Chat

MUDr. Ludmila Bezdíčková
Proč mít praktického lékaře
Záznam chatu z pondělí 26. února 2024
Šárka: „Dobrý den, pokud vím, že je můj prakticky lékař již v důchodu, ale přesto stále ordinuje, je to doba, kdy si mám již aktivně hledat nového lékaře? Může se stát, že skončí, bez toho ,a iž by pacienty informoval dopředu a já poté zůstanu bez lékaře?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, pokud jste s lékařem jinak spokojen, doporučuji u něj zůstat, zkušený praktický lékař je k nezaplacení! Ohledně plánovaného předání péče by Vás měl předem informovat, ale není to povinné, bohužel ukončení poskytování péče může někdy přijít i bez možnosti naplánovat (v tom případě se informujte na na odboru zdravotnictví kraje, kam přejde v případě nenavazující péče Vaše dokumentace, bude snahou Kraje/obce navazujícío praktického lékaře zajistit). V ideálním případě ale praktický lékař v důchodu vychová či zprostředkuje navazující péči ve své ordinaci. Nic nebrání tomu se Vašeho praktického lékaře zeptat, jak to má v plánu :-). Zdravím z Prahy!“
Jana: „Dobrý den, praktický lékař je první v linii při řešení obtíží.Za mně je důležitý,mám skvělou praktickou lékařku a jsem za ní ráda. Zdraví Jana“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, moc děkujeme ocenění, nedostává se nám ho zas tak často :-). Srdečně, L. Bezdíčková“
Patrik: „Je pravda, že mohu k ambulantnímu specialistovi jít i bez žádanky? Všude mi říkají, že pokud u nich chci být vyšetřen tak musím mít žádanku od praktického lékaře, bez ní mě neošetří. Děkuji.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Povinnost mít žádanku od praktického lékaře neexistuje, ale vždy je výhodou, aby Vás jako první vyšetřil právě Váš praktik. Dokáže totiž vyřešit drtivou většinu obtíží pacientů sám a zabránit tak nadbytečnému vyšetřování, ale i léčbě, která v některých případech místo pomoci, může i uškodit. Zároveň provede základní diferenciální diagnostiku a rozhodne případně, jaká další vyšetření jsou třeba. Pokud specialistu vybere sám pacient, může se tak např. stát, že s bolestí na hrudi svědčící pro ischemickou chorobu srdeční navštíví gastroenterologa v domnění, že se jedná o žaludeční vřed. Hrozí tak zhoršení zdravotního stavu. Navíc se také blokuje kapacita specilaistů pro cílená a indikovaná vyšetření a ti potom nestíhají vyšetřovat včas pacienty odesílané s doporučením.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, jaké procento občanů v ČR nemá praktického lékaře? Děkuji. Jalůvková“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, odhad VZP 2%, dle odhadu Sdružení praktických lékařů cca 400 000 osob. Přesná data nemám t.č. k dispozici. Určitě ale také nezanedbatelná část pacientů je sice registrována u některého praktika, ale pravidelně ho nenavštěvuje, nechodí na preventivní prohlídky, pokud stoná, preferuje návštěvu pohotovosti. To samozřejmě není ideální.“
ANTIMONY: „Jaká by měla být morálka a etika praktického lékaře?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Uf! To ej velmi těžká otázka. Stručně - ta nejlepší! Praktický lékař je ze všech lékařů pacientovi nejblíže, bývá jeho rádcem, přítelem, knězem i psychologem. V ideálním případě vzníká mezi ním a pacientem důvěra. Bez opory v morálce a etice nemůže vzniknout. Snažíme se v tomto duchu vychovávat mladé praktické lékaře, věnujeme tomu pozornost jak v našich ordinacích, tak i v rámci kurzů.“
ANTI: „Co by podle Vás mělo být hlavní starosti praktického lékaře?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dlouhodobá kontinuální péče o svého pacienta se zaměřením na propagaci preventivních opatření a aktivní spoluúčasti pacienta.“
