Chat

host

Mgr. Kateřina Bělková

Umění komunikace – umění naslouchat

Záznam chatu z pondělí 9. května 2022

Iva: „Dobrý den, jak komunikovat s někým kdo je vztahovačný a vše si bere osobně,i když řečené je to normálně a ne útočně? Děkuji“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Ivo, velmi děkuji za Váš dotaz. V komunikaci se prolíná nějen obsah, ale také vztah s komunikačním partnerem, vztah sám k sobě a ještě mnohé skryté výzvy. Je důležité s takovýmto člověkem předem vykomunikavat, zda by byl možné nebrat si věci osobně a naučit se co nejvíce nenásilně mluvit:-) Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Zdeněk: „Dobrý den Kateřino. Mohu Vás pozvat na večeři? Třeba dnes?“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezké ráno do krásných Brd, dnes, zítra, včera, předevčírem i pozítří :-))) K.“

Renáta: „Krásný den paní magistro! Shlédla jsem na jutube "Změň svůj komunikační kód" kde nádherně vysvětlujete vše o komunikaci.Moc mě tento Váš webinář,ktery je k dispozici zdarma nadchl.Učím se podle něho lepší komunikaci.Chci Vám touto cestou poděkovat a popřát všechno dobré!“

Mgr. Kateřina Bělková: „Krásný den Renátko, velmi děkuji za Váš tolik příjemný mail, nesmírně mne potěšil! Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Petr: „Dobrý den,jaký máte prosím názor na postoj ( je mi jedno,co si mé okolí o mě myslí)? Díky.“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Petře, děkuji za Váš dotaz. Tak trošku je v tom kus hezké svobody, u nejbližších lidí by tomu tak úplně být nemuselo, obzvlášť na těch, na kterých Vám opravdu pozitivně záleží. Tam bych byla opatrnější a opravdu přemýšlela, jaký citový a emocionální dopad Vaše slova také mohou mít:-) Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Marie: „Dobrý den paní Bělková,souhlasíte s rčením,jak se do lesa volá,tak se z něho ozývá? Pokud se k nám bude někdo chovat nevhodně,tak mu vracet stejnou mincí?Děkuji vám za vaší odpověď.“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den, Marie, děkuji za Váš dotaz, velmi mne potěšil. Může se stát, že na někoho Vám tato pozice bude vyhovovat, na některé Vaše vztahy může mít i katastrofální dopad, pokud nebudete vaší komunikace společně kordinovat. zvědomovat a regulovat, protože se může v čase zvrhnout ve velmi toxické vztahování se. Je dobré obecně společně kultivovat a ,,zlaskavovat" u vztahů, na kterých Vám záleží, co se dá, jak se dá a s kým se dá. Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

ZH: „Dobrý den, jaký je Váš názor na to, že ústa máme jen jedna a uši dvě a měli bychom tento poměr používat i při komunikaci. Přišla jsem až později, možná jste o tom již mluvila. Děkuji ZH“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den! Moc krásný dotaz, děkuji za něj! Já doufám, že se k této poučce dostanu, protože je to pravda:-) Dvakrát měř a jednou řež, je k naslouchání a následné reakci taktéž velmi příhodné:-) Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Petra: „Dobrý den, někdy (a celkem často) se mi zdá, že je tato dovednost zneužívána druhou stranou. Jakoby lidé nebyli vypovídaní a když narazí na někoho, kdo je vnímá, tak mluví a mluví a nevnímají tu druhou stranu, která má také své problémy a starosti. Je na to nějaké řešení ?“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Petro, ano, souhlasím s Vámi, je dobré asertivně se umět vymezit a dát hovoru slušné a laskavé hranice s přáním, že i třeba Vy byste ráda byla vyslyšena, nebo zrovna teď nemáte dostatek prostoru mluvčího vyslechnout. Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Ljuba: „V naslouchání jsem zdatná ale co říci člověku kterému nehodlám naslouchat? Přisedne si a valí na mě negativní zprávy ....to je zoufalá situace. Co říci?“

