Chat

PhDr. Lenka Šulová
Jak připravit dítě na školu
Záznam chatu z pondělí 23. dubna 2018
AK: „Jak dítě nepřiravovat na školu - obec. zásady?“
PhDr. Lenka Šulová: „Nestrašit školou,nemluvit o škole negativně, nebát se, že moje dítě ve škole neobstojí, nedrilovat dítě zbytečně brzy,“
ANTIMONY: „Jaké jsou obecné zásady při přípravě dítěte na školu?“
PhDr. Lenka Šulová: „Pracovat na tom dlouhodobě a už od jeho útlého věku ho v přirozených situacích připravovat na školu. Nespěchat a dítě nestresovat. Posilovat jeho sebevědomí a samostatnost a neřešit věci za něho. Věřit v jeho kvality a nepodceňovat ho. Brát dítě s jeho talentem i chybami.Pořád je to moje dítě. Nedávat nejevo, že mě zklamává.“
ANTI: „Od kdy připravovat dítě na školu - aby to nebylo brzo a pozdě?“
PhDr. Lenka Šulová: „Jsou 3 úrovně přípravy - dlouhodobá, po celou dobu dětství, střednědobá - asi rok před nástupem do školy a krátkodobá, tak 14 dnů před nástupem do školy. Více v publikaci Šulová: Nástup dítěte do školy..... vyšlo ve Wolters Kluwer před několika lety.“
Radek: „Dobrý den, naše dcera 8 let, od 3 let koktá, myslíte si, že ještě v tomto věku může z této vady vyrůst, je hodně citlivá, narozena na podzim, do školy jsme ji dali dříve, teď si to vyčítáme, že nebyla připravena, děkuji R.“
PhDr. Lenka Šulová: „Koktavost má značnou naději na úplnou úpravu a určitě jste ji tuto vadu nástupem do školy nijak nezhoršili, pokud jste dokázali zajistit to, aby ji spolužáci přijali bez výsměchu.“
Jana: „jak dítěti vysvětit, že ve škole bude autorita, paní učitelkam, která se bude muset poslouchat ??“
PhDr. Lenka Šulová: „Myslím, že toto nemusíte v předstihu dítěti příliš zdůrazňovat, učitelka si s tím poradí sama. Spíš mu spojujte učitelku s tím, že mu bude umět vše vysvětlit. Napsali jsme na toto téma knížku : Šulová a kol.: Nástup dítěte do školy..... vyšlo ve Wolters Kluwer před několika lety“
Lucie Svobodova: „Dobry den, jak dlouho pred nastupem do skoly zacit zjistovat, zda dite trpi poruchou pozornosti? Moc dekuji.“
PhDr. Lenka Šulová: „Ideální tak kolem 4-5 roku. Mnoho dětí se nedokáže soustředit plnou vyučovCÍ HODINU JEŠTĚ V PRVNÍ TŘÍDĚ. Každý měsíc je v oblasti kognitivní zralosti znát. Šul.“
Jitka D.: „Dobrý den, učím přes 20 let. V posledních letech máme pokyny, že dítě do školy nemusí umět vůbec nic. Dříve barvy, numerace do 10 atd......Největší problém jsou také četné logopedické vady. Dle legislativy dítě ani nemusí k zápisu. Jaký máte prosím na toto názor? Děkuji Mgr. Jitka Dubská“
PhDr. Lenka Šulová: „Vážená paní magistro, já se naopak domnívám, že rodiče a vychovatelé dají dítěti velmi potřebný základ pro jeho prospěch ve škole a pro rozvoj jeho zvídavosti už od začátku jeho života. Dítě má být nejen saturováno ve své zvídavosti, ale má mít interiorizovány základní společenské normy, má mít základní dovednosti v oblasti sociálních vztahů atp.“
Elen: „Dobrý den, sice možná nejde o dotaz ke školní zralosti, ale dcera je nyní v první třídě (bez odkladu a ani jsme o odkladu neuvažovali). Jde mi o to, že škola ji v současné době jde sama od sebe, v podstatě by se ani nemusela doma přiipravovat (i když to po ní chceme). Jak ji připravit na to, že ne vždy ji vše půjde tak jako nyní. Že se mohou vyskytnout přeměty, které ji nepůjdou a může mít i horší známky než je 1. Nyní se dcera u věcí, které ji nejdou projevuje tak, že je nervní, mnohdy to ani nezkusí, nebo to po prvním nezdaru vzdá. Jen podotknu, že u nás to o známkách není. Děkuji.“
