, což je v souladu s Kodexem ČT, 
mj. článkem 5 a článkem 19. […] Vysílání analyzovaných zpravodajských a publicis;ckých 
pořadů v zásadě plnilo stanovené principy, a to především ve sledovaných oblastech 
dodržování variability a typů aktérů, v oblas; prezentace a vystupování moderátorů, v oblas; 
intenzity medializace témat a příznakovos; výpovědí.“ Profesionalitu reportérů a moderátorů 
ve vztahu zejména k jazykové podobě informování o konfliktu zase konstatuje analýza FSS 
MUNI: „Obecně lze říci, že výsledky analýzy ukazují, že novináři ČT usilovali o objek;vní, 
neutrální, nesenzační podání svých výpovědí.“ 

Na základě zhodnocení všech předložených materiálů došla Rada ČT k závěru, že Vaše 
výhrady ke způsobu, jakým Česká televize informuje o konfliktu na Blízkém východě, v celku 
jsou vyvráceny zejména závěry analýzy týmu z FSV UK, které jsou (na rozdíl od Vámi 
poskytovaných tvrzení) opřeny alespoň o základní metodické ukotvení. 

 
S pozdravem 

 
 

  Mgr. Karel Novák 
     předseda Rady České televize 



čj. RČT e118a/24 – Stanovisko redakce 

Redakce zpravodajství se důrazně ohrazuje vůči nepravdivým a zcela nepodloženým nařčením 
z údajně manipula;vního pokrývání válečného konfliktu mezi Izraelem a Hamásem. Z odborné 
analýzy mediálních expertů FSV UK jednoznačně vyplývá, že Česká televize dostála svému 
poslání zakotvenému v legisla;vních a e;ckých normách, jakož i v Kodexu ČT. 

Žádné zpravodajské médium v ČR nevěnuje probíhajícímu konfliktu na Blízkém východě 
takový prostor jako Česká televize, která má v regionu hned dva zpravodajské posty. Jde o 
pozornost srovnatelnou pouze se systema;ckým zpravodajským pokry:m ruské agrese pro; 
Ukrajině. Odborníci z FSV UK ve své analýze dále konstatují, že ČT ve svém vysílání umožnila 
svobodné šíření, výměnu, případně konfrontaci informací, názorů a postojů a poskytla všechny 
informace důležité pro všestrannou orientaci a svobodné utváření názorů. 

Dokladem plurality nazírání na konflikt je také výstup analýzy agentury Media Tenor, 
která Událostem přisuzuje vyšší počet pokrývaných témat ve vztahu k izraelsko-pales;nskému 
konfliktu v porovnání s hlavními zpravodajskými pořady konkurenčních stanic TV Nova a TV 
Prima. Například téma dopadu konfliktu na běžný život civilistů na obou stranách pomyslné 
frontové linie bylo pátým nejčastěji zpracovaným tématem. 

Česká televize rovněž odmítá nepodložená nařčení z nedostatečné odbornos; či 
nevyváženos; svých reportérů. Stávající blízkovýchodní zpravodaj David Borek, stejně tak jako 
předchůdce Jakub Szántó, jsou zkušení novináři, uznávaní laickou i odbornou veřejnos: a 
nositelé nejpres;žnějších žurnalis;ckých ocenění. 

Reakce na konkrétní tvrzení stěžovatele: 

Tříměsíční obsahová analýza editoriální strategie užité při reprezentaci daného 
konfliktu naznačuje, že při nastolování a rozvíjení dané agendy porušila ČT řadu profesních 
pravidel, jejichž naplňování jí ukládá Zákon o České televizi 483/1991 Sb. a Kodex České 
televize. 

Jaká je mediologická odbornost stěžovatele, jaké jsou jeho metodologické postupy? 
Mezi mediálními odborníky jeho jméno nefiguruje. Naopak skutečná hodnotová analýza 
zpravodajského pokry: války od renomovaného expertního týmu FSV UK přišla se závěrem: 
„Lze konstatovat, že Česká televize dostála při prezentaci války v Izraeli v pořadech Událosb 
a Událosb, komentáře svému poslání zakotveném v legislabvních a ebckých normách i 
Kodexu ČT.“ 

(ČT)Bohužel nedostatečně kontextualizovala povahu dané agrese a nedostatečně 
diferencovala mezi skutečnými teroristy a běžnými obyvateli pásma Gaza. … ČT zvolila pro svou 
editoriální strategii jako dominantní interpretační rámec legiAmizaci vojenské akce Izraele. 
Činila tak mimo jiné i skrze démonizaci běžných obyvatel Gazy, přestože taková hodnoWcí 
editoriální strategie je v rozporu s požadavky Kodexu ČT, který explicitně zdůrazňuje nutnost 
oddělovat zpravodajské a komentaAvní obsahy. 

