Combo FH

Combo FH (1980)

(1974 - 1987, Combo Franty Hromady) Praha

Poněkud stranou od tvrdého jádra naší alternativní scény se vyskytovala kapela, kterou někteří do alternativní scény zařazují, jiní nikoliv. Klávesista a zpěvák Dan Fikejz hrál už v roce 1973 v gymnaziálním bigbítu Jogurt, chodil jamovat s blues-rockery Abraam a skupinu Combo FH založil jako recesní záležitost pro jednu jedinou přehlídku amatérských souborů, která se konala v Praze na Rokosce.

Šéf Rokosky Miloš Čuřík uvedl Combo čtením z toaletního papíru, kde bylo mj. psáno: "Tato skupina nikdy neexistovala a také neexistuje. Členové vznikli v padesátých letech tohoto století. K tomuto vystoupení se uvolnili z Matějské pouti. Dnes tedy poprvé a pravděpodobně naposledy budeme mít možnost slyšet Combo Franty Hromady…" (Lindaur & Konrád, kniha Bigbít) Nové těleso tam pak odehrálo bláznivou kompozioci "Schodiště", ve které hrálo také na různá písklátka, cinkátka, činky, a nechalo se doprovázet přednatočenými pásky se zvuky zvířat (lev, hroch) a střelbou z poplašňáku, přičemž jak později Fikejz poznamenal v Melodii (1989), "hudba byla to poslední, o co jsme se starali". Rokoska proběhla na jaře 1974. V tomtéž roce se konal soutěžní festival v Nymburce, který Combo vyhrálo, což jeho členy povzbudilo v tom, aby pokračovali dále v činnosti.

První obsazení Comba vypadalo takto: Dan Fikejz (ks, voc), Richard Mader (lg), Bořek Suchý (sax, zároveň Abraam), Vít Ondráček (ds), Petr Hájek (bg) a Oldřich Svoboda (fl). O dva roky později se ke kapele připojil ještě druhý kytarista Jaroslav Hönig. Soubor tehdy předváděl "delší skladby, plné rytmických změn a nápadů, oscilující na pomezí jazzu, folku a rocku. Fikejz byl vždy duší celého projektu, téměř výhradním autorem skladeb a aranží. Jeho fantazie se iplatňovala již v názvech, např. ´Druhá nejlepší pastička na myši´, ´Všechno je tykev´ atp. To prozrazuje zájem o surrealismus, dadaismus, experimentální artificiální hudbu, moderní divadlo, J. Stivína či F. Zappu." (Petr Poledňák, Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby).

Mezitím se kapela zúčastnila Slánských (1975) a Pražských jazzových dní (1976), ale pak i ona začala podléhat vlivům módního jazz rocku - prostě inklinaci k Zappovi postupně vystřídala inklinace spíše k Weather Report. Hudební humor zůstával, ale z kompozic se začal vytrácet zpěv, takže časem Combo přešlo na vyloženě instrumentální muziku. V roce 1976 nahrálo svoje první EP "Kopytem různě", o dva roky později se objevilo dokonce v televizi, v pořadu "Hudební studio M". V té době už ale v kapele nebyl druhý kytarista Hönig, Hájka vystřídal baskytarista Oldřich Wajsar, známý z bluesového Abraamu a Skupiny Bohuslava Jandy (doprovázela Petra Nováka) a místo Ondráčka přišel bubeník Tomáš Suchomel. Kromě těchto změn se v kapele objevil ještě i nový nástroj - fagot, jenž začal obsluhovat Milan Sládek (objevil se jako host už na zmíněném "épéčku"). Fikejz a jeho Combo FH pak získali v onom roce (1978) cenu Tip Melodie za původní tvorbu a originální přínos naší hudební scéně, a kapela se profesionalizovala.

Přesto ale Fikejz neztartil kontakt s alternativní scénou, jež se prezentovala většinou koncerty, zaštítěnými Jazzovou sekcí - jako hráč na piano a perkuse si zahostoval ve slavném pořadu skupiny Stehlík "Bláťák" (1977), na podzim 1978 si zahrál v první sestavě Křečanových Kilhets, a pak také coby člen tria Ventyl Brothers (ještě Hejma a Hlas), které v roce 1979 na listopadových 9. PJD předvedlo humornou suitu "Tragická dovolená Emana Ventyla".

