Klec (P.O.K., Krach)

Klec (1982)

(1981 – s přestávkami do roku 1994) Havířov

Svoji první skupinu založil Vlasta Dlabaja coby teenager už v roce 1979 – jmenovala se Varix, hrála „psychadelik“ a premiérově vystoupila v Šenově u Havířova v místní hospodě na akci Druhá Horakůvka (to druhé slovo je název hospody).

Někdy v roce 1981 začala v Havířově působit punková parta P.O.K. (Parta ohryzaných kostí), jejíž obsazení bylo nastávající: Vlastimil „Klec“ Dlabaja (g, voc), Miroslav „Zrzek“ Staněk (voc), Horymír „Cripple“ nebo „Kripl“ Kuchta (bg) a Pavel „Doktor“ Hrnčíř (ds). Skupina fungovala asi rok a něco a poté skončila. Zrzek, Cripple a Doktor se pak dali dohromady s kytaristou kytaristou Jaroslavem „Semišem“ Sonnkem coby soubor IQ:60, jež se prezentoval stejným soundem jako P.O.K.

Klec se někdy v dvaaosmdesátém spojil s bývalým druhým kytaristou „íkvéček“ Pavlem „Eskimo“ Kaniokem (zároveň ČBT), který se uzvolil hrát na baskytaru, a společně s Milanem „Afoněm“ Jonštou (ds, ex-Hlavy 2000), který zároveň pracoval na svém HC-projektu Radegast, dali dohromady punk kapelu Krach. Eskima, který zároveň hrál na bicí, brzy vystřídal na postě baskytary místní výtvarník, zvaný „Křída“. V této sestavě se jednalo o zběsilé songy, které trvaly pár desítek vteřin „…a pokud se někdo opravdu zhluboka napil, lehce se mohlo stát, že prošvihl půl koncertu“. Tělesu se podařilo několikrát vystoupit (v Brně na Valné Hromadě, na kolejích VŠD v Žilině, doma v Havířově, pak na akci u Valmezu) a pak se opět rozešlo. Jonšta se začal více věnovat Radegastu, v němž se asi po dvou letech objevil jako bubeník i Eskimo.

Vlasta Dlabaja v první polovině 80. let k sobě přibral další spoluhráče a soubor, který už tentokrát konečně pojmenoval Klec, začal znovu fungovat, i když opět jen na krátkou dobu. V obsazení V. „Klec“ Dlabaja (voc, g), Jiří „Ďábel“ Pavlica (ds) a Oldřich „Medvídek“ Juran (bg, voc) zkoušeli v domě horníků (kde sídlil domov důchodců) v místnosti, kterou vymalovali černě a říkali ji „rakvárna“. V roce 1985 natočil svoje první čtrnáctipísňové demo, jež vyšlo na kazetách v rámci edice Rytmická mládež. Kapela zde už nehraje klasický punk, ale (zvláště díky samotnému Dlabajovi) se zaměřuje na pochmurný psychadelik, který publicista Rosťa Bezděk v Oslích uších (1990) označil jako „hudbu temnou, velice temnou a ponurou, přívětivou jak útroby rodinné hrobky“. Každopádně to prý – dle jistého pražského posluchače – bylo něco jako „moravský Joy Division“, s tím že Klec každý koncert zakončoval větou: „To je vše od skupiny Klec, vy kurvy!“

Klec dostal předvolání k výslechům do místní vyšetřovny StB, poté, co na falešné papíry pod hlavičkou SSM (tleskáme! stejné finty používal i teplický Petr Růžička) uspořádal koncert havířovských skupin Klec, Radegast, IQ:60 a Brachyblast v Ostravě v restauraci Družba.

Ve druhé polovině 80. let došlo v bandu k několika personálním změnám: v šestaosmdesátém Medvídka (který odešel na vojnu) u basy vystřídal jeho bratr Aleš „Klement“ Juran (zároveň Brachyblast) a v roce 1988 přišel na klávesy Václav „Kláda“ Vysoklad, přičemž Jiří „Ďábel“ Pavlica začal hrát zároveň s Jonštovým HC spolkem Radegast. Tehdy se kapele, která zkoušela na záměčku v Životicích, dost dařilo a hodně koncertovala (Rockové podium 88 v KD P. Bezruče, Olomouc, Krnov, Ostrava, Horní Lhota, Jeseník, Kopřivnice). Soubor Klec pak působil beze změn až do první poloviny 90. let.

Co se zachovalo do roku 1989 (včetně):

- Audio:
Klec: „Klec '86“ (1985)
„Na pěknú notečku“ (1988, MDC Records, punk sampler, mj. Klec)
„Rytmická mládež 009“ (1989, Rytmická mládež, punk sampler, mj. Klec)