ANTI: „Je podle Vás termín praktický lékař správný?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Ano. Ostatně, na termínu až tak nezáleží. V zahraničí se používá i termín rodinný lékař, skutečně pečujeme o více generací, stále častěji i o mladší 18 let. Praktický lékař pro dospělé může registrovat pacienta již od 14 let věku, nejčastěji jej ale přebírá od praktického lékaře pro děti a dorost po 18. roce věku. Rozhodně nepreferujeme název "obvodní lékař" či "obvoďák", obvody již neexistují a náš obor se vyvíjí směrem ke specialistovi v oboru všeobecné praktické lékařství.“
ANTIMONY: „Jaké jsou podle Vás největší potíže současných praktických lékařů v ČR?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „1. Nedostatečné rozpoznání významu primární péče, která, pokud je kvalitně poskytována řeší 90 % obtíží pacientů za cenu mnohem nižších nákladů, než péče sekundární či terciární. 2. Nedostatečná podpora kompetencí praktických lékařů. 3. Přiliš složitá administrativa, nedostatek administrativní pomoci, nedostatečná elektronizace. 4. Složité vykazování pojišťovnám. 5. Nedostatečná podpora vzdělávání praktických lékařů. 6. Preskripční omezení - praktický lékař nemůže předepisovat řadu léků, ač jsou u pacienta jednoznačně indikovány a praktický lékař to umí rozpoznat i doložit.“
Bára: „Je nějaký strop pro počet registr. pacientů u praktika? Dekuji“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Není, ale víme, že kvalitně dokáže 1 praktický lékař pečovat o cca max 2500 pacientů (a to už pravděpodbně nebude stíhat všechny prevent. prohlídky po 2 letech atd.). Moderní jsou tzv. sdružené praxe, kdy v jedné ordinaci působí více praktických lékařů, ti se potom dokáží postarat o více pacientů.“
Zuzana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, proč v dnešní době nemají praktici povinnost návštěvní služby u pacienta doma(např.u imobilních pacientů - po CMP, paliativní péče, neuromuskulární onem.apod) a ve většině případu je zatížen systém ZZS, urg. příjmů, LSPP atd, protože 95% praktiků rodinu odkáže, aby si zavolali 155 a to i v případě banalit!Dále nechápu, jak si může praktik dovolit říct svému pacientovi v pátek odpoledne, ať si zavolá ZZS na teplotu či bolest v krku, místo aby doporučil vhodná antipyretika vč. dávkování * režimová opatření. Nic proti Vám konkrétně, ale většina praktiků dnes nezvládne vyřešit ani virosu bez odeslání ke specialistovi nebo do nemocnice. A tom, že jejich pracovní je naprosto hanebná ani nemluvím.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, povinnost vykonat návštěvu u pacienta doma je ukotvena v legislativě, nicméně o indikaci rozhoduje praktický lékař. Ne vždy je návštěva u pacienta ideálním řešením (nelze např. využít dg. metody, které má lékař v ordinaci), určitě je na místě nejprve distanční konzultace s lékařem a domluva. Lékař nemůže opustit ordinaci v době, kdy ordinuje, plánuje na dobu mimo ordinační hodiny. Návštěva u pacienta doma je aktuálně hrazena kolem 80 Kč (+ výkony, které na návštěvě lékař vykoná, většinou max 300 Kč).“
Pavla: „Dobrý den. Chtěla bych se Vás zeptat, jestli je v dnešní době povinnosti od praktického lékaře pozvat pacienta na preventivní prohlídku a nebo si to pacient musí hlídat sám? Vím, že to tak byvavalo. Tak by mě zajímalo, jak je to teď. Děkuji za odpověď a přeju Vám hezký den. Divačka Pavla“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, povinnost zvát na preventivní prohlídku rozhodně praktický lékař nemá. My nabízíme, pokud se pacient objeví náhodou a prevenci nemá vykonanou, v ordinaci všem, jinak si hlídají pacienti sami, u nás mají možnost online objednání. Aktivní oslovování je efektivní zejména u starších a rizikových pacientů, je ale jen dobrou vůlí lékaře a je samozřejmě také na jeho náklady.“
