Chat

Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
Co zvládli studenti a žáci
Záznam chatu z úterý 1. června 2021
ANTIMONY: „Není příliš brzo na to hodnotit co zvládli studenti a žáci?“
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.: „Určitě se bude hodnotit lépe později, ale něco už vyhodnotit lze. Například to, jak se žáci a studenti zvládli na celou velmi náročnou situaci adaptovat.“
ANTI: „Tak obecně, co zvládli studenti a žáci?“
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.: „Určitě je potřeba ocenit rozvoj tzv. počítačové gramotnosti. S kolegy z Kliniky adiktologie 1.LF UK jsme realizovali na přelomu října a listopadu 2020 (tj. v rámci tzv. druhé vlny) dotazníkové šetření na českých školách, kde jsme mimo jiné zjišťovali, jaké počítačové dovednosti mají žáci různého věku a zjistili jsme, že např. používat online učebnu zvládají už děti v 1.třídě ZŠ, odesílat a přijímat emaily zvládají podle mnohých škol už žáci 4. třídy. To je určitě dobrý vklad a je třeba ocenit, že si děti tyto dovednosti musely osvojit rychle a pod tlakem.“
AK: „Tak obecně, co nezvládli studenti a žáci?“
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.: „Velkou výzvou pro děti a dospívající bylo během období distanční výuky udržet užívání technologií ve zdravé míře. Je jasné a zcela přirozené, že děti trávily s technologiemi hodně času. Bylo to adaptivní. Teď přichází chvíle, kdy bude třeba používání technologií opět omezit tak, aby nebylo na úkor jiných důležitých činností - zdravého pohybu, setkávání s přáteli, dalších volnočasových aktivit. Ale to, jak se jim to podařilo, teprve uvidíme v následujících týdnech a měsících.“
Nikola: „Dobrý den, Máme 13ti letou dceru, řekla bych že momentálně vrcholí puberta“
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.: „Dobrý den. Vrcholí puberta a stoupá intenzita užívání technologií? Zejména u dívek to bývají hlavně sociální sítě... Což když je to nad míru, tak může být potíž pro sebepojetí, náladu... Což jsou ale běžné problémy právě i dospívání.“