Ničím nedoložená tvrzení, které zcela neodpovídají ostenta;vnímu oddělování 
pales;nských civilistů od teroris;ckých frakcí gazánských islamistů včetně Hamásu, Islámského 
džihádu nebo Lidové fronty osvobození Pales;ny, jež patří mezi dlouhodobé editoriální 
postupy ČT. Uži: silných výrazů jako „démonizace“ či „defavorizace“ debatu pouze zanášejí 
emocionálním nánosem, který do odborné debaty nepatří. ČT nevolila žádnou „editoriální 
strategii“, nýbrž pokračovala v nejlepší tradici demokra;ckého zpravodajství. Jak píší mediální 



exper; FSV UK: „ČT byla schopna aktuálně informovat o válce v Izraeli v pořadech Událosb a 
Událosb, komentáře, což je v souladu s Kodexem ČT, mj. článkem 5 a článkem 19. Díky 
vlastním zahraničním zpravodajům i zdrojům z místa ČT přinášela v pořadech Událosb a 
Událosb, komentáře ve sledovaném období aktuální a nezprostředkované informace.“ 

Například ve srovnání s rozsahem a způsobem vizuální reprezentace, kterou ČT 
věnovala obětem útoku terorisAckého hnuW Hamás, bylo utrpení palesAnských civilistů 
prezentováno způsobem, který nezachycoval míru jejich utrpení. 

Další zaměňování vlastního názoru stěžovatele za fakta. ČT se od samého začátku 
nejprve letecké a posléze i pozemní kampaně izraelské armády věnuje systema;ckému 
pokrývání prudce narůstajícího počtu civilních pales;nských obě:. A to včetně konkrétních 
příběhů i konstatování, že přes nemožnost prověřit počty obě: uváděné Hamásem jde o 
největší množství za kterýkoliv arabsko-izraelský konflikt minulos;. Obojí se opakovaně 
objevuje napříč zpravodajskými pořady ČT24 a ČT1 od 7. října 2023. 

Celý proces nastolování agendy izraelsko-palesAnského konfliktu trpí silnou historicko-
poliAckou dekontextualizací a je většinou rámován ahistoricky jako aktuální reakce Izraele na 
agresi terorisAckého hnuW Hamás 7. 10. 2023. … Stěžovateli se nepodařilo dohledat reportáž 
ČT, kdyby např. oběA útoku Hamásu ze 7. 10. byly kontextualizovány obdobným legiAmizačním 
způsobem, který by např. uváděl fakta, že útok nepřišel bezdůvodně, ale je důsledkem 
dlouhotrvající blokády pásma Gazy, okupace palesAnských území, anebo že obyvatelé Izraele 
se shromažďovali, aby oslavovali bombardování Gazy. 

ČT se dění na Blízkém východě podrobně, hluboce a systema;cky věnuje od svého 
vzniku. Všechny velké událos; včetně válek její opakovaně oceňování reportéři pokrývali přímo 
z terénu. Od roku 2013 má ČT na Blízkém východě permanentní zpravodajský post, od roku 
2018 dokonce dva. Naše zpravodajské týmy mají v regionu vybudovanou hustou síť vlastních 
informačních zdrojů – konkrétně v Gaze, Izraeli i na Západním břehu – a na rozdíl od stěžovatele 
nejsou odkázaní konzumovat druhotné zdroje světových médií. Obviňovat ČT z nedostatku 
poskytování historického kontextu je v této souvislos; nepravdivé a zcela nepodložené. Žádné 
české médium s výjimkou Českého rozhlasu neposkytuje ani srovnatelně komplexní 
zpravodajství z Blízkého východu. Například přímo z Gazy v minulých dekádách nereportovalo 
jakékoliv české médium tak často a komplexně jako ČT prostřednictvím svých zpravodajů v 
terénu. O deklarované nestrannos; stěžovatele ostatně značně vypovídá tvrzení, které 
implikuje, že si Izrael svou poli;kou vůči Gaze vlastně brutální pogrom ze 7. října 2023 zavinil 
sám. 