Mgr. Kateřina Bělková: „Krásný den Ljubo, děkuji krásně za Váš dotaz. Hodí se Vám na tuto situaci asertivní reakce, která vymezí hovoru lasakvě, ale pevně hranice. S odůvodněním, že nyní nemáte kapacitu nebo prostor se komunikaci s mluvčím věnovat, a omluvou, že třeba jindy, popřípadě nikdy:-) Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Nikola: „Dobry den pani Belkova, Chtela bych se zeptat na jednu vec. Muj pritel ma tendenci mi vse prikazovat a rikat co jak ma byt. Me se to to nelibi, nemam to rada. At mu reknu cokoliv nebere me vazne. Je nejaka rada jak s nim mluvit tak aby to pochopil? Aby se tak nechoval? Dekuji N.“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Nikol, děkuji za Vás dotaz, velmi mne potěšil. Moc by Vám pomohl nácvik asertivní komunikace, která by vymezila Váš postoj a nastavila v hovoru i vztahu rozumné hranice. Ráda Vás zvu na svůj kurz ,,Změň svůj komunikační kod", plný vztahové a komunikačních dovedností s nastavováním hranic a výukou asertivity, který byste v případě Vašeho zájmu mohla absolvovat třeba klidně hned v červnu:-) Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Patricie: „Vážená paní Kateřinko, velká prosba, co mohu udělat proto a jak přesně sdělit , dceři 17 let., která je naprosto neempatická a bohužel je opravdu sobec, teď jsem se o tom mohla opět přesvedčit, měli jsme nehodu, naštěstí se nám nic nestalo, ale potřebovali jsem pomoct v tom ať dohledné na mladšího bratra než dojedme, a místo empatie a pomoci, došla odpoveď cituji: Tak do teď jsem uklízela abych mohla jít ven / pařit/ neslyšela nato, že by nám to moc pomohlo apod.,, natož slyšet jestli jsme vůbec v pořádku , jsme na ní naštvaní a mrzí nás to, vše jsme ji k tomu, řekli, co ted zpětně přesně prosím radíte jí vše sdělit....? A druhá otázka jak dítě naučit nebýt sobec a myslet i na druhé, syn je pravý opak, jak jí v tom mohu pomoct, lze to ještě a jak změnit???Mnohokrát děkuji, a moc prosím o zpětnou vazbu. Patricie“

Mgr. Kateřina Bělková: „Krásný dobrý den Patricie, děkuji za Váš dotaz a upřímné sdílení těžké situace, kterou prožíváte. Mohlo by se též jednat o pubertální období, které by i mohlo přejít...pokud k tomu dcerka byla empaticky předtím vedena... Dobré je najít čas a v souvislotech vztahů, rodiny i sociálního ji vaše postřehy popisným způsobem co nejlépe vysvětlovat na bázi : příčina - následek - a důsledek. Mohu Vám také nabídout v této věci kurz vztahové a komunikační gramotnosti ,,Změň svůj komnuikační kód", který by se Vám možná k Vašemu tématu mohl hodně líbit:-) Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Ilona: „Dobrý den paní magistro, můj problém je ten, že se stávám vrbou. Myslím, že jsem velmi empatický člověk s ochotou pomocí... Bohužel, vnímám, že když potřebuji vyslechnout já, narážím na nezájem... Hledám chybu v sobě, ale nejsem schopná ji rozklíčovat. Cítím zklamání a přestávám věřit, že to,co člověk dává, taky dostává... Děkuji za odpověď“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Ilonko, děkuji za Váš dotaz. Může se jednat o princip, že ve vztazích hodně moc dávate a velmi málo dostáváte. K napravení dynamiky vašich vztahů by mohl moc pomoci rozvoj Vaší asertivity a nastavování hranic ve vašich mezilidských vztazích. Mohu Vám ráda doporučit svůj kurz vztahových a komunikačních dovedností ..Změň svůj komunikační kód", který najdete na mých webových stránkách. Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Milena: „Dobrý den, dlouhodobě řeším svůj problém v umění naslouchat, a to s dcerou. Na její běžné rodinné info většinou vždy reaguji nějakou radou či dokonce kritikou, která není požadovaná. Nemohu se tohoto svého "zlozvyku" zbavit, mrzí mě tyto reakce. Poraďte prosím“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Milenko, velice děkuji za Váš milý a upřímný dotaz. Moc ráda bych Vám doporučila speciální kurz komunikačních a vztahových dovedností ,,Změň sůj komunikační kód", který by Vám mohl velmi pomoci se zorientovat ve správné komunikační gramotnosti:-) Je fajn naučit se nebýt v odpovědích Vaší dceři ihned reaktivní a vždy si udělat krátký časový úsek na namyšlení neutrální reakce, která bude laskavým a jazykem komunikována, případně jí bude přecházet korenkční otázka : ,,Chceš vyslechnout nebo mou radu?:-)" Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Jana: „Dobrý den,prosím,jak nejlépe upozornit manžela,aby si po sobě uklizel? ( Hrnek,oblečení).Moc děkuji.“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Jani, děkuji za Váš dotaz, je velmi praktický. Učím na to ve svém kurzu Změň svůj komunikační kód" několik asertivních technik. napadá mne hned ten první : ,,jsem nešťastná, ráda bych abychom to tu měli čisté a hezké a prosím Tě o dodržování pár základích pravidel". Zkrátka přetočit se z já - na my. Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Jitka: „Dobrý den, Kateřino. Máme s přítelem poslední dobou často hádky, stavíme dům, malé dítě, přítel tam tráví hodně času, abychom nemuseli platit firmu. Je to pro nej únavné a začíná být na vše kolem stavby alergický. Zvlášte kdyz mám něco rozhodnout a trvá mi to. Já už se s nim o tom skoro ani nechci bavit, protože vetsinou začne být protivny, uráží se, bývá útočný, sarkastický a arogantní a to kolikrát i pred ostatními, vyčítá mi ze kvůli mě je stavba dražší atd.. ostatní to možná nepoznaji, ale já z jeho hlasu cítím sarkastický tón. Ostatně delava to i jindy, kdyz ho někdo nebo neco štve, urazi se aniž by měl důvod a pak je mezi řeči arogantní a jízlivy. Navíc si kolikrát přebere sdeleni úplně jinak, považuje to za útok na sebe, i kdyz to tak nikdo nemysli. Snažím se mu to říkat, ze mi to vadi, ten jeho tón a to jak se mnou/někym jiným mluví, on to kolikrát uzná a omluví se, ale kdyz je naštvaný, mluví zase stejně, asi to bude už návyk z domova… Jak s takovým chlapem komunikovat?? Aby více vnímal, co mu opravdu říkám a nereagoval takhle nepříjemné? Přijde mi, ze v hlavě má už předem svoji verzi toho, co mu říkám a nedokáže pochopit, ze mu ale říkám neco jiného. Omlouvam se za složitou otázku:)) děkuji a mějte se fajn!“

