Chat

trénovaní paměti - učební strategie

Michaela Karsten

Záznam chatu ze čtvrtka 23. dubna 2015

Kalika: „Jsem důchodkyně /65/ a každé ráno si dávám na rozjezd mozku křížovku nebo sudoku. Co je pro mozkové buňky lepší ve vztahu s pamětí. Pozoruji na sobě, že "paměť" je můj největší současný bojovník.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz a hned na úvod Vás chválím, jak jste mentálně aktívní. Osobně bych Vám doporučila více sudoku, ale i řešení křížovek Vám paměť trénuje. Vedle toho bych Vám doporučila i procházky na čerstvém vzduchu a dostatek příjmu tekutin. Pokud ve stravě bude i dostatek vitamínu B a C, Vaše paměť se Vám jistě zlepší. Jinak se také zbytečně nestresujte a pokuste se přijmout, že paměť ve vyšším věku nefunguje jako ve věku mladším. Zapomínat je proces, který i mozek chrání a je naprosto přirozený.“

Lucie: „Dobrý den je nutné abych trénování paměti prováděla každý den? Lze i křížovkami nebo sudoku?“

Michaela Karsten: „Dobrý den, ano, upřednostňuji dennodenní trénování, alespoň tak jak zmiňujete - formou sudoku nebo křížovky. Také bych Vám doporučila pustit se třeba do studia cizího jazyku.“

Alena: „Dobrý den, jsem důchodkyně/62/ a začala jsem navštěvovat kurz angličtiny pro seniory. Někdy mám ale pocit, že se moc trápím, než si to nové učivo alespoň z poloviny zapamatuji. Mám šanci se v tomto věku ten jazyk naučit alespoň na té úrovni "pro důchodce"? Děkuji.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, ano, i ve vyšším věku je možno se učit, konkrétně se učit i cizí jazyk. Poslední studie prokázaly, že i u starších osob je možno vytvářet nová spojení v mozku mezi nervovými buňkami. Takže věřte si a zůstaňte u učení jazyka. Je to vynikající trénink na paměť.“

Alena: „Dobrý den, jsem důchodkyně/62/ a začala jsem navštěvovat kurz angličtiny pro seniory. Někdy mám ale pocit, že se moc trápím, než si to nové učivo alespoň z poloviny zapamatuji. Mám šanci se v tomto věku ten jazyk naučit alespoň na té úrovni "pro důchodce"? Děkuji.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, skvělé, nic lepšího Vám k tréninku Vaší paměti nemohu doporučit. Jazyk je ohromný trénink paměti. Smiřte se s tím, že ve vyšším věku trvá o něco déle cizí jazyk zvládnout, ale je to možné. Vydržte a snažte se dennodenně alespoň trochu (10-15 min) se jazyku věnovat.“

Lenka: „Dobrý den, jakým způsobem si člověk může vzpomenout na to, co dřív uměl, co se např. učil ve škole, když to pak časem zapomene? Jde trénováním paměti dospět až k fotografické paměti?“

Michaela Karsten: „Dobrý den, vybavování si učiva z paměti z doby školy, pokud daná látka nebyla dlouhou používána je možné pouze zopakováním dané látky. Dané učivo je někde v dlouhodobé paměti pravděpodobně uloženo, ale v pasívní formě. Možná Vám vzpomínání na toto učivo usnadní i vybavování si prostředí, kde jste se dané učivo učil, vybavování si emocí při tomto procesu učení a různých asociací. Pravidelným tréninkem se dá o několik set procent paměťový výkon zvýšit, ale fotografické paměti tím nedosáhnete. To je schopnost(fotografická paměť), která je velice ojedinělá (např. u některých autistů)a jedná se o vývojovou anomálii mozku.“

Jana: „Dobrý den, jsem studentka medicíny nyní jsem byla dlouhodobě nemocna a potřebovala bych poradit jakým způsobem lze nejvíce zefektivnit uceni. Byla by i možná přímo osobní konzultace s Vámi? Děkuji za odpověď“