Vlastimil: „Dobrý den, před léty mi praktický lékař zjistil diabetes 2 a hned mne doporučil k léčení na diabetologii. Mojí kamarádce, také praktik zjistil diabetes 2, ale nijak zvlášť to neřeší a na diabetologii ji nedoporučil. Může se ona sama odebrat na diabetologii?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Postoj k léčbě diabetu se hodně změnit v posledních letech, postupně se uvolnily možnosti sledování i terapie přímo v ordinaci praktického lékaře. Ten nyní dokáže poskytovat stejně kvalitní péči o mnohé diabetiky již jako diabetolog, v případě, že již by na léčbu nestqčily léky předepisované praktikem, může pacienta ke specialistovi odeslat. Sám na diabetologie se jistě vydat pacient může, ne vždy je to ale nutné a účelné.“
Janca: „Zajímalo by mě z čeho plyne příjem praktika-jen z kapitacni platby, jak je to např. s rozbory krve ty proplatit pojišťovna, či když docházím pravidelně na injekce, nebo to jde na vrub lekare a nemá tyto úkony proplaceny.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Úhrada praktickým lékařům je kombinací kapitační a výkonové platby. Tzn. lékař je placen za každého registrovaného pacienta + za některé výkony, které v ordinaci provádí. Aplikace injekce moc hrazena není, aplikovaná látka bývá proplácena jen částečně u většiny léčiv. Nejlépe hrazenými výkony jsou preventivní a dispenzární prohlídky, vyšetření pomocí některých přístrojů přímo v ordinaci praktika, ale od tohoto roku třeba i denzitometrie.“
Janca: „Očkování tetanus - v jakém rozmezí. je mi 60 let a bylo mi sděleno, že se nyní očkuje po 15 letech. Poslední očkování 2012. Děkuji za odpověď.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Pravidelné očkování proti tetanu se provádí v 10-15letých intervalech, u seniorů je doporučeno po 10 letech. Vizte web České vakcinologické společnosti www.vakcinace.eu.“
Ludmila: „Dobrý den pani doktorko, můžu svého praktického lékaře požádat o zádanku na rozbor krve? Víc se zadýchávám,cholesterol pred rokem jsem měla cca 5, prásky neberu. Nárok na další preventivní prohlídku mám totiž po dvou letech,tzn až za rok“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, na místě je objednání do ordinace praktického lékaře, ten potom rozhodne, zda a jaké je třeba vyšetření včetně laboratorního. Lab. vyšetření není samospásné - cholesterol se zadýcháváním souvisí jen velmi vzdáleně. Vyšetření z důvodu obtíží samozřejmě můžete absolvovat kdykoliv, dle zvyklostí ordinace se domluvte.“
Pavla: „Dobrý den. Chtěla bych se Vás ještě zeptat, co dělat v situaci, když praktický lékař neustále nezvedá telefon a to i když po nás chce, abychom mu zavolali? Děkuji Vám za odpověď“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, toto je veliký problém, počet telefonátů extrémně narostl. Někteří praktici zavedli různé elektronické systémy tak, aby konzultace usnadnili. Doporučuji se na prvním místě zeptat Vašeho praktika, jak máte situaci řešit, pokud opravdu potřebujete, je nutné dostavit se osobně. Bohužel nikdo nám neplatí za zajištění administrativní pomoci.“
ANTIMONY: „Je praktický lékař dělníkem medicíny?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Svým upůsobem ano :-). Jsem jím ráda.“
ANTI: „Proč nemít praktického lékaře?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Nevím. Je to dobré! Doporučuji.“
Jana: „DD, vážená paní doktorko, vidím, že jste praktik, který ví, o čem mluví, a pacienti musí být u Vás jistě spokojeni s péčí. Ovšem běžná praxe je opravdu jiná . Jak říkáte, že dnes je možné telefonicky řešit problém, tak to je otázka. Dnes se nikam nedovoláte, a když, tak ordinují sestry. Pravděpodobně jsou všichni velice vytíženi. Při covidu se stalo jedinou možností řešit vše právě tlf., a to se lékařům velmi osvědčilo, a bez tlf. objednání se k praktikovi dnes ani nedostanete. Co se týká péče, např. s odběry jsou velmi opatrní, aby náhodou nepřekročili jakési limity pojišťovny, nebo považuje Vaši