Rivalové za stříbrným plátnem
Pánové Leon Gaumont (1864–1946) a Charles Pathé (1863–1957) patří k zakladatelům francouzské kinematografie, avšak svou filmovou produkcí ovlivnili doslova celý svět – v prvních desetiletích 20. století pronikli do nejzazších koutů, zjistili, že výhodnější je filmy půjčovat než prodávat. Vzájemně se nesnášeli, navzájem se vnímali jako nesmiřitelní konkurenti. Avšak i jejich zásluhou se pohyblivé obrázky dočkaly úžasného rozšíření: vznikaly rozlehlé sály, vyvíjela se filmová technika, ohmatávaly se možnosti barevného i zvukového filmu. Založili tradice filmového průmyslu. Gaumont byl mimořádně nadaný inženýr, který ustavičně překvapoval novými a novými nápady, Pathé zase prokazoval své mistrovství jako obchodník. Vzájemně se předhánějí ve svém podnikání. Obklopují se nadanými a publikem ochotně přijímanými umělci (Pathé třeba objevil komediální hvězdu Maxe Lindera, Chaplinova předchůdce; Gaumont zase prosadil stejně oblíbené Feuilladovy thrillery, třeba Fantomase). Jenže ve 20. letech se objevuje soupeř nad jejich síly: i Francii zaplavuje svými výrobky americký Hollywood. Teprve, když povolila jejich řevnivost a smířili se s odchodem z produkčního výsluní, mohli se v pozdním věku – jako již zajištění rentiéři – stát přáteli…