V reportáží dostupné na stránkách stanice Al Jazeera svědek, kterým je asi devíAletý 
chlapec sděluje: „Byl jsem u toho, když dopadly tři bomby. Vynášel jsem mrtvá těla vlastníma 
rukama.“ Na chvíli není schopen mluvit a poté s pláčem pokračuje: „Vynášel jsem jiné bezhlavé 
tělo.“ Při této větě palcem ruky pod svým krkem udělá gesto naznačující dekapitaci. Následně 
v této reportáži hovoří o tom, že nejsou v bezpečí ani v bezpečném (míněna škola OSN) krytu. 
ČT použila idenAcký obrazový materiál, který je na stránkách stanice Al Jazeera dostupný s 
anglickými Atulky. V reportáži ČT se mihne i výše zmíněny chlapec (viz odkaz níže, stopáž 0:50), 
zvuk je ovšem potlačen ve prospěch komentáře, a to co říká není přeloženo, divák zaznamená 
pouze dekapitační gesto, které bez informace o tom, co říká, působí, jako kdyby někomu 
vyhrožoval podřezáním. Jde o další z řady obrazových manipulací, sémanAckých krádeží svého 
druhu. … Z pohledu střihové skladby jde o modelovou ukázku sémaAcké krádeže, respekAve 
svévolné manipulace s několika nespojitými plány reality. 



Opakované citování stanice Al Jazeera jako údajně kvalitního zdroje žurnalis;ky 
prozrazuje stěžovatelovu neodbornost a neznalost mezinárodní mediální krajiny. Státní stanice 
je přímo řízena katarskou vládou a je spoluvlastněna katarským emírem al-Tháním. V 
současnos; je tentýž panovník hlavním sponzorem Hamásu. Také z tohoto důvodu je vyznění 
zpravodajského pokry: AJ velmi silně vychýlené do pro;izraelské polohy. V jeho rámci stanice 
mimo jiné vyprodukovala „dokument“, který popírá počty izraelských obě: a brutality útoku 
ze 7. října 2023. Stěžovatelovy silné dojmy a implikace toho, o co se ČT údajně snažila – další 
nepřijatelné výrazy jako „manipulace“ či „séman;cké krádeže“ zcela stranou – znovu ilustrují 
jeho ideologickou vychýlenost i neznalost práce zpravodajských médií. 

V této souvislosA si nelze nepoložit otázku, do jaké míry ovlivnilo toto profesní selhání i 
hluboké podfinancování ČT, které limitovalo redakci, aby alespoň sledovala reflexi dané agendy 
v relevantních světových médiích? Nebo jde „jen“ o profesní a hodnotovou slepotu? Slepotu, za 
kterou se skrývá válečná kategorizačně-redukAvní opAka, která etnocentricky brání vnímat 
všechny „barvy světa“ a po bolševicku užívá k „vysvětlení“ sebesložitějších sociálně-poliAckých 
a kulturních fenoménů binární exkluzi jedné skupiny obyvatel. 

Je k něčemu takovému opravdu nutné se jakkoliv vyjadřovat? Opět mediální exper; 
FSV UK: „ČT umožnila ve vysílání Událos= a Událos=, komentářů ve sledovaném období dle 
článku 1 Kodexu ČT Programy České televize svobodné šíření, výměnu, případně konfrontaci 
informací, názorů a postojů a dle článku 5 poskytla informace důležité pro jejich všestrannou 
orientaci a svobodné utváření názorů.“ 

Spojení redaktorova výroku a záběrů na neozbrojené civilní obyvatelstvo má potenciál 
spusAt u diváků asociaAvní řetězec významů propojujících označení „fanaAcký nepřítel, který 
má dokonce kult mučednictví“ s běžnými obyvateli Gazy. Jinými slovy připisuje jim skrze 
negaAvní konotace i negaAvní hodnotový status. 

