(1988 - 1989) Brno
Jihomoravská metropole Brno byla v 80. letech centrem českého alternativního rocku. Zdejší kapely působily a hrály zcela nezvykle, mnohdy i nesrozumitelně, ale intelektuální publikum je obdivovalo, neboť v nich vidělo skutečný protipól oficiální konzumní kultury a s jejich osobitým a prazvláštním druhem vzdoru se naprosto ztotožňovalo. Vše bylo jakoby zabaleno do deky dvojsmyslů a více-smyslů a každý podivně znějící tón, či gesto hudebníka mělo jakýsi skrytý význam. Proto také přímočarých punkových kapel s nekomplikovaným drsným sdělením bylo v Brně jako šafránu. A pokud už vznikly, tak nejenom jakožto reakce na „ofišl“ kulturu, ale taky tak trochu jako reakce na onu proslulou intelektuální brněnskou alternativu.
Skupina Vzor 60 se dala dohromady v listopadu 1988 v sestavě Martin Mařák (voc), Modul (bg), Barmy (g) a Ruda „Kennedys“ Pospíšil (ds). Hrála nářezový punk typu Exploited či G.B.H. s křičenými sborovými vokály, někdy ovšem sklouzla do pomalejších až minimalistických ponurostí, jež evokovaly některé temné věci třeba od HNF.
První koncert si odbyla v lednu 1989 samozřejmě v proslulém brněnském klubu Křenová (Brno se také stalo hlavním těžištěm jejích vystoupení). V březnu Vzor 60 natočil ve zkušebně jiné brněnské party Zeměžluč svoje první a jediné demo nazvané „Zběsilý sen/Násilí plodí násilí“, které bylo pro všechny punkové příznivce příjemným překvapením, neboť kapela existovala sotva pár měsíců a už se dokázala prezentovat docela vyzrálým a celkem kvalitně odehraným materiálem.
V dubnu ´89 pak musel Kennedys narukovat na vojnu a za bicími ho vyměnil Bleky. Následovalo několik výtečných „běsných“ koncertů (Gottwaldov, Svitavy, fesťáky v Brně-Tuřanech a Velkém Ogarci), na některých se zásahem policie proti pogujícím punkům (Brno-Křenová). V „Křence“ byl také natočen krátký filmík s kapelou, nazvaný „Zběsilý sen“, kde jsou záběry Vzoru 60 a pogujícího publika prostříhávány se záběry z filmu „Mad Max“.
Po natáčení filmu odjeli M. Mařák s Modulem do Francie, odkud se už nevrátili. Barmy se pak zoufale snažil kapelu udržet při životě – na podzim 1989 do ní přijal dva ex-členy S.R.K. Karla „Edu“ Floriána (bg, voc) a Jiřího „Koseho“ Suchého (ds), a Vzor 60 v této sestavě skutečně odehrál dva koncerty (Brno-Křenová, Jihlava). Ale pak dostal povolávák i Barmy a formace tím vlastně skončila – Eda pak na pár let skončil v dalším brněnském punku, v Zeměžluči. Martin Mařák později některé zážitky z brněnského punkového podzemí popsal v knížce „Nářez“ (vyšla v roce 2001).
Co se zachovalo do r. 1989:
- Fotografie + filmík „Zběsilý sen“ (1989), údajně také videa z některých koncertů Vzoru 60 (snad Brno-Tuřany, nebo Svitavy)
- Audio:
Vzor 60: „Zběsilý sen / Násilí plodí násilí (1989, Barmy rec)
„Stále stejné oběti – Always The Same Victims“ (1989-90, sampler, Vzor 60 písně: „Nuda“, „Agrese“)