Chat

H. Košťálová
Záznam chatu ze středy 26. března 2008
Martina Humpolcová 32 let kladno: „Co je to ta aktivizace žáků?“
H. Košťálová: „Dobrý den, při aktivizaci jde o to, aby ve výuce byly skutečně aktivní děti, jinak řečeno, aby to byly děti,které při vyučování pracují,myslí, řeší problémy, hovoří o věci, o niž jde - aby to za ně neděla paní učitelka. Když se při výuce pouze vykládá, žáci mohou poslouchat a přemýšlet, ale nemusí. Mohou pospávat, snít, číst i pod lavicí (to by byla možná ještě dobrá aktivita).“
Martina a Pepča z ostravy: „Co byl váš oblíbený předmět ve škole?“
H. Košťálová: „Čeština“
Symona Jurková 24 let pardubice: „Mohla by jste mi prosím vysvětlit co je to ta aktivizace žáků protože jsem to hledala ve všech možných encyklopediich a nikde to nebylo.prosím odepište mi protože na toto téma píšu diplomku.“
H. Košťálová: „Aktivizace = přimět děti k aktivitě přímo ve výuce, ne až doma, když se učí na druhý den nebo na písemku. Aby se děti mohly opravdu učit, musejí být samy aktivní - samy myslet, klást si otázky a hledat na ně odpovědi, řešit problémy atd.“
Alana Vulgárová 39 let ostrava: „Sekne vám to.“
H. Košťálová: „Děkuji. Zajímá Vás něco o aktivizai žáků?“
učitelka mgr.Martina Bílá 41 let Orličák: „Prosím nemohla by jste mi poradit jak mám učit žáka který není moc aktivní a mě to trochu narušuje vyučovací hodinu protože hrozně vyrušuje ale nehlásí se a když ho vyvolám zpočátku nic neříká a čeká a řekne to po 7 minutách.děkuji Martina“
H. Košťálová: „Rozumím tomu dobře, že žák při vašem výkladu nedává pozor a ruší sebe i ostatní žáky? Může to být proto, že na sebe chce upoutat pozornost a tak si řeší jiné problémy. Může to být proto, že žák nestíhá váš výklad, začne se nudit, hledá si ´jinou zábavu. Docela se osvědčuje děti zaměstnat před tím, než se dáte do výkladu, dát jim úkol, který je připraví na to, co se chystáte vykládat. Z této přípravy by mohly vzejít otázky, na které by váš výklad mohl dát odpovědi. Žák má za úkol tyto odpovědi zachytit, zaznamenat. Existuje řada jiných způsobů, ale bylo by dobré znát konkrétního žáka a důvod jeho zlobení.“
žaneta vízlová 33 let pardubice: „Jak mohu svého 9 letého syna přinutit aby se více hlásil a chtěl dělat domácí práce.my s manželem už jsme unaveni protože se synovi snažíme ho to naučit způsobem hraní jenomže ani to nepomáhá jeho baví jen a jen gameboy a počítačové hry.mohla by jste mi prosím poradit děkuji“
H. Košťálová: „Bojím se, že když váš syn nepvažuje úkoly za smysluplné, že bude těžké ho donutit, aby se jim věnoval. Myslíte si, že by se mohl to, čemu se má naučit tím, že udělá domácí úkoly, že by se totéž mohl naučit i nejakým jinýcm způsobem? Hraní by mohlo pomoct, ale ještě důležitější by bylo odrazit se od toho, co vašeho syna doopravdy baví, co ho zaujme - ať je to cokoli - a postupně rozvíjet jeho dovednosti a znalosti.“
david: „mame za sebou prní stání ohledně dítěte,ted nas čeká druhe ohledně majetku ,ale se ženou si začíname rozumět a radi bychom to stopli je to možne a jake budou dopady...“
H. Košťálová: „Nejsem psycholožka, ale myslím, že pokud si rozumíte a jste schopni si rozumět déledobě, pak je to možné.“
Miloš: „Co si mám pod pojmem aktivizace představit?“
H. Košťálová: „Představte si, že děti nejen sedí mlčky v lavicích a naslouchají panu učiteli, ale že sami pracují na řešení nějakého problému, formulují otázky, které je samotné zajímají, hledají na ně odpovědi - a učitel jim v tom pomáhá, nedělá vše za ně.“
Milena Sladká 36 let šumava: „Máte ráda koblihy? mám firmu která prodává koblihy.“
H. Košťálová: „Ano, mám kobligy ráda, ale jen v menším množství, tak jednu za půl roku.“
anonym: „Proč se děti v hodinách nesoustředí? A co mají dělat učitelé aby se děli soustředili a bavilo je učivo?“