Právě v době výše zmíněných PJD došlo k natočení historicky prvního českého reggae singlu. Fikejz a jeho Combo FH se na něm spojili s Yo Yo Bandem, ve kterém ještě kromě svého Žlutého psa zpíval Ondřej Hejma, a s jazzovou zpěvačkou Janou Koubkovou. Vtipné písničky "Horký vzduch a písek" a "Tic Tac Hugo" se posléze staly hity a deska byla měsíčníkem Melodie vyhodnocena jako 2. nejlepší singl roku 1980. Samotný Yo Yo Band, inspirován jejím úspěchem, pak pozvolna opustil svoje soul-gospelové zaměření a stal se první kapelou u nás, která začala vnikat do tajů a fdint jamajského reggae.

Do 80. let Combo FH vstoupilo s jednou změnou v sestavě a dalšími, zcela odlišnými nahrávkami. Ještě před slavným singlem odešel baskytarista O. Wajsar, jenž se po krátké epizodě u Abraxasu stal kapelníkem skupiny G & B Petra Nováka. Místo něj se v kapele objevil baskytarista V. Pátek. Co se týče hudební stránky - Combo nejprve natočilo skvělé album "Věci" (bylo přejato i firmou CBS pod anglickým názvem "The Things"), které mapovalo jejich ulítlý a převbážně instrumentální jazzrock z let 1977 až 1980.

Kapela na něm hraje v sestavě: D. Fikejz (ks, acc, mrb, perc, voc), R. Mader (lg, prep g, acc g, perc), B. Suchý (sax, vcl, prep p, perc), Milan Sládek (b, prep p, perc, fg), Václav Pátek (bg), Tomáš Suchomel (ds, prep p, perc, voc), a co na desku vlastně nahrála, nejlépe charakterizuje její sleevenote od jazzového publicisty Lubomíra Dorůžky: "Nenajdete příliš mnoho desek, kde byste v rozmezí několika minut ba několika vteřin slyšeli vedle sebe zvuky jako z elektronického rocku, moravskou modulaci našich lidových písní, rytmy jako u Stravinského, něco, co by mohlo být rozevlátou kovbojskou serenádou, melismatiku balkánských tanců, juchání ze slováckých kopanic a složitě vydumaná aranžmá moderního jazzu, do nichž skáče pes přes oves. Ale vedle osobité poetiky sběrných surovin je tu něco víc: goetheovská ´radost z fabulování´, absurdita Alenky v říši divů, medvídka Pú nebo hobitů s chlupatými chodidly, volnost dětské logiky s jejími nepředvídatelnými zvraty a zázračné království, nad nímž sice křižují oblohu laserové paprsky, ale na Kampě bydlí kampanenky kamjdete…"

Druhou a zcela odlišnou nahrávkou je singlovka "Dívčí kámen" (1981), Fikejzem zpívaná písnička, která byla oceněna i na soutěžním pop-festivalu Bratislavská lyra zvláštní cenou Pantonu. A možná, že právě ona odstartovala Danovu snahu o skládání obyčejných zpívaných písniček s jednodušší konstrukcí a stravitelnější na poslech. A to asi tak trochu zavinilo rozkol ve skupině - odešli dlouholetí Fikejzovi spolupracovníci Bořek Suchý a Richard Mader, skupinu opustil i Tomáš Suchomel, který se octl ve Framusu 5. Zůstal prakticky jen fagotista M. Sládek.

Od roku 1983 do roku 1986 pak trval hudební a personální přerod skupiny, který nakonec ukončil až její zánik. Ale po pořádku: nejprve se v kapele objevil "pardubický introvert", saxofonista Petr Venkrbec (zároveň KNS), a dále také bubeník Antonín Julina. A když si vezmeme k ruce druhou LP desku "Situace na střeše" z roku 1985, která je již albem zcela rockovým, čteme na soupisce tato jména a nástrojové obsazení: Dan Fikejz (ks, voc), Milan Sládek (fg, voc), Petr Venkrbec (sax, voc), Karel Ešpandr (g, voc), Pavel Jakub Ryba (bg, ex-Jazz Q) a Ivan Dvořák (ds, kedysi Navi Papaya).

Jenže o rok později už má Fikejz okolo sebe kromě Dvořáka úplně jiné hudebníky, neboť Venkrbec odešel do Vltavy, Ešpandr do "záchranné" sestavy SLS, a Ryba se účastnil projektu Jakub Venzel. Pod písničkou "Zas mě láká slečna A.K." na sampleru "Rockový maratón 2" Combo FH představují Fikejz (ks, voc), Dvořák (ds, zároveň Krausberry), Martin Kučaj (g, ex-Eso), Ivan Doležálek (bg, zároveň Krausberry), Ivan Martinů (ks). Tehdy ale už ty neustálé personální změny začaly Fikejze štvát, až kapelu nakonec rozpustil.