PhDr. Lenka Šulová: „Klidně ji nechte, ať se do školy neučí, když ji to jde samo. V okamžiku,až to bude třeba, tak to sama zaregistruje v poměřování se s vrstevníky.Některé děti se začnou učit až po maturitě. Spíš ji sledujte, abyste byli schopni ji pomoci, až to bude potřebovat. Učte ji strategie zvládání potíží, ale jinak vývoj nepředbíhejte a potíže vůbec nemusí přijít.“
Eva R.: „Dobrý den, doporučujete či nedoporučujete, aby dvojčata (kluk a holka) seděly v první třídě vedle sebe? Děkuji za odpověď.“
PhDr. Lenka Šulová: „Rozhodnutí bych ponechala zcela a nich. V první třídě bych očekávala, že jim to pomůže překonat strach z neznámého, postupně se asi začnou odělovat ve vztazích.“
Vladka Kubatova: „Dobrý den, synovi je pět let. Sam se naučil písmena, číslice, píše je tak, jak se sam naučil. Ma velmi dobrou pamet. Mám ho naučit je psát správně? Je velmi zvídavý, ale já se bojím, ze se bude ve škole nudit. Do školy jde az v roce 2019. Děkuji“
PhDr. Lenka Šulová: „Učte ho vše, co sám už spontánně chce. U nás existují školy pro nadané děti. Třeba bude patřit tam.“
Zuzana: „Dobrý den, chci se zeptat když je dítě narozeno 1.9. tak doporučujete nechat odložit nástup nebo muže jít od září do školy? Děkuji Zuzana“
PhDr. Lenka Šulová: „Je-li vývojově v pořádku, tak bych ho do školy klidně pustila. Jak vypadal zápis???“
Lenka: „Dobrý den, mám dvojčata - páreček, v březnu jim bylo 5 let. Zatím to vypadá, že půjdou oba za rok k zápisu, ale přece jen kluk je trochu pozadu. Ke všemu dojde, ale trvá to déle než u dcery. Bude mu to asi trvat i déle co se učení týče. Má význam uvažovat o odkladu asi ne, ale třeba je rozdělit do tříd? Dělit se je nechtěla, ale začínám o tom přemýšlet. Děkuji a hezký den, Lenka“
PhDr. Lenka Šulová: „Nedělit, dát do školy a nic si nedělat z intraindividuálních rozdílů, kdy něco někomu jde lépe a něco hůř - třeba motorická zdatnost, řeč,sociální vztahy. Vy to máte ještě umocněné tím, že jsou to nejen intraindividuální rozdíly, ale též interindividuální - mezi dvojčaty.....“
Jana: „Dobrý den, mám syna, v červnu mu bude 6 let a měl by nastoupit do první třídy. Syn má diagnostikované hraniční až lehké ADHD. Z toho vyplívá hlavně impulzivita, nesoustředěnost a neposednost. Je chytrý a zvídavý (mimo jiné z Menzy máme hodnocení výrazný nadprůměr). Řešili jsme zda volit školu nebo přípravnou třídu. Do školky podle nás (i podle paní učitelky) nepatří. Byli jsme i v PPP a doporučili nám odklad hlavně na základě nesoustředěnosti atd. V přípravné třídě (aspoň co víme) budou děti, které potřebují dohnat hlavně "vzdělání". Nakonec jsme tedy zvolili školu. Myslíme si, že je to nejlepší řešení ze všech možných, když nepočítám Scio a Montessori školy na které bohužel nemáme. Jak v tuto chvíli nejlépe připravit syna na začátek školy? Je rozumné to probírat s budoucí paní učitelkou a bylo by dobré, když by si např. paní učitelka ze školky, která ho zná celé tři roky a trochu ví jak na něm, promluvila s budoucí paní učitelkou? Jaký postup byste doporučovala? Děkuji za vaši odpověď, Jana H.“
PhDr. Lenka Šulová: „Určitě je dobrá volba dát do školy, propojit učitelky minulou a budoucí je velmi dobré a zkusit požádat o asistenta v rámci inkluze. Jinak chodit na akce Dyskorunky,to je odborná akce v Praze, kde je mnohé, co by se vám mohlo hodit.Šul.“
