Chat

host

Karolína Valouchová

Test – zákaznické kartičky – dTest

Záznam chatu ze středy 23. dubna

Renata S.: „Proč obchodní řetězce nám stále víc vnucují svoje zákaznické karty? Je to větší výhoda pro ně nebo pro nás?“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za zaslaný dotaz. Zákazník sice dostane rozličné výhody ve formě např. slevy na nákup, ale podnikatelé naopak získají osobní údaje (identifkační údaje a informace o našem nákupním chování). Tyto osobní údaje mohou následně podnikatelé využít k cíleným personalizovaným reklamám, které jsou účinější. Zákazníka také mohou přesvědčovat k dalším nákupům různými praktikami, např. uvedou "nakupte už jen za 100 Kč a získejte slevu 10 %". Na základě těchto praktik tak zákazník nakoupí spíše u prodejce, u kterého má tuto kartičku zřízenou V konečném důsledku tak na věrnostních kartičkách vydělají i prodejci. Určitou výhodu tak získají obě strany (zákazník slevu a obchodník osobní údaje), ale je nutné si dávat pozor s čím vším souhlasíme. Pro více dotazů můžete kontaktovat naši spořebitelskou poradnu časopisu dTest (dtest.cz/poradna) S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

Marie M.: „Dobrý den paní Valouchova, ráda bych se chtěla zeptat na obchody, které bohužel kartičku nemají (Albert, Rossmann). Sleva je jen na aplikaci, ale k tomu je třeba mít "chytrý mobil". Jako důchodce tento mobil nevlastním a nejsem sama. Pak zboží, které je v akci (ve slevě) já musím zaplatit plnou cenu. Moc mě to mrzí, protože vím, že některé obchody (např. Kik) umožňují jak kartičky, tak aplikace v chytrém mobilu Nevím, proč si kupovat dráhy telefon, který jinak na nic nepotřebují.... A navíc se ještě v seniorském věku na něm učit volat. To nepotřebují, tak hold je to diskriminace důchodců. Moc děkuji, pokud mi na tento můj dotaz odpovíte. Přeji Vám hezký den. M.“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Prodávající si mohou podmínky věrnostních programů nastavit dle svých požadavků, pokud tím nedochází k porušování zákona. Lze si tedy nastavit i to, že bude sleva poskytována pouze pro držitele mobilní aplikace. Prodávající však musí poskytovat všem stejné podmínky. Ačkoliv lze takové jednání obchodních řetězků označit na nefér či neetické, nebude se zpravidla jednat o diskriminaci podle antidiskriminačního zákona. Přímou diskriminací se dle zákona myslí takové jednání, kdy je s jednou osobnou zacházeno méně příznivě než by se zacházelo s osobnou jinou v srovnatelné situaci - a to z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či světového názoru a i z důvodu státní příslušnosti. Pokud by řetězce nabízeli věrnostní kartičky jen do určitého věku (např. by bylo možné si kartičku zřídit jen do 60 let), už by se o diskriminaci jednalo. V případě mobilní aplikace jsou však pravidla nastaveny pro všechny stejně, tedy každý má možnost si aplikaci stáhnout a používat. V případě dalších dotazů můžete kontaktovat naši spotřebitelskou poradnu dTestu. S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

ANTIKYT: „Testoval dTest i zahraniční zákaznické kartičky?“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za zaslaný dotaz. Časopis dTest zákaznické kartičky netestoval, ani tuzemské ani zahraniční. Sbíráme však podněty z naší spotřebitelské poradny, přes kterou se spořebitelé dotazují na otázky ohledně věrnostních kartiček.“

ANTI: „Dá se říct, že dTest odhalil, že žádná zákaznická sleva v souvislosti se zákaznickými kartičkami není zadarmo?“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za zaslaný dotaz. Ano, to že žádná sleva není zadarmo platí právě i pro případ věrnostních katiček. Výměnou za výhody v rámci zákaznických programů poskytujeme podnikatelům naše osobní údaje. Tyto osobní údaje následně podnikatelé využijí k tomu, že vytvoří cílené reklamy, které jim následně vynesou více peněz. Pro další otázky můžete kontaktovat naši spotřebitelskou poradnu časopisu dTest (dtest.cz/poradna). S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

