Chat

Mgr. Sára Zelená
Babyrady – jak mluvit na miminko a batole
Záznam chatu z úterý 12. března 2024
Petra: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kdy zbystřit a začít příp. řešit a nebo prostě jen na tipy, jak postupovat : Syn 2,5r. Komunikuje gesty- o vše si řekne, ukáže, napodobí, vydá citoslovce (např.. chce něco zvednout a je to těžké,…), ukáže v knize/v tv a spojí s další “indicií”. Vypráví takto i příběhy, co se stalo, co je v knize atp. Ze slov používá jen máma, ňam ňam a pá. Ptám se proto, že okolí už má dotazy: kdy jako bude mluvit, to jeho e-e pořád …. Dle lékařky je hodně napřed v ostatních oblastech. Moc děkuji za reakci! :)“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Petro, moc děkuji za Váš dotaz. Citoslovce se také počítají jako slova (všechny zvuky zvířat, dopravních prostředků apod.), zkuste slova přepočítat a uvidíte, že jich několik přibude :) Každé dítě si jazyk osvojuje svým tempem, nenechte se okolím ovlivnit. Přesto bych Vám doporučila poradit se s Vaším pediatrem. Postup obvykle bývá následující - pediatr by Vám měl vypsat žádanku na foniatrii nebo ORL (na ORL bývají kratší čekací termíny), kde vyšetří sluch syna. Zároveň byste se měla objednat ke klinickému logopedovi (rovněž lze požádat o žádanku), který chlapečka vyšetří a navrhne Vám strategii na míru. Zkuste se zeptat i Vašich a partnerových rodičů a zjistěte, kdy jste mluvili vy. Dědičné faktory zde hrají roli a dědí se více po otcovské linii. Řeč se často vyvíjí skokově a je možné, že dříve než se na vás u specialistů dostane, bude chlapeček už povídat. S objednaným termínem se vždy čeká nejlépe a kdykoliv ho můžete zrušit. Budu Vám držet palce, Sára.“
Jana: „Dobrý den, co má umět říkat roční dítě? Prohlížíme knihy každý den, ale zatím nezvládne zareagovat na kde je...? A ani nezvládne udělat zvuk zvířete. Zatím říká jen máma, ale až když je unavené a nevím, jestli ví, kdo máma je, protože to říká občas i tátovi. Nicméně možná i proto, aby ho k mámě donesl. A jak dítě motivovat, aby dělalo zvuky a ukazovalo? Každý den čteme pohádku, na televizi nekouká, denně prohlížíme knížky s obrázky. Díky.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Jano, roční dítě nemusí říkat vůbec nic a je to zcela v normě. Rozptyl prvních slov je široký a slova obvykle přichází mezi 12.-18. měsícem. Pokračujte s tím, co už děláte - hodně čtěte, povídejte si, popisujte svět okolo vás. My jsme těmi, kdo děti světem provází a je na nás, abychom tyto zkušenosti zprostředkovali. Rozmluvit dítě je tvrdá dřina :) Udělala jste mi radost, že zatím nemáte žádný screen time! Držím Vám palce, brzy se prvních slov určitě dočkáte! Sára“
Aneta: „Hezký den paní Zelená, chtěla bych se zeptat jak je to se šišláním na miminko a se slovíčkama typu "bobo" "hopi" "kopi", je to v pořádku je používat, popřípadě do kdy je používat? A jak je to se znakováním s miminky? Nemůže to potom při učení mluvit nějak uškodit? P.S. Sleduji Vás na instagramu a děkuji za to, co děláte!“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Aneto, na miminko nešišláme! :) Pod přívalem lásky a něhy se mnohdy každý rodič neovládne, ale nemělo by to být v řeči běžné. My jsme mluvními vzory pro naše děti a je nesmírně důležité, abychom na děti mluvili správně a nepředávali jim tak špatné vzorce. Slova typu "hačí, hají" s čistým svědomím používejte, obvykle je rodič normálními slovy nahradí intuitivně ve chvíli, kdy se dítě začne rozmlouvat a není třeba jazyk už velmi zjenodušovat. Dětský znakový jazyk osobně doporučuji, pomáhá to rodičům se s dětmi domluvit dříve. Nemějte z toho obavy, okolo znakování panuje mnoho mýtů a jeden z těch nejrozšířenějších je, že znakování způsobuje opožděný vývoj řeči (nezpůsobuje). Jsem ráda, že se Vám u mě na IG (účet: ucime_deti_mluvit) líbí :) Mějte se hezky, Sára“
Kačka: „Dobrý den, ráda bych se jen zeptala, kdy je vhodné začít číst večer pohádky před spaním, případně, když začne trošku vnímat, co člověk vypráví? Dcerka má teprve 4 měsíce, takže na komunikaci máme ještě pár měsíců čas“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Kačko, pohádky můžete začít číst už nyní :) Komunikace s dítětem začíná už v přenatalním období, neexistuje žádný mezník, odkdy s dítětem začít komunikovat. Odezva chvíli trvá, ale Vaše dcera si jazyk osvojuje už teď. Sára“
