Chat

host

PhDr. Lenka Šulová

Vztahy v rodině – máme doma puberťáka

Záznam chatu z pondělí 21. května 2018

marek nykodym 14 let: „Ahoj maš deti jak se jmenujou Podzravuj“

PhDr. Lenka Šulová: „Mám dvě dcery, Marcelu a Helenu.“

ANTI: „Má se řešit i postpuberta a adolescence v rodině?“

PhDr. Lenka Šulová: „Všechny vývojové změny mají vliv na vztahy celé rodiny. Nerozumím otázce , jak řešit??“

ANTI: „Je dobré v rodině řešit už prepubertu?“

PhDr. Lenka Šulová: „Praepuberta přináší první signály vývojových změn a potažmo i změn rodinných vztahů a jejich řešení si vynutí jednotlivé situace.“

ANGOLA: „Je rozdíl ve vztazích v rodině, když máte doma puberťačku nebo když máte doma puberťáka?“

PhDr. Lenka Šulová: „Projevy puberty jsou u dívek i u kluků odlišné. Přicházejí různě ve vztahu k věku, ale především ve vztahu ke konkrétnímu dospívajícímu nebo dospívající.“

ANTI: „Co je nejdůležitější řešit v rodině, když je v ní dítě, děti v pubertě?“

PhDr. Lenka Šulová: „Mít s nimi dobrý a pravidelný kontak, mít u nich vybudovanou důvěru z předchozích vývojových období, mluvit nimi otevřeně o všem, o čem chtějí mluvit ony, neboli být mistrem v aktivním naslouchání, nevydírat je ani citově ani materiálně, nevlísávat se jim, ale držet si své názory a umět je obhájit.“

Pavlína: „Pěkný den, paní profesorko. Moc ráda Vás zase vidím! Prosím Vás - neteř, 13 let, rodiče rozvedení, rozvod probíhal před 6 lety velmi nešťastně, s neteří bylo ze strany obou rodičů často manipulováno.. Nyní neteř nemá absolutně žádné hranice, matka na ni nemá čas, nad jejími průšvihy jen pokrčí rameny a neřeší je. Neteř má velké kázeňské problémy ve škole (krádeže, šikana, atd.), na matku a babičku (žijí s babičkou v 1 domácnosti) je neskutečně drzá, nikdo ji za nic nenapomene, jen jí každý doma říká "stejně skončíš v pasťáku". Já toto jednání s ní nemůžu vystát, jako jediná jsem nad ní nezlomila hůl - zajímám se o ní, povídáme si, ona mi naslouchá a je vždy velmi milá.. Jak ji "zachránit", když v pubertě už člověk jen sklízí plody své výchovy a těžko v tomto období již něco napravovat?“

PhDr. Lenka Šulová: „Mátte pravdu, ale je to teprve začátek dospělého života, takže má samozřejmě ještě všechny šance v životě. Vydržte, někdy stačí jeden člověk, který ve vás věří. Hlavně ji vysvětlete, že "jaké si to udělá, takové to má" a že opravdu stojí na důležité křižovatce života.Zkuste ji dostat mezi inspirtivní lidi, kteří mají životní smysl jasný.“

Jitka: „Dobrý den, jak se vyrovnat s tím, když mám doma syna v pubertě, který ignoruje mé prosby a dělá si co chce?“

PhDr. Lenka Šulová: „Dělejte si také, co chcete vy a k tomu vysvětlujte své argumenty, chování a interpretujte chování svého syna vůči vám. Přivedete ho k dialogu a to už je začátek úspěšného vztahu a máge možnost ho výchovně ovlivňovat.“

renata: „Dobry den chtela bych se zeptat a poprosit o odpověd, mam doma 18letou dceru která je docela hodna ale místy ale si nebere servítku před pusu a používá nejruznější sprosté slova a mám toho někdy už dost mě to hodně štve a mrzí že tak mluví já vím že je to jiná doba ale někdy je toho už moc co se stím dá dělat moc děkuji“

PhDr. Lenka Šulová: „Neztratit trpělivost a upozorňovat ji na každé její nevhodné slovo. Až to bude potřebovat, třeba jednou v rodině kluka, kterého bude milovat, tak si velmi dobře vzpomene, co má a co nemá dělat.Je to jen nevhodná forma chování, důležité je jaké má srdce, jaké má hodnoty...“