Ilona: „Dobrý den paní doktorko, můj syn nastupuje v září do školy a byl u zápisu ve dvou soukromých školách, jelikož preferujeme nižší počet dětí ve třídě. U zápisu byl úspěšný, ale přeci jen by mne zajímalo, jestli je nutné, aby dítě umělo, než nastoupí do školy, hodiny a zavazovat tkaničky? Děkuji Vám a přeji hezký den.“
PhDr. Lenka Šulová: „Určitě to potřeba není a takto se školy chovají jen proto, že mají momentálně hodně dětí.Osobně bych chlapce přihlásila do státní školy. Je to asi lepší příprava pro realitu života v naší společnosti.“
I.V.: „Pěkný den přeji, paní profesorko, že jsem tak smělá - jste prostě ÚŽASNÁ! Krásné jaro přeje Ivana Veselá.“
PhDr. Lenka Šulová: „Vážená paní Veselá, ani nevíte jak jste mě potěšila. Přeji pěkný den Lenka Šulová“
Jolana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak je to s odkladem dětí narozených ke konci prázdnin srpen a v následujících měsících. Některá zařízení automaticky doporučují odklad. Je to nutně potřeba? Dekuji“
PhDr. Lenka Šulová: „Vždy bych spíše vycházela z kognitivní zralosti dítěte, než z data narození. Sami posuďte, jak se Vám dítě jeví. Napsali jsme na toto téma knížku: Šulová a kol.: Nástup dítšte do školy....., vyšlo před několika lety ve Wolters Kluwer. Ta vám pomůže v rozhodování. Přeji hezký den Lenka Šulová“
Lucie Andrlova: „Dobrý den, chci se zeptat, zapis nas čeká příští rok . Syn bude mit 6 Let v květnu 2019... všichni jeho kamarádi ze školky jsou později narození a půjdou do školky až o rok později. Otázka tedy zní : bylo by dobré synovi školu odložit aby mohl jit až do třídy se svými kamarády? Děkuji za odpověď a přeji krásný den“
PhDr. Lenka Šulová: „Držela bych raděj jeho věk jako kritérium, protože si v tomto věku najde další kamarády ve škole dosti snadno.“
Iva: „Dcera 3,5 roku se během dne téměř pravidelně 1-2 během dne pomočí (doma i ve školce). Nedokáže vysvětlit, proč si nedošla. Pozitivní motivaci dočasně fungovala, nyní už vůbec. Negativní také chvíli fungovala, nyní už také ne. Co byste poradila?“
PhDr. Lenka Šulová: „Určitě jste používala papírové plíny, které dosti komplikují osvojení si hygienických návyků.Toto je otázka na delší debatu, to nedokážu takto nadálku řešit. Mohla bych přílišným zjedndušováním dceru poškodit.“
Monika: „Dobrý den paní doktorko, syn měl letos nastoupit do 1.třídy, ale má odklad z důvodu mutismu. Je možné mu nějak pomoci, aby se rozmluvil? Ve školce za 2 roky řekl asi 5 slov. Je šikovný, bystrý, umí napsat všechna písmena, číslice, sčítá i odčítá lehké příklady do 20, doma pusu nezavře, ale jak má promluvit před cizími lidmi, nevydá ani hlásku. Zkoušeli jsme i jeden zájmový kroužek, ale dokud není pozornost zaměřena přímo na něj, pracuje jak má. Pokud je k něčemu vyzván, stáhne se do sebe, kouká do země, popř. se schovává za doprovod. A takhle se prý chová i ve školce - úkoly plní, hraje si s dětmi, ale s nikým (ani s dětmi) nemluví. Děkuji za odpověď.“
PhDr. Lenka Šulová: „Zkuste kontakt s dětmi ve zcela jiném prostředí, třeba přírodní školku nebo prázdniny někde v přírodě se skauty....Určitě to odezní jen trpělivost a čas“
Eva: „Dobrý den, syn bude mít 5,5 let, do školy půjde až za rok a půl. Ještě neumí R a Ř, sykavky mu dělají také problémy, ale jinak je upovídavý až moc. Máme to už teď řešit s logopedem nebo má ještě čas a přijde to později?“