Ivana: „Dobry den, dcera ma 8 měsíců a je stále ticho, žádné zvuky neopakuje a přitom na ni mluvím, zpívám, čtu knížky a to téměř cely den. Sluch ma podle mě v pořádku. Mám to nějak řešit nebo má čas? Děkuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, do jednoho roka je u kojenců tzv. fyziologická nemluvnost běžná. Uvidíte, že ve dvou letech už bude situace odlišná. U osmiměsíčních dětí se teprve objevuje žvátlaní a první protoslova, ale ještě ne řeč jako taková. Zatím se tím netrapte a pokračujte v tom, co děláte, dcera má skutečně ještě čas. Mějte se hezky, Sára“
Eliška: „Dobrý den, je vhodné pouštět televizi jako ruch do pozadí v domácnosti s miminkem 6t?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, pouštění TV jako kulisy Vám nemohu doporučit. Zkuste nahradit hudbou bez obrazové podpory (rádio, Spotify). Mějte se hezky a držím palce, Sára“
Veronika Houbová: „Dobry den, prosim o radu, mam chlapecky dvojcata 3 roky, jeden mluvi par slov, druhy nemluví ivi vubec, nikdy nerekl mama ani tata. Vsude me odmitli s tim ze pokud vim ze mi rozumi a oni mi rozumi ze to chce cas.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Verčo, dvojčata si řeč osvoují specificky, toto téma jsem nedávno rozebírala na mém Instagramu (ucime_deti_mluvit). U dvojčat existuje tzv. "the twinning effect" - 1/3 dvojčat má opožděný vývoj řeči, který mizí okolo 6let. Také se můžete setkat s jakousi tajnou řeči, kterou komunikují mezi sebou (odborně vyhledáte pod pojmem "kryptofázie" a objevuje se až u 50 % případů). I přes výše zmíněné informace Vám doporučuji požádat Vašeho pediatra o žádanku na foniatrii nebo ORL (vyšetření sluchu) a ke klinickému logopedovi. Kl. logoped Vám poradí konkrétní strategie, jak s chlapci pracovat. Na žádance trvejte a nenechte se od návštěvy odborníka odradit. Držím Vám palce, Sára“
Tereza: „Dobrý den, máte nějaké typy na knihy ke čtení? Přeci jen ty klasické maji dlouhé kapitoly, což 1,5 staré dítě nebaví. A jaké knihy nabízet na prohlížení?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Terez, pokud hledáte knihy s krátkým textem, zkuste knihy od Petra Horáčka nebo knihy z edice Péťa (Péťa se učí mluvit, Péťa povídá ve větách). Více tipů na konkrétní knihy doporučuji v sekci "Batolecí čtení" u mě na Instagramu (ucime_deti_mluvit). Velké oblibě se těší například edice Zima, Jaro, Léto, Podzim, Noc (na jméno autorky si bohužel nyní nevzpomenu, ale jsou to velké ilustrované knihy). Mějte se hezky, Sára“
Lucie: „Dobry den, kdy bychom meli zpozornet s opozdenim reci? Dekuji Krejčíkova“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Luci, pokud dítě ve 2 letech stále nemluví, nebo mluví jen velmi málo (méně než 20 slov), doporučuji Vám zbystřit. Můžete požádat Vašeho pediatra o žádanku ke kl. logopedovi a na foniatrii/ORL a ihned se objednat. Termín zřejmě nedostanete hned, čekací doby jsou dlouhé. Brzká intervence má veliký smysl a čím dříve se na řeči začne se specialistou pracovat, tím lepších výsledků se můžete dočkat. Komunikaci vždy vnímejte jako celek - nezapomínejte na tu neverbální část (gesta, ukazování, pláč, sdílená pozornost a oční kontakt, vodění za ruku a celková úroveň toho, na kolik Vám dítě rozumí). Mějte se hezky, Sára“
Magda: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Je dobré mluvit na miminko zdrobněle či jinak měnit svůj hlas? Děkuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, v rané fázi osvojování jazyka jsou zdrobněliny v pořádku, děti je v řeči snáze identifikují. Zdrobněliny můžete užívat ale nadužívat, přistupujte k nim v rozumné míře. Hlas měnit nemusíte, pouze volte pomalejší tempo řeči tak, jako když vyprávíte pohádku :) Mějte se hezky, Sára“