žádost za bezdůvodnou, apod. Věřím, že je spousta lékařů na vysoké úrovni, ale ne v menších obcích. Přeji Vám mnoho úspěchů. Jana“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, s telefony je to kříž! Doporučuji se osobně domluvit s Vaším praktikem, jak situaci řešit. Všichni hledáme řešení, u nás jsme zavedli elektronický komunikační systém, který odkloní alespoń část telefonů. také je možné tel. konzultační hodiny časově oddělit. Pokud potřebujete vyloženě lékaře, doporučuji v přípafě, že se nedovoláte přijít tedy osobně. Co se odběrů týká, o indikaci rozhoduje lékař, měla by mezi vámi být důvěra, pokud není doporučuji zvážit změnu. Srdečně, LB“
Julie: „Dobrý den je praktikovi proplácen i rozbor krve při určité diagnóze ne jen při preventivní prohlídce děkuji a přeji hodně úspěchu a spokojených pacientu“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, praktik může indikovat odběry na úhradu ze zdravotního pojištění dle svého uvážení, jen musí být opodstatněné a při případné kntrole odůvodnitelné zdravotní pojišťovně (odborně obhajitelné). Je také naším cílem příliš nezatěžovat pacienty, ani zdrav. systém nadbytečným yvšetřování, které nebude znamenat benefit pro pacienta.“
ANTI: „Proč mít praktického lékaře?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „1. Praktický lékař je nositelem medicíny nejblíže pacientovi, pomáhá v přetechnizovaném světě najít si pomoc sami, podporuje aktivní zájem pacienta na vlastním zraví. 2. Umí dobře diferenciální diagnostiku, dobrý praktik vyřeší 90 % obtíží pacientů za cenu mnohem nižších nákladů ve srovnání s péči sekundární a terciární. 3. Provádí prevenci - zabraňuje tak vzniku a komplikacím závažných onemocnění. 4. Léčí akutní i chronické obtíže pacientů. 5. Zabraňuje nadbytečnému a neefektivnímu vyšetřování a léčbě. 6. Dokáže pomoci v otázkách psychického zdraví, poskytuje základní sociální poradenství. 7. Poskytuje kontinuální péči celým rodinám (od 14-18 let až do smrti).“
František Schmíd: „Praktikové mají obvykle velké množství pacientů a mají málo času.Kolik pacientů by měli mít,je na to nějaký předpis? Zdravím a děkuji za případnou odpověď.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den - není, odhad maxima na 1 praktického lékaře tak, aby zajistil péči kvalitně a nezničil úplně sám sebe je cca 2000-2500. LB“
Soňa Gremlicová: „Existuje zákon o dostupnosti praktického lékaře, třeba do kolika km ? Mnozí starší lidé nemají možnost dopravy autem a veřejná doprava je často málo zabezpečena.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, legislativní úpravou si nejsem jista, nicméně zájmem zdravotních pojišťoven je zajistit dostupnou zdravotní péči. Bohužel vzheldem k úbytku praktických lékařů v některých regionech (stárnou a končí bez náhrady) již nyní máme místa, kde to mají pacienti k praktikům daleko. Rozhodně platí, že čím blíže, tím lépe.“
Martina Toušová: „O koho můžeme požádat o předoperační vyšetření? Mám před operací a můj praktik ma dovolenou, bez zástupu. Díky Martina“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrýd den, parktický lékař, pokdu není přítomen déle, než 3 dny, má povinnost mít sjednaný zástup. Ten by měl vyšetření provést (všeobecný praktický lékař). Předoperační vyšetření může poskytnout i internista.“
