Dokument o hledání původní podoby barokního představení Molierovy a Lullyho komedie-baletu Měšťák šlechticem.

V říjnu roku 1670 pobýval Ludvík XIV. na zámku Chambord a pozval si tam také Moliera a jeho divadelní skupinu. Ti pak během deseti dnů normálního divadelního provozu nastudovali ještě titul zcela nový, který si král objednal - Měšťáka šlechticem. Šlo o typicky francouzský dvorský žánr komedie-balet, který "Král Slunce" miloval. Zde navíc šlo o jasnou objednávku - dílo mělo obsahovat turecké scény. Rok předtím totiž navštívil Ludvíka vyslanec tureckého sultána. Výraznou hudební složku zajistil dvorní skladatel a Molierův spolupracovník Jean Baptiste Lully, na francouzském dvoře domestikovaný Ital, tvůrce francouzské opery.

Dokument vypráví o mladém souboru Le Poeme Harmonique, který se roku 2004 snažil najít tehdejší podobu inscenace a objevit dnešním divákům pozapomenutou krásu barokního divadla určitého typu. O tom, jaké obtíže museli novodobí inscenátoři překonávat, ale i o tom, jak zkresleně dnes vnímáme Moliera, se dozvíte z filmu režiséra Martina Fraudreaua. Sledoval připravy, které probíhaly v opatství Royaumont, i premiéru inscenace na Barokním festivalu v Utrechtu. Hudebního nastudování se zúčastnil také český soubor Musica Florea s uměleckým vedoucím Markem Štrynclem.

Napište nám