Mgr. Kateřina Bělková: „Krásný dobrý den Jitko, děkuji za Váš upřímný dotaz. Je to velmi složitá situace, kterou procházíte a může být velmi zátěžová pro váě celý partnerský vztah. Tak trošku z Vás cítím, že se cítíte jako ,,rohožka nebo hromosvod" vašemu partnerovi, a snažíte se hledat nějaké řešení. Bude důležité si dodat odvahu a s Vaším přítelem si hezky pěkně spolu popovídat, jak se cítíte, co to s vámi a vaším vztahem dělá, a jaký to může mít vývoj, pokud budete tímto zůsobemem ve vaší komunikaci pokračovat, popřípadě navrhněte v případě větší vztahové krize vztahovou medici či konzultaci. Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“

Patricie: „Vážená paní Bělková, děkuji za odpověď, a velmi se omlouvám, že Vám ještě píši , ale jelikož se tím velmi trápím a opravdu si nevím rady, není to totiž poprvé, a velmi ráda bych vyřešila tuto situaci ohledně dceři, která nám neumí projevovat emoce a je opravdu sobecká, co prosím myslíte konkrétně v této situaci , jak píšete: vysvětlovat na bázi : příčina - následek - a důsledek. Co prosím navrhujete ? Mnohokrát děkuji, nevíme si rady už se to několikrát stalo, je celý život na tom stejně neumí se vcítit do druhého, bylo to i před pubertou, jak jí v tom mohu tedy pomoct co proto mohu udělat aby se to neopakovalo?“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Patricie, děkuji moc za Vaši důvěru. Jedná se o verbální vysvětlování, jaké reaktivní dopady a poté celkové důsledky má nějaká situace, reakce či událost, na kterou ona zatím egocentricky reaguje či naopak netečně a nijak nereaguje. Možná by bylo také možným řešením rodinná či individuální terapie vztahů, pokud by to bylo možné s ní nějak domluvit.... S přáním všeho nejlepšího Kateřina Bělková Mediátorka“

Kamila: „Hezký den, prosím jak naučit syna empatie?“

Mgr. Kateřina Bělková: „Hezký dobrý den Kamilo, děkuji za Váš dotaz. Empatie se učí sebeempatií a empatickým potvrzováním pocitů Vašho synka. Tedy : Já jsem šťastná, smutná, když ..... Vidím, že ty jsi těď veselý, naštvaný, rozzlobený.... Velmi můžete těmito empatizujcími výroky Vašemu symovi pomoct vyznat se a být ve spojení s jeho emočním světem a dobře učit porozumět jemu emočnímu světu druhých. Přeji Vám ať se Vám v životě co nejvíce daří a přeji Vám moc krásný den! S laskavými pozdravy Kateřina Bělková Mediátorka www.zmensvujkomunikacnikod.cz www.katerinabelkova.cz“