Lansdorfová: „Dobrý den, moje maminka je z Prahy,měla dlouhé roky svou praktickou lékařku, která ji znala, ale která již odešla do důchodu. V místě bydliště, kam maminka patří, ale bohužel fungují praktičtí lékaři aktuálně tak, že se neustále střídají. Je to velmi neosobní a nekomfortní pro pacienty. Téměř při každé návštěvě praktického lékaře je v ordinaci jiný lékař, který pacienta vůbec nezná. Lékaři mají k dispozici v počítači pouze kartu pacienta, ale historii člověka a jeho potíží neznají, takže se snaží jen rychle a povrchně vyznat v kartě a vyptat se pacienta. To znamená, že musíte pokaždé vše říkat od začátku. Mamince je 85 let, je to pro ni nepříjemné a namáhavé a měnit lékaře v tomto věku také není jednoduché. Cítí se tak, že už nikoho moc nezajímá. Nebude se od tohoto trendu ustupovat? Myslím, že by opravdu bylo dobré, aby měl každý svého praktického lékaře, který ho dobře zná, jak jste vy sama řekla, ale praxe taková všude ani náhodou není. Sama jsem se přestěhovala a lékaře nezměnila a dojíždím za ním právě proto, že mě zná. Děkuji za odpověď“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, bohužel péče je nyní tak složitá, že je do budoucna neudržitelné, aby o větší počet pacientů pečoval v jedné ordinaci pouze 1 praktický lékař. I my potřebujeme odpočívat. V ideálním případě by ale péče měla být mezi lékaři koordinovaná, mělo by být vždy jasné, kdo bude v ordinaci přítomen a možné se objednat k preferovanému lékaři. Software umožňuje nyní vidět celou anamnézu pacienta, tzn. mohou si ji přečíst všichni lékaři ordinace, není nutné opakovat vše od začátku. Ostatně i v nemocnici nepečuje o pacienta jen jeden lékař. Pokud Vám přístup v ordinaci maminky nebvyhovuje, doproučuji to prodiskutovat s vedoucím lékařem ordinace, a pokud by to nebylo řešitelné tak zvážit změnu praktika. Srdečně, LB“
ANTI: „Je v současnosti v ČR dostatek praktických lékařů?“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, v celkovém objemu ano (cca 5200), nicméně regioálně jsou veliké nedostatky. Největší prblémy jsou v Karlovarském a Ústeckém kraji. Populace praktických lékařů stárne spolu s pacienty, mnozí kočí bez náhrady. Motivace mladých prktiků k práci v regionech mimo velká města je obtížná.“
František Schmíd: „Praktikové mají obvykle velké množství pacientů a mají málo času.Kolik pacientů by měli mít,je na to nějaký předpis? Zdravím a děkuji za případnou odpověď.“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, předpis není, max 200-2500 na 1 PL je udržitelných tak, aby PL zvládnul vše zabezpečit a nezbláznil se sám. LB“
JaNa: „Dobrý den paní doktorko, podle jakých pravidel prosím postupuje praktický lékař při vystavování potvrzení (přílohy) k řidičskému průkazu ve dvouletém cyklu - po 65. roce věku? Jsou pro to stanovena nějaká striktní pravidla, nebo záleží na úvaze praktického lékaře? Senior, který nosí brýle na čtení i na dálku, ale bez jiných potíží se zrakem, byl prakt. lékařem vyzván - před vydáním nového potvrzení při poslední kontrole ve věku 71 let, k návštěvě očního lékaře. Ten provedl zevrubnou prohlídku, např. i s využitím přístroje pro kontrolu periferního vidění apod. s tím, že mu pro prakt. lékaře vystavil potvrzení o způsobilosti k řízení. Protože prohlídka byla poměrně náročná na čas i po stránce finanční (povinnost její úhrady „pacientem“) chtěli bychom se dotázat, je-li takováto prohlídka nezbytná a musí být absolvována každé dva roky.? Děkuji Vám předem za odpověď i za čas, který nám věnujete. JaNa“
MUDr. Ludmila Bezdíčková: „Dobrý den, postup je stanoven v legislativě, prohlídka se provádí poprvé v 65, potom v 68 letech a dále ve 2letých intervalech a je hrazena pacientem. Část obsahu je definována, praktický lékař může indikovat jakékoliv doplňkové vyšetření, pokud uzná za vhodné, že ho potřebuje k rozhodnutí o tom, zda je pacient způsobilý řídit motorová vozidla (k vyloučení stavů vylučujících zdravotní způsobilost k řízení, či ji omezující), či zda příp. potřebuje nějakou korekci (brýle, naslouchadlo, spec. upravený vůz), nebo je způsobilý řídit jen za určitých podmínek (např ne za šera apod.). Nejedná se jen o razítko! I proto jsme spíše pro podrobné vyšetření. Ne vzácně se potkáme třeba i s pacientem se syndromem demence, který je zjištěn při této příležitosti. Srdečně, LB“