PhDr. Lenka Šulová: „Určitě maximálně využít jeho čas a začít spolupracovat s logopedem. Poruchy výslovnosti dítě ve škole dosti handicapují.“
Denisa Krejbichová: „Vážená paní profesorko, moc ráda bych Vás prostřednictvím tohoto chatu pozdravila a poděkovala Vám za Vaši práci, nadšení a ty nejkrásnější a nejpřínosnější přednášky na katedře psychologie. Nyní jsem na MD a udělalo mi velkou radost Vás vidět a slyšet v TV. Mějte krásné dny. Denisa Krejbichová“
PhDr. Lenka Šulová: „Milá kolegyně, opravdu moc jste mě svým vzkazem potěšila a doufám, že si MD krásně užíváte a využíváte své znalosti z vývojové psychologie v praxi. Přeji hezké jarní dny. Lenka Šulová“
Petra K.: „Dobrý den. Dcera bude mít 6 let s nástupem do školy v září. Neumí pořádně vyslovovat asi 3 písmenka, kamarádka mi neustále argumentuje, že do školy musí umět perfektně mluvit, a abych jí nechala ve školce.... Já jsem však toho názoru, že musí mít na školu intelekt a né perfektní řeč. Jelikož navštěvujeme AJ školku a dcera mluví celkem slušně i AJ, mám za to, že dávat jí odklad jen kvůli pár písmenkům je hloupost... co vy na to?“
PhDr. Lenka Šulová: „Odklad určitě nedávejte, jen maximálně využijte zbývající čas na spolupráci s logopedem. Vady výslovnosti dítě mezi vrstevníky dosti handicapují.“
Tereza Berníková: „Dobrý den, chci se zeptat, zda je nutné a žádoucí, připravovat dítě již od útlého věku na školu a začít ho učit už doma. Konkrétní příklad - kamarádka již naučila 3-letého syna abecedu (číst i psát) a čísla do 20. Co potom bude dítě dělat ve škole, když už tohle umí? Děkuji za reakci, Tereza“
PhDr. Lenka Šulová: „Určitě není třeba dítě před školou učit v předstihu. Dělají to jen příliš ambiciozní rodiče. Je však dobré rozvíjet zvídavost dítěte přiměřenou věku, jeho samostatnost, sebevědomí, pracovní návyky, zodpovědnost....“
Tereza: „Dobrý den, synovi bude v červnu 7 let a nastupuje do 1.třídy. Odklad školní docházky jsme dali, protože nevydržel delší dobu u jedné činnosti např. ve školce. Nyní je opravdu šikovný, u zápisu byl výborný, ale jediné, co mi dělá starosti, ze občas píše obráceně cislice nebo pismenka. Např. 2, 5 nebo pismenka S a J. Měla bych ho nějak vice na to upozorňovat, kdyz doma pracujeme v sesite pro predskolaky? Nebo nechat az do prvni tridy?“
PhDr. Lenka Šulová: „Nechte to až do první třídy a raděj mu poskytněte volný čas pro spontánní hru a hodně pobytu v přírodě. Věřte mu, že školu zvládne, nenezklidňujte ho svými pochybnostmi.“
Jana: „Dobrý den paní doktorko, naše 6,5 léta dcera zvládla zápis v pohodě. Doma, ale stále mívá projevy vzteku, když něco není po jejím. Někdy nezbývá než ji placnout na zadek. Je pravda, že jsme jí, když byla malá dost rozmazlovali - narodila se s dysplazii kyčle a první dva roky jsme prožili po nemocnici a také v obavách. Děkuji Vám za vaši odpověď.“
PhDr. Lenka Šulová: „To se často stává rodičům s dětmi, které překonaly nějaký zdravotní problém. Nebojte se, vrstevníci a školní prostředí si s tímto chováním snadno poradí.Někdy též pomůže skupinový sport.“
Ilona: „Ještě jednou dobrý den paní doktorko, pro syna jsme zvolili soukromou školu z důvodu diagnostiky PAS-Aspergerův syndrom ve třech letch. Domnívám se, že většina státních škol není připravena na děti s PAS, ráda bych se pletla. Děkuji vám a přeji hezké dny Ilona“
PhDr. Lenka Šulová: „Bohužel musím s vámi souhlasit. Bylo to dobré rozhodnutí.“