Elen: „Dobrý den, vím, že to asi není ještě puberta, ale dcer 7 let, se už začíná takto chovat - odmlouvá a odsekává, neposlouchá, dělá ksichty. Jak na to reagovat. U starších dětí je přece jen už ta psychika trošku dál. Co poradit? Dá se na to vzít už rady pro pubertu? Děkuji.“

PhDr. Lenka Šulová: „V sedmi letech je to jen nevhodné chování a s tím se musí nakládat trochu jinak. Jednak poskytovat vlastní model vhodného chování a dále pokud se nechová dobře, tak s ní například přerušit kontakt a přestat si jí všímat, nebo ji někam nevzít s tím, že se obávám, že mi tam udělá ostudu svým chováním nebo jí nekoupit zmrzlinu s tím, že nevím za co bych ji měla odměňovat a pod.“

David: „Jak můžete s takovým klidem hlásat, že dítě "mnohokrát práskne dveřmi". Vzpomínáte, co by se stalo Vám, kdybyste ve své pubertě doma práskala dveřmi??“

PhDr. Lenka Šulová: „Můj tatínek by mě dohnal a předehnal, takže jsem si to nikdy netroufla, ale jinak jsem byla dosti vzpurná a myslím si, že vzpurnost k tomuto období patří víc, než jen sama poslušnost.“

Jaroslava: „Dobrý den, vnučka nám začala lhát a to i v případě, že jí tu lež dokážeme. nepomohla domluva ani trest v podobě zákazu tréninku, na který chodí velmi ráda. Poradíte? Děkuji a přeji hezký den“

PhDr. Lenka Šulová: „Ke lhaní potřebuji vědět přesný věk a také kdy to přesně začalo. Zdraví Lenka Šul.“

Anonym: „Dobrý den. Chtěla bych se zeptat ohledně mého syna. Nedaří se mu poslední dobou moc ve škole. Chci se tedy zeptat jak mu ukázat, ze jsem tu vždy pro něj a ráda mu pomůžu. Děkuji!“

PhDr. Lenka Šulová: „Vezměte ho někam, kde může vynikat, třeba v oblasti sportu, nebo v kontaktu se zvířaty, nebo někam, kde se může uplatnit manuální dovednost. To, že má hodnou maminku je jen bonus, ale hraje roli, aby v něčem vynikl ve svých vlastních očích.“

Monča: „Dobrý den chtěla bych se zeptat jak motivovat puberťáka k učení Děkuji“

PhDr. Lenka Šulová: „Vzít ho někam, kde potká lidi, kteří milují svou práci a jsou do ní zažraní. Vzít ho do různých prostředí, aby s v nějaké aktivitě našel a věděl, proč se vlastně učit. V dospívání mají děti pocit, že se učí jen pro radost svých rodičů a kvůli tomu se jim už nechce se namáhat.“

Kara: „Dobrý den, puberta může být velmi inspirativní a taky velmi drsná. Mám oba případy, tedy od dvou dětí. Ta nynější je roztomilá v podání syna a ta minulá, již odžitá, je od dcery a velmi negativní. Zcela se nám proměnila před očima a stala se klonem tchána a mé matky. Tedy vymzaný nebo zcela přeprogramovaný software mozku a výsledkem zcela jiná osobnost v podobě dcery..... Máte pro takovou změnu vysvětlení??? Platí, že jen 10% může ovlivnit výchova a ostatní jsou geny??? tady by to platilo bez výhrad. Bohužel. Pěkný den Kara PS: Znáte MUDr.J.ŠULU -funkční medicína????“

PhDr. Lenka Šulová: „Můj tchán, prof. Mudr. Jsn Šula byl onkolog.Genetika je významná, to jistě, ale také lze stále věřit, že vše pozitivní, co jste pro dceru výchovou udělali bude jednou pozitivně využito, až bude ona sama matkou??“

Kamila: „Dobrý den, mám 17 letého syna. Dříve naprosto spolehlivé, klidné, rozvážné dítě ssse vynikajícim prospechem se úderem 16. roku změnilo v dite, ktere kouri, casto pije alkohol, propada ve skole.... prosim poradte. Jsem na pokraji svych sil.“

PhDr. Lenka Šulová: „Vydržet, věřit, je to jen přechodné období. Směrovat ho k jiným aktivitám, mezi jiné kamarády, pomoci mu najít skutečný smysl života, se kterým se dokáže on sám ztotožnit. Mluvit, mluvit, mluvit a pozitivně tlačit žádoucím směrem. Hlavně vydržet a být mu sám vzorem, kterého si může vážit. Třeba to ocení až jednou a vy už se toho třeba ani nemusíte dočkat, ale má to cenu.“