Chat

host

Jiří Kubík

Domácí ekonomika – pojištění auta a řešení autonehod

Záznam chatu ze čtvrtka 4. května 2023

Dana Boučková: „když mě někdo nabourá a chce sepsat jen protokol, a já mám obavu, že to bude vleká škoda, volat vždycky policajty ?“

Jiří Kubík: „Dobrý den, paní Boučková, tím, že zavoláte policisty, respektive zavoláte tísňovou linku, určitě nic nezkazíte. Já osobně to dělám vždy, protože odhadnout 100tis (což je limit pro dojezd policie) je u nových aut těžké říci. Tím, že zavoláte, tak je hovor monitorován a někdy toto může pomoci. Pokud je tam navíc poranění nebo si někdo na něco stěžuje, tak ihned volat vždy. Protokolu bych se nebál a určitě platí pravidlo, že čím více fotografií a svědků, tak tím lépe.“

Denisa Boudová: „Kdo zaplatí opravu, když nemám havarijní pojištění a nabourá mě jiný řidič ? a platím nějakou spoluúčast v tomto případě ?“

Jiří Kubík: „Dobrý den, paní Boudová, pokud do Vás někdo "nabourá", tak škodu na vašem vozidlu platí pojišťovna viníka. Neplatíte nic, za předpokladu, že si nezvolíte jít formou rozpočtu. Tam může vzniknout to, že oprava bude dražší a rozdíl mezi škodou na rozpočtu a reálnou fakturou jde za vámi.“

Karel Barták: „jak zjišťuje důsledně pojištovna jak a kde se pojistná událost stala, prý na to mají i svpje detektivy ??“

Jiří Kubík: „Dobrý den, pane Bartáku, u menších škod šetření moc neprobíhá. Samozřejmě to musí být z pohledu pojišťovny likvidní. Ano, při větších škodách, nebo pokud má pojišťovna pochyby, má svoje interní procesy, svoje detektivy apod. Ve škodách na vozidlech se dříve dělaly velké podvody a toto je důsledek dřívějších let. Nyní je to ale lepší.“

Helena Podholová: „Manžel naboural moje auto, pojišťovna pojistku hradí, ale musíme zaplatit spoluúčast , kdo ji musí zaplati, já nebo manžel, a je toto v pojistce nějak specifikováno“

Jiří Kubík: „Dobrý den, paní Podholová, spoluúčast odečítá pojišťovna v likvidaci. Tj. o tuto částku Vám přijde menší suma. Ano, v pojistné smlouvě je spoluúčast definována buď jako pevná suma, nebo procentní část škody.“

Josef: „Dobrý den, Jednoho dne jsem jen po hlavní silnici a z vedlejší vyjížděli paní, nepodívala se a napálila mě do zadní části auta. Auta máme oba pojištěné ,,na všechno" takže s tím nebyl problém. Na opravu jsem si vybral autorizovaný servis, ke kterému však je delší cesta (cca 26 km). Náklady na cestu do servisu jsem si platil sám a v dnešní době to nebyla zrovna malá cena protože jsem musel jen minimálně 6x do toho servisu. Proto bych se chtěl zeptat jestli mám, od pojišťovny, případně přímo od paní, nárok na vyplacení těhle cest protože kdyby se to nestalo tak bych tam nejel. Děkuji za odpověď“

Jiří Kubík: „Dobrý den, bohužel toto Vám pojišťovna nejspíše neproplatí. V tomto směru věřím, že by byly strašně velké pojistné podvody. Je to stejné jako s náhradním vozidlem. I když havárii nezpůsobíte, tak pojišťovny hradí náhradní vůz po "dobu nezbytně nutnou". Což může být 3-5 dnů. Příklad: Klient odvezl vůz do autorizovaného servisu a měli hodně práce. Škoda trvala 1,5 měsíce z důvodu málo lidí a náhradních dílů. Klient musel po 5 dnech náhradní vůz vrátit. Tj. i zde jste poškozený a nemáte vůz.“