Marie: „Dobrý den, okolí nám říká, že náš syn je moc napřed. (V květnu mu budou dva roky) Opakuje snad všechna slova, tvoří věty o dvou až třech slovech (samozřejmě ne pořád), odpovídá nám na dotazy, rozumí skoro všemu, co říkáme. Často doplňuje slova do básní a do písní… Ráda bych dodala, že jsem hudebně aktivní matka, televize u nás (v přítomnosti syna) jede zřídkakdy, rád má knihy (Albi tužka mu čte také často). Chtěli bychom se zeptat, zda mu to může být v budoucnu nějak na škodu, že je teď opravdu výrazně napřed oproti vrstevníkům z okolí? Předem Vám moc děkujeme za odpověď. S přáním hezkého dne.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Marie, Váš syn může mít specifické nadání v oblasti verbálních schopností, doporučuji tomuto nadání věnovat pozornost a nadále ho rozvíjet :) Nenapadá mě, jak by to mohlo být ke škodě, pokud je celkový vývoj symetrický, není důvod k obavám :) Hezký den, Sára“
ANTIMONY: „Vnímají miminko a batole to, když se na ně mluví vulgárně?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, vulgarismy vnímají z celkového situačního kontextu, intonace a řeči těla mluvčího. Protože ale nikdo jistě na miminka a batolata vulgárně nemluví, není důvod k obavám a zvýšené pozornosti v této oblasti. Sára“
Jana: „Dobrý den, Sáro, píšete, že máme číst i malému miminku, ale zajímalo by mě co čist. Chápu, že až bude vnímat více, jsou na řadě jednoduché obrázkové knížky. Ale teď máme doma 10denní miminko, které pozornost nijak neudrží. Máme doma klasické pohádky - Dášeňka, Kubula a Kuba Kubikula atd., můžeme mu číst tyhle knížky? Děkuji za odpověď a za váš IG, moc ráda vás sleduji :-)“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Jani, děkuji za Váš dotaz. :) Knihy které zmiňujete určitě čtěte. U novorozenců a kojenců nejde o to, aby udrželi pozornost, ale aby se budovalo poute s rodičem a dítě bylo vystaveno řeči. Navíc tím vytváříte pozitivní návyk a zvyšujete pravděpodobnost, že doma budete jednou mít malého čtenáře. Jsem ráda, že se Vám u mě na Instagramu (ucime_deti_mluvit) líbí :) Mějte se hezky, Sára“
Lucie Borská: „Dobry den, pani magistro. Rada bych poprosila o radu ohledne koktani u 3lete holcicky. Zacalo pred par tydny, objevuje se pouze nekdy, ne pri kazde komunikaci. Vypada to, ze to zacalo pri neshodach dcery a otce. Je mozne, ze koktani vznikne na psychickem odklade? Nebo co muze byt pricinou vzniku? Jak bych ji mohla pomoci, jak s ni mam komunikovat, kdyz zacne koktat? Mam vyhledat logopeda nebo jeste pockat? Dekuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Luci, s koktáním Vám poradí klinický logoped, koktání žel bohu není má oblast specializace. Mějte se hezky a držím palce, Sára“
Jana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, od kdy miminko začne rozpoznávat, že ho oslovujeme jménem - vztahovat si ho ke své osobě. Děkuji za odpověd. Jana“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Jani, to se různí a záleží i na frekvenci oslovování jménem. U ročních dětí už se s reakcí na jméno běžně setkáváme. Mějte se hezky, Sára“
Kateřina: „Krásný den, ráda bych se zeptala. Dcera 22 měsíců. Pár slov říká, gestikuluje, hodně ale mluví “svým jazykem”. Občas opravdu vehementně ukazuje do jiného pokoje/na jiné místo, zvýší hlas a mluví to svoje. Je v tomto okamžiku špatně říct jí “řekni mi co tam je? Co tam vidíš? Co tam chceš dělat? Já ti nerozumím…” občas už jsem zoufalá, že mi chce tak strašně moc něco sdělit, ale já jí nerozumím… Samozřejmě se tam jdeme podívat, ptám se opět co by chtěla, co myslela, ale v ten moment už ji rozptýlí něco jiného a vlastně se nedočkám toho, co přesně se mi snažila říct. Děkuji a pěkný den.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Kateřino, zkuste se úplně vyvarovat frázím jako "já Ti nerozumím," abyste tím nezvyšovala frustraci a dcera měla motivaci komunikovat. Kdyby byla schopná Vám říct, co tam je, určitě by to udělala, teď jen hledá způsoby, jak s Vámi komunikovat. Zkuste prstem ukazovat na jednotlivé předměty: "myslíš auto? myslíš tuhle postel? myslíš okno?" a postupně se tak dopídit. Fráze typu "řekni" jsou také velký nešvár a doporučuji rodičům se jich vyvarovat. Spoustu praktických ukázek nahrávám na svůj Instagram, zkuste se podívat :) (ucime_deti_mluvit). Mějte se hezky a držím palce, Sára“