Beethovenův 3. klavírní koncert C moll
Cenami ověšený filmový režisér Phil Grabsky je světově proslulý ztvárněním některých nejvýznamnějších a nejoslnivějších uměleckých počinů na velkém filmovém plátně. Proslavil se také svým hledačstvím v oblasti dokumentů o vážné hudbě. Nyní se vrací – prostřednictvím kamer a mikrofonů – do světa klasické hudby s projektem Concerto – A Beethoven Journey (Koncert – cesta za Beethovenem).
Grabsky se svým štábem Seventh Art filmoval přes čtyři roky předního koncertního pianistu z Norska – Leifa Ove Andsnese (žák českého pianisty a emigranta Jiřího Hlinky) při jeho snaze porozumět a dokonale interpretovat jeden z největších cyklů klavírní literatury, který byl kdy zkomponován. Je to pět Beethovenových klavírních koncertů. Vy z nich uslyšíte a uvidíte tři, které se natáčely v pražském Rudolfinu. Není bez zajímavosti, že Andsnes hraje sólový part a zároveň od nástroje diriguje.
Provedení tří koncertantních skladeb navazuje na úvodní dokument Cesta za Beethovenovými koncerty.
Beethovenův třetí Klavírní koncert c moll, op. 37, je přímým předchůdcem napětí, které přinesla jeho II. symfonie a oratorium Kristus na hoře Olivetské. Povšimneme-li si hluboké vnitřní příbuznosti tohoto díla s Mozartovým subjektivistickým koncertem d moll, uvědomíme si, že převratná Beethovenova orientace vycházela sice z tradice, ale už tu vypozorujeme odklon od koncertantní formy k zvýšené koncentrovanosti stavební. Beethoven totiž v tomto koncertu staví části skladby spíše symfonicky a prvně odhaluje chmurnou dramatičnost typickou pro jeho pozdní tvorbu. Koncertně prvně zazněl 5. dubna 1803 ve Vídni s autorem za klavírem.