Příběh unikátní stavby v centru Pardubic a její proměny z industriálního areálu na moderní kulturně společenské centrum.
Režie a scénář: Theodor Mojžíš.
Automatické mlýny a Josef Gočár

Josef Gočár, architekt, jehož stavby i urbanistické koncepce patří k vrcholům české moderní architektury 1. poloviny 20. století, se narodil v Semíně nedaleko Pardubic. Bylo mu 28 let, když navrhl pro pardubické podnikatele bratry Winternitzovy budovu Automatických mlýnů na břehu řeky Chrudimky, nedaleko historického renesančního centra města a na dohled bývalého pernštejnského zámku. Při tvorbě fasády se nechal inspirovat starobabylonskou branou bohyně Ištary. Vznikla vzhledově i funkčně unikátní stavba, která svému účelu sloužila více než 100 let. Provoz v ní skončil teprve v roce 2013 a o rok později byla vyhlášena národní kulturní památkou. Stejně jako řada dalších Gočárových staveb, do jejichž běžně nepřístupných prostor se podíváme.

Od podzimu 2023 nejsou ale Automatické mlýny jen industriální památkou, ale i živým centrem kultury, společenského života a vzdělání. Do roku 2026 se stanou i místem k bydlení a nákupu. Tento zcela unikátní, u nás naprosto ojedinělý projekt, mohl vzniknout jen díky úzké spolupráci předních českých architektů, soukromého investora (Nadace Automatické mlýny) a veřejného sektoru (město Pardubice a Pardubický kraj). O vzniku a cestě tohoto mimořádného díla i o životním příběhu lidí, kteří se o návrat Automatických mlýnů do života města zasloužili, vypráví dokument T. Mojžíše.

Napište nám