Stěžovatel se znovu dopouš: manipula;vní argumentace, kterou vydává za fakt. Jde 
pouze o jeho osobní dojmy a závěry, které nikterak neodrážejí zavedené postupy ČT. K 
nestrannos; a vyrovnané přítomnos; hlavních aktérů ve vysílání mluví i analýza FSV UK: „Lze 
konstatovat, že ČT dávala dle regulí prostor různým typům aktérů. V reportážích přirozeně 
hovořili moderátoři, redaktoři a zpravodajové ČT, předávající informace a bezprostřední 
dojmy z Blízkého východu. Pokud byly v reportážích prezentovány postoje obou stran 
konfliktu, jednalo se o osoby, jež měly z btulu své funkce právo takto vystupovat, např. 
izraelský premiér Benjamin Netanjahu, mluvčí izraelského ministerstva obrany Daniel 
Hagari, izraelský ministr zahraničí Eli Cohen či vůdce ozbrojeného křídla hnu= Hamás 
Muhammad Díf.“ 

Výše uváděné porušení z roku 2023 pokračovalo zjevně i v roce 2024. V Událostech ze 
dne 9. 4. 2024 v příspěvku (5:35) věnovaném plánům Izraele zaútočit na město Rafáh a po 
uvedení informací o mezinárodní kriAce takovéhoto kroku byl poskytnut prostor vysídlené 
PalesAnce, která říká: „Žili jsme tu šťastně s rodinou. Pak přišla válka a Židé bombardovali náš 
dům. Od té doby jsme žili až do dneška ve škole.“ Uvedené vyjádření ČT slovy svého redaktora 
komentovala takto: „Jenže válka sem nepřišla bezdůvodně. I z tohoto města dne 7. října 
vyrážela vražedná islamisAcká komanda do Izraele a část místních obyvatel tehdy tleskala. A i 
teď se sem vracej nejen civilisté, ale i Hamás. Už odteď dvakrát odpaloval rakety na Izrael.“ 
Zvolený komentář vede de facto polemiku s nepřítomnou respondentkou, kterou spojuje bez 
jakýchkoliv důkazů s terorisAckým hnuWm, navozuje dojem, že je minimálně nepřímo 
zodpovědná za odsouzeníhodné terorisAcké činy hnuW Hamás, a činí ji potenciálně legiAmním 



vojenským cílem izraelské armády. Reportér tak podporuje nerozlišující zobrazování 
palesAnských civilistů a de facto vynáší rozsudek nad jejich kolekAvní vinou. 

Jde o silně manipula;vní konstrukci, která své mylné závěry prezentuje jako fakta. Ve 
skutečnos; byla citovaná informace konstatováním všeobecně známého faktu, že se mezi 
pales;nskými civilisty a pod jejich lidským š:tem přesouvají také ozbrojené skupiny 
islamis;ckých teroristů. Taková zpráva se opakovaně objevuje ve všech mediálních zdrojích. 

  







čj. RČT e118a/24 – Stanovisko právního úseku 

Konkrétní námitky stěžovatele: 

1. zpravodajství České televize dlouhodobě, systema;cky, tedy nenáhodně, neplnilo povinnost 
poskytovat objek;vní, ověřené, ve svém celku vyvážené a všestranné informace pro svobodné 
vytváření názorů (§ 2, bod 2 Zákona o České televizi), 

2. zpravodajství České televize ve vztahu k dané agendě dlouhodobě porušovalo norma;vní 
povinnos; vymezené v Kodexu ČT. Zvláště jde o povinnost: 

- poskytovat nestranné zpravodajství, informace a komentáře, 
- respektovat lidskou důstojnost, základní lidská práva a svobody (Preambule Kodexu 
ČT), 
- vytvářet a šířit program a pořady tak, aby (…) odrážely rozmanitost názorů a 
poli;ckých, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit 
vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnos;. 

 

Stěžovatel se odvolává na tato ustanovení zákona: 

Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání: 

§31 

(2) 
Provozovatel vysílání poskytuje objekAvní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné 
vytváření názorů. Názory nebo hodnoWcí komentáře musí být odděleny od informací 
zpravodajského charakteru. 

(3) 
Provozovatel vysílání je povinen zajisAt, aby ve zpravodajských a poliAcko- publicisAckých 
pořadech bylo dbáno zásad objekAvity a vyváženosA a zejména nebyla v celku vysílaného 
programu jednostranně zvýhodňována žádná poliAcká strana nebo hnuW, popřípadě jejich 
názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosA, a to s přihlédnuWm k jejich reálnému 
postavení v poliAckém a společenském životě. 