H. Košťálová: „Jeden z důvodů spočívá v tom, co jsem před chvilkou říkala - děti ve škole, kde musejí těkat z jednoho předmetu na druhý, se soustředit mohou velmi těžko. Pro klidnější, pasivnější děti je to snazší, nebo aspoň na nich není nesoustředění vidět. Pro temperamentnější děti je toto velmi těžké. Důležité je, aby děti mohly nahlédnout smysl toho, co dělají - ale to nepochopí z toho, že jim to bude učitelka říkat - že jim to jednou pomůže nebo podobně. Děti musejí hned va škole mít představu, k čemu jim procvičované dovednosti a probírané učivo bude dobré. Třeba když se učí vyjmenovaná slova, měly by hned využít nějakou situaci, kdy je mohou využít smysluplně - publikovat svoje psaní aspoň na nástěnce ve třídě nebo ve školním časopise či na webu.“
Renata Veselá: „Moje dcera chodila na ZŠ, kde bylo ve třídě cca 17 žáků. Od tohoto roku chodí na osmileté gymnázium. Ve třídě je 31 žáků. Sama dcera má problémy, že část dětí nedává pozor a ruší. Není problém trochu někde jinde, než v aktivitě žáků?“
H. Košťálová: „Určitě je aktivita žáků jedním z kamínků dobré školní výuky. Bez aktivity dobré učení nefunguje, ale sama aktivita není vše, nebo lépe řečeno, nelze aktivizovat děti, které o to vlastně nestojí. O tom jsem se zmínila ve vysílání.“
E.Černá, Rýzmberská 701, Kdyně: „Dobrý den, je vhodné naučit děti aktivaci již v předškolním věku - myslím ve školce na předškolní přípravě? Myslíte, že na 1.stupni je vhodné aby děti přímo zasahovali (dotazy a názory) do výuky? Nebude pak ve třídě chaos a roztříštěnost pozornosti?“
H. Košťálová: „Toto riziko tu je - chaos i roztříštěnost, to, že se výuka do určité míry vymkne učiteli z rukou. Učitel/ ka se musí naučit s prostředky aktivizace naučit zacházet. Ale ns druhou stranu - čím dříve se začínne s metodami aktivního učení, tím lépe. Děti, které si zvyknou na pasivní sezení v lavici, je pak těžké v pozdějším věku "rozpohybovat", jsou lenivé přemýšlet, neumějí zacházet s volností, kterou dostávají, a nepracují odpovědně.“
Alice hanbrova: „Přimnět dive k věči akrivitě ve viuce je vhodne ho odmněnovat pěnězmy věči častky ?“
H. Košťálová: „Absolutně ne, peníze a jiné úplatky fungují jen krátkodobě.“
Gabriela H. 31 let Praha: „Moje dcera je ve druhé třídě, je mírné a tiché povahy.Ve škole je málo aktivní, říká to i její učitelka.Co mám dělat?Děkuji“
H. Košťálová: „Všechny děti nemusjí být aktivní navenek. Intoverti (což by mohl být případ vaší dcery) mohou být velmi aktivní, ale neprojevuje se to tím, že hovoří před třídou. Pomáhá práce v maneších skupinách,také pomáhá, když děti mají dost času promyslet si například odpověď na otázku, kterou položila paní učitelka, tj. paní učitelka nenechá promluvit prvního žáka, co se přihlásí, ale všem dá najevo, že teď chvilku přemýšlíme, a pak budeme všichni odpovídat.“
Hana Klokočková 34 let praha: „Můj syn vůbec není aktivní i když se mu doma snažím vstříc tím že se mu snažim vysvětlit výuku a vše mu připravuji formou hry pohádek atd. ale on říkal že ho to nebaví a že by nejradši šel na počítač hrát hry.co mám dělat když ho zajímá jen počítač a vůbec není aktivní?“
H. Košťálová: „nebojte, je to problém hodně rodičů, nejste v tom sama. Nemyslím si, že byste měla suplovat doma školu. Stanovte si nějaká pravidla - na úkoly je čas od do, dokud úkoly nebudou hotovy, počítač se nezapne. Nepředkládejte to synovi jako váš příkaz, ale zařďte to tak, abyste se na tom dohodli. Repektujte do určité míry jeho přání, můžete mu dovolit, aby si třeba pohrál chvilku po škole, pak si udělal úkoly a pak má opět volno na počítač.“
Ivana, Liberec: „jde aktivaci použít na každý předmět?“
H. Košťálová: „Předpokládám, že každý předmět si zaslouží, aby v jeho hodinách byly děti aktivní. Neumím si představit, pro který předmět by bylo výhodnější, aby děti spaly a nedávaly pozor.“