4/10 Znormalizované písně
Obsah dílu
Období let 1972 až 1975 bylo ovlivněno snahou státu kontrolovat dění ve společnosti. Vznikalo omezené množství populárních melodií, zato se objevovaly tzv. angažované písně.
Přehled dílů
1/10 Roky naděje
Bratislavskou lýru mnozí vnímali jako ostrov svobody. Vystupovali na ní nejen nejlepší českoslovenští interpreti, ale i řada nedostižných zahraničních hvězd.
2/10 Zlomové roky
Po úspěšném rozjezdu festivalu Bratislavská lyra přišly složité roky 1968 a 1969. Tvorba se stala velmi složitou nejen pro zpěváky, ale hlavně pro textaře.
3/10 Konec nadějí
Bratislavská lyra v letech 1970 až 1972 trpěla normalizací. Mnozí umělci byli odstaveni od veřejného vystupování, nejednou i od umělecké tvorby vůbec.
4/10 Znormalizované písně
Období let 1972 až 1975 bylo ovlivněno snahou státu kontrolovat dění ve společnosti. Vznikalo omezené množství populárních melodií, zato se objevovaly tzv. angažované písně.
5/10 Lýra pro mladé
Změna dramaturgie ve 2. polovině 70. let se odrazila i ve sloganu soutěže: „Lyra pro mladé“. Prostor začali dostávat mladí interpreti a začínající kapely.
6/10 Roky rocku
Bratislavská lýra na přelomu 70. a 80. let se musela vyrovnat se změnou systému hodnocení festivalové soutěže. O pořadí rozhodovala nově odborná porota.
7/10 Nová vlna
Začátek 80. let se nesl v duchu částečného uvolnění po úmrtí Leonida Brežněva. To se projevilo i v hudebním průmyslu.
8/10 Roky změn
V roce 1989 se šéfem programu stal zpěvák Peter Lipa a šanci dostali i okrajové hudební žánry.
9/10 Pokusy a návraty
Poslední ročníky festivalu proběhly v 90. letech a v boji s novými pořádky už více méně jen těžily ze slavné historie.
10/10 Finále
Pro mnohé z interpretů už jen samotná účast v soutěži znamenala pomyslný poslední krok ke hvězdné kariéře.