 

Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi: 

§2 

(2) 
Hlavními úkoly veřejné služby v oblasA televizního vysílání jsou zejména a) poskytování 
objekAvních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné 
vytváření názorů, 

Dále stěžovatel cituje příslušná ustanovení Kodexu České televize zejména čl. 5 a čl. 19. 

Vyjádření právního úseku ke s:žnos;: 

Pojmy objek;vita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Jsou to však pojmy běžně užívané 
a rela;vně snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně známý. Pojem 
objek;vní se interpretuje jako věcný, nestranný, nepředpojatý, neutrální, správný, úplný, 
přesný, předmětný, držící se faktů. Principy objek;vity a vyváženos; tak zpravidla jsou fak;cita 



a nestrannost, přičemž fak;city se dosahuje věcnou správnos: a relevancí (významnos:) a 
nestrannos; vyváženos: a neutralitou. 

Dle rozsudku Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn. 3 As 6/2010 pak „dle odborné 
literatury lze zásadou objek;vity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší věcně, 
nestranně a nemanipula;vně oddělit zprávu od komentáře“. Ústřední charakteris;kou 
takového postupu je „zásadní ověřování pravdivos; výpovědí“. Zásada objek;vity předpokládá 
referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (Michael Kunczik: Základy masové 
komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objek;vita tedy v sobě zahrnuje hned 
několik aspektů, z nichž za rozhodné považuje Nejvyšší správní soud správnost (či přesnost), 
tzn. že zpráva odpovídá skutečnos;, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační 
prameny, a věcnost, tj. že novináři do zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení (blíže srov. 
Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a 
násl.). Nevyváženos: je pak třeba rozumět skrytou formu stranickos;, kdy jsou v určité 
kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. Jinými slovy 
spočívá zásada vyváženos; v požadavku na „rovnoměrné zastoupení poli;ckých alterna;v, co 
do rozsahu a úpravy zpravodajství“. 

Oba koncepty představují v české mediální legisla;vě, respek;ve v různých podzákonných 
normách a kodexech, klíčová kritéria, podle kterých bývá posuzováno chování domácích médií. 
Možnos; jejich měření, respek;ve objek;fikace, jsou dlouhodobě diskutovány a často 
zpochybňovány, a to jak z pohledu teore;ckého, tak i metodologického. Domácí mediální 
legisla;va nechává formulaci operacionálních definic obou kategorií na konkrétní analýze, a to 
s vědomím, že objek;vita (zvláště ta žurnalis;cká) představuje ve společenských vědách cosi 
velmi těžko uchopitelného, respek;ve situačně podmíněného. 

Závěr: 

Na základě analýz předmětných úseků vysílání lze konstatovat, že Česká televize dostála při 
prezentaci války v Izraeli svému poslání zakotveném v legisla;vních a e;ckých normách i 
Kodexu ČT. ČT byla schopna aktuálně informovat o válce v Izraeli v pořadech Událos; a 
Událos;, komentáře, což je v souladu s Kodexem ČT, mj. článkem 5 a článkem 19. Díky vlastním 
zahraničním zpravodajům i zdrojům z místa ČT přinášela v pořadech Událos; a Událos;, 
komentáře ve sledovaném období aktuální a nezprostředkované informace (přičemž 
zprostředkované informace vč. agenturního zpravodajství byly rovněž využívány). Vysílání 
analyzovaných zpravodajských a publicis;ckých pořadů v zásadě plnilo stanovené principy, a 
to především ve sledovaných oblastech dodržování variability a typů aktérů, v oblas; 
prezentace a vystupování moderátorů, v oblas; intenzity medializace témat a příznakovos; 
výpovědí. ČT umožnila ve vysílání Událos: a Událos:, komentářů ve sledovaném období dle 
článku 1 Kodexu ČT svobodné šíření, výměnu, případně konfrontaci informací, názorů a postojů 
a dle článku 5 poskytla informace důležité pro jejich všestrannou orientaci a svobodné utváření 
názorů. 

S:žnost z výše uvedených důvodů není důvodná. 

JUDr. Jan Fučík 