Combo FH i přes svou ulítlost bylo přijatelné i pro oficiální scénu - vzhled hudebníků byl „normální“ a skladby povětšinou instrumentální. Proto se skupina mohla objevit i v ČT (pořad „Hudební studio M“) a bylo jí umožněno natáčet desky. Svou roli možná sehrálo i to, že Danova matka Jiřina Fikejzová byla v té době zasloužilou textařkou naší populární hudby.

Sám Dan Fikejz se podílel i na dalších projektech mimo Combo FH: někdy od roku 1979 začal hudebně spolupracovat také s naší divadelní scénou. Postupně se podílel na hudbě k představením "Laserová pouť" (1979, Divadlo Hudby), "Commedia finita" (1983, Divadlo v Řeznické), "Hra o lásce a smrti" (1983, Divadlo pracujících v Mostě), "Žij a pamatuj" (1985, Divadlo Vít. února v Hradci Králové). V roce 1986 pak zkomponoval i hudbu k českému povídkovému filmu "Přátelé bermudského trojúhelníku". Skládal také písničky i pro interprety naší populární hudby a pro mladé české kapely - například společně s textařem Václavem Křístkem sepsali hojnou část repertoáru dívčí skupiny Panika. Začal také hostovat na deskách interpretů z poněkud jiné oblasti - např. pomáhal realizovat alba pop rockového Turba atd. Posun ve vlastní tvorbě komentuje v Melodii (1989) stroze a jednoduše i když s kritickým podtónem na tehdejší českou popovou mafii: "Moje písničky se zjednodušily. Když chci dělat pop, musím přistoupit na jeho pravidla hry. I když radši na ty zahraniční. Přpadá mi, že český pop stejně jako česká házená má pravidla nějaká jiná."

Asi nejzajímavějším Fikejzovým počinem po rozpadu Comba FH (1987) byla jeho spolupráce s písničkářem Janem Burianem. Vytvořili spolu zajímavé elektronicko-folkové duo, kterému se nakonec podařilo vydat i výbornou desku - na podtim 1988 byla natočena legendární "Hodina duchů". Ještě předtím se Dan také rozhodl, že opět sestaví kapelu, která by se nezaměřovala jen na studiové hraní, ale naopak na časté koncertování. Do ní pak naverboval některé hudebníky, kteří hostovali na nahrávání "hodiny duchů". Nové těleso nazval Boutique, a kromě něj coby klávesisty a zpěváka v něm ještě působili zpěvák Jan Gomboš, kytarista Martin Kučaj (ex-Krausberry, ex-Tabu), klávesista Míla Rut a bubeník Ivan Mikloš (na přelomu 70.-80. let člen sk. Antitma 16). Skupina sice odehrála šňůru s tehdy slavným Elánem, ale pak se všechny snahy rozplynuly jako dým nad vodou…

Co se zachovalo do r. 1989:

- Fotografie + „Hudební studio M“ (1978 „Řezník zítra nepřijde“, „Horizontální loučení“, „Guma Gu“, „Druhá nejlepší pastička na myši“, „Sen sušené jahody“, „Ouklejí slalom“, Faustova věc“ ), „Hudební studio M“ (1985, „Řezník zítra nepřijde“, „Marabú“, „Ventil“, „Situace na střeše“, „Plány“, „Dnes v noci“, „Zelenina“), TV clipy „Když nám teče do bot“ (1983) „Plány“ (1985), „Dnes v noci“ (1985 a 1987), „Psí hodinář“ (1987)

- Audio:
Combo FH: „Kopytem různě“ (1976, EP, Panton)
Combo FH + Yo Yo Band + J. Koubková: SP (Panton) „Horký vzduch a písek“/„Tic-Tac Hugo“ (1979, vyšlo 1980)
Combo FH: „Věci - The Things“ (1980, LP, Panton, CBS, vyšlo 1981)
Combo FH: SP „Dívčí kámen“ (1981)
„Jazz a la Carte“ (1981, sampler, Combo FH píseň „Horizontal Parting“,)
Combo FH: SP (Panton) - „Přímky“/„Když nám teče do bot“ (1983), „Jsou jenom půl“ (1983)
Combo FH: „Situace na střeše“ (1985, LP, Panton)
„Rockový maratón“ (1986, LP-sampler, Panton, Combo FH píseň „Zas mě láká slečna“ 1986)

- Dan Fikejz:
Jan Burian & Dan Fikejz: "Jan Burian & Dan Fikejz 1987" (1987)
Burian & Fikejz: "Hodina duchů" (1988, LP, Panton, vyšlo 1989)

- v seriálu BIGBÍT písně:
„Sen sušené jahody“ (1978)
„Horizontální loučení“ (1978)