Petra: „Dobrý den, jak mužů zjistit , že byli opravdu smazány mé osobní údaje.Musi mi ten údajný obchodní řetězec odepsat s tím ,že byli údaje smazány?Děkuju za odpověď“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Podnikatel má především povinnost po zaslání vašeho požadavku vaše osobní údaje smazat. Jestliže máte podezření, že ke smazání osobních údajů nedošlo, můžete kontaktovat Úřad pro ochranu osobních údajů s podnětem na podezření neoprávněné zpracovávání osobních údajů. S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

Alena: „Dobrý den, nezminila jste, že nemají všechny obchody stejné podmínky k získání kartičky. Penny market nevyžaduje žádné vyplnění údajů k získání kartičky. Je jen na každém zda si aplikaci stáhne.“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, ano, obchodní řetězce nemusí mít stanoveny stejné podmínky, tak jako jsou u konkurence. Každý podnikatel si může nastavit podmínky pro věrnostní kartičky podle sebe za předpokladu, že tím neporušuje právní předpisy. Důležité však je, aby podnikatel přistupoval ke všem zákazníkům stejně - nabízel jim stejné možnosti, stejné podmínky (např. možnost stažení aplikace). Nelze například, aby podnikatelé zvýhodnili jednu skupinu a umožnili stahování aplikace např. jen osobám do určitého věku nebo jen osobám určitého pohlaví. S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

Elis: „Dobrý den. Co dělat,když bych chtěla založit kartu na internetu,ale nechtěla bych zadávat telefonní číslo? Bez telefonního čísla mě nepustí dál na další stránku.“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Podnikatelé si mohou stanovit podmínky zákaznických programů dle svých preferencí, a to za předpokladu, že nedochází k porušování zákonů. Mohou tedy pro zřízení kartičky, požadovat i např. telefonní číslo - to není v rozporu se zákony. Zákazník však nesmí být k zákaznickým kartičkám nucen např. nekalými obchodními praktikami. Musí zde být tedy možnost svobodné volby nakupovat i bez zákaznické kartičky. Stejně tak se mohou zákazníci rozhodnout, zda chtějí vůbec v nákupním řetězci nakupovat anebo se vydat na nákup ke konkurenci (a ta může kartičky nabízet třeba i bez telefonního čísla). S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

Simona: „Hrozý nám nějaké nebezpečí v případě používání zákanických karet? Proč je tam při používání výraznější sleva ? Používám aplikaci Lidl a chodí mi stále nějaké kupóny, abych nakupovala více a více.“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Při zřizování zákaznických kartiček dochází k tomu, že podnikateům poskyteme naše osobní údaje (jméno, adresa, e-mail, číslo mobilního telefonu). Tím však poskytování našich osobních údajů nekončí. Během každého nákupu, když je použita věrnostní kartička, si prodávající zaznamenává, co a kdy jsme nakoupili. Naše osobní údaje jsou také hodnotou, kterou platíme za nejrůznější slevy poskytnuté během věrnostních programů. Díky těmto údajům podnikatelé vytvoří personalizované slevy, díky nimž se do obchodu vrátíme a utratíme více peněz. Při zřizování kartiček doporučujeme si přečíst, s čím vlastně souhlasíme. Pokud se nám účel nebo způsob zpracování nezdá, je na místě zvážit, zda vůbec do tohoto věrnostního programu vstupovat. S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“

monika: „Má právo řetězec při zřizování kartičky- při předávání os. údajů požadovat občanský průkaz? Chtějí to např. v Tescu! Dle mého má právo nahlédnout do OP pouze policie a státní orgány!?! Děkuji....“

Karolína Valouchová: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Podnikatelé mohou nastavit podmínky věrnostních programů podle sebe, avšak musí dodržovat zákonná pravidla. Pro zřízení zákaznické kartičky tedy mohou žádat i občanský průkaz, pokud je to odůodnitelné např. k ověření totižnosti. Pro úplnost ještě dodám, že si však nemohou občanský průkaz třeba založit k sobě nebo si jej u sebe nechat jako zástavu. Pokud nesouhlasíte s poskytováním svého občanského průkazu, doporučujeme danou zákaznickou kartičku raději nezakládat. Stejně tak, pokud jste již občanský průkaz poskytla a nechce, aby měl daný řetězec tyto Vaše osobní údaje, doporučujeme zákaznický program zrušit a požádat o výmaz osobních údajů. Rovněž přihází v úvahu zjištění podmínek u ostatních řetězců, zda nebudou mít jiné (přívětivější) podmínky. S přáním hezkého dne Karolína Valouchová“