Ivana Sluneckova: „Měla jsem svoje auta cca do roku 2008. Od toho roku mám služební vozidlo, kdy najedu měsíčně až 4000 km. Nyní si chci koupit opět svoje auto. Budu pro pojišťovnu při povinném ručení brána jako nováček.? I když jsem aktivní řidič a bez nehod, jak se bude počítat výše pojistky. Děkuji“

Jiří Kubík: „Dobrý den, paní Slunéčková, nemělo by to tak být. Největší slevy v pojištění jsou bonusy - tj. měsíce bez nehod. Kde jste na sebe měla přihlášen vůz. Klidně si svoji historii zkuste ověřit na internetu.“

Zbyněk Beran: „Dobrý den pane Kubíku. Chtěl bych se zeptat, máme roční auto, máme havarijní pojištění, ale plánujeme cestu do Skandinávie na měsíc. Existuje nějaká možnost extra připojištění a nebo to mám řešit formou extra připojištění osob? Děkuji pěkný den. Beran“

Jiří Kubík: „Dobrý den, jediné co byste si měla ověřit nebo zvýšit jsou asistenční služby, aby dobře pokryly škody v zahraničí. Samozřejmé je i cestovní pojištění.“

Pavla Haumerová: „Dobrý den, při nehodě, kde viník ujel, mě odvezla záchranná služba, přesto, že policie ode mě dostala k dispozici "zelenou kartu" s asistenční službou, nechala odtáhnout vozidlo na 45km nějakou soukromou odtahovkou. (autorizovaný servis byl vzdálen cca 8km). Nakonec jsem této odtahovce musela v hotovosti zaplatit převoz vozidla do autorizovaného servisu, abych se k němu vůbec dostala. Auto již řešila pojišťovna v rámci totální likvidace vozidla (jedná se o rok staré vozidlo). Mohu po někom vůbec vymáhat platbu za odtah a případně jak? Děkuji“

Jiří Kubík: „Dobrý den, tak to jste mne dostala. No nevím. Podle mne ale máte nárok na proplacení od své pojišťovny nebo alespoň částečné kompenzace. Zkuste se domluvit s pojišťovnou. Jde o to, že PČR neví, na co máte nárok a zjišťovat, co chcete, když jste pryč. Proto to řeší takto.“

Dita: „Dobrý den, chci se zeptat na situaci, která nastala. Naše auto bylo zaparkováno před panelákem na sídlišti. Vedle místa na parkování , na trávníku, bylo postaveno mobilní WC, opravovali zde jiný panelák. V noci přišla vichřice a toto mobilní WC nám spadlo na auto a rozbilo zadní sklo. Stavební firma ani firma co provozuje WC nechtěla uhradit škodu na autě. Máme právo na úhradu od provozovatele WC?“

Jiří Kubík: „Dobrý den, za mne určitě. WC nebylo dostatečně zajištěno proti větru. V případě nutnosti bych poslal stavební firmě předžalobní výzvu od advokáta. Ale otázka, jaká škoda na skle byla. Zda to má smysl.“

Vráťa: „Co se záznamem z palubní kamery v připadě nehody?“

Jiří Kubík: „Dobrý den, může být jako podpůrný prostředek při likvidaci. Spíše nastiňuje celou situaci (jak vznikla apod.). Ale tuším, že nejde použít jako materiál na prokázání viny. V některých státech jsou dokonce palubní kamery zakázany.“

Marie janis: „Prosím o radu na koho se obrátit s žádostí o prominutí platby. Vlastním nepojizdny pionýr Jawa ale nemám zaplacen jeden rok povinne pojištění. Stalo se to nedopatřením než se vyřídilo dodatečně dědictví. Děkuji za odpověď“

Jiří Kubík: „Dobrý den, pokud motocykl byl v dědickém řízení, tak za povinné ručení nese odpovědnost notář/advokát. Pokud Vám byl v době řízení svěřen, tak ano, to už vy. No s prominutím platby asi neuspějete. Jediné, co Česká kancelář pojistitelů někdy dovoluje, je prominutí pokuty. Ale většinou ne o moc.“