Michaela Karsten: „Dobrý den, ano, je spousty vlivů na paměť. Abych dokázala přesně poradit, musela bych nejdříve provést analýzu Vaší situace (jak se učíte, vliv onemocnění event. léků na paměť atd.). Budu ráda, když se na mne obrátíte. Kontaktní mailová adresa je infoqmindkarat.de nebo přes web www.brillantbrain.com.“

olga.henzelová: „Dobrý den, dá se , prosím, něco udělat s tim, když dceři nejde matematika, lze nějak trénovat pamět, každý den se učíme,ale výsledky nic moc. Je vhodná nějaká určitá denní doba, kdy se učit. Dcera navštěvuje druhou třídu.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, zde bych Vám doporučila neučit se s dcerou v jednom kuse delší dobu. Lepší je učivo porcovat, možná i dítě motivovat - zde to nechám na Vaší kreativitě, nejlépe znáte svoji dceru a víte co by bylo jejím motivátorem. Nemusí se hned začít učit, někdy je moudřejší po škole si jít na ca. 20 minut odpočinout či usnout. Dítě se tak po škole velice rychle zregeneruje a je připraveno lépe si ukládat informace do paměti. Matematické úlohy bych vždy porovnávala s reálnými situacemi ze života, názorně dítěti i počítání ukazujte třeba na potravinách (např. sčítání a odečítání banánu. Dále je důležité u dětí častěji opakovat. Největší koncentrace je vždy dopoledne do ca. 11:00 a potom odpoledne mezi 16:00 - 18:00. Učení bych neposouvala do večerních hodin.“

Roman Kantor Ostrava: „Dobrý den. Mám na Vás dotaz, jak moc škodí paměti konzumace alkoholu? Děkuji za odpověď.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, jakýkoli alkohol ničí mozkové buňky, ale na druhou stranu zastávám názor, že 1dc červeného vína 1-2x týdně až zas tak neuškodí. V žádném případě ,tvrdý alkohol. Má naprosto negativní dopady na paměť a veškeré kognitivní funkce.“

Hana Fuková: „Dobrý den,prosím o radu.Můj syn -34 - prodělal před dvěmě roky těžký úraz hlavy.4asto hledá slova,která dříve normálně používal.Jaký je podle Vás nejlepší trénink?Můžete doporučit vhodnou literaturu - pro podporu paměti?Nebo nějakou radu a doporučení?Děkuji Vám,Hana Fuková“

Michaela Karsten: „Dobrý den, úrazem může dojít k mozkovému poškození, které může vést k narušení funkce paměti. Zde bych Vám doporučila obrátit se na pracoviště neurochirurgie a jejich zkušenosti a doporučení. Každopádně bych doporučila dennodenně mu předčítat slova, aby je dostával ve formě akustické, ale aby také viděl vaše ústa. Nedokáži odhadnout, k jak velkému poškození mozku při úrazu došlo, proto alespoň tato rada, která jistě stojí za vyzkoušení. Důležitá je pravidelnost a opakování předčítaných slov.“

ISe: „Jaká je u trénování paměti nejlepší učební strategie?“

Michaela Karsten: „Na první místo bych vždy stavěla využívání logiky. Poté vytváření asociací (propojení)nových informací s informacemi již dlouhodobě uloženými v paměti. Také bych Vám mohla doporučit svoji knihu Úspěšná paměť, kde veškeré učební strategie a paměťové techniky popisuji.“

ISe: „Můžou paměť trénovat i hodně staří lidé?“

Michaela Karsten: „Ano, i seniorská skupina je schopna procesu učení, prokázaly to poslední studie zaměřené na tuto skupinu a proces učení.“

ISe: „Co je přímo paměťový sport?“

Michaela Karsten: „Obdobně jako je možno trénovat svaly, je zrovna tak možné trénovat paměť a další kognitivní funkce (např. kreativitu, logiku atd.). Pro trénink v tomto mladém mentálním sportu je třeba si nejdříve osvojit řadu paměťových a učebních technik a pak je pravidelně používat a aplikovat na informace slovní a číselné. Zde bych doporučila web stránku www.worldmemorychampionship.com, což je webová stránka pro zájemce o tento mentální sport.“

Pavla: „Paní doktorko, je Vaše kniha Úspěšná paměť k dostání v našich knihkupectvích? Děkuji za odpověď.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, ano, knihu získáte v českém knihkupectví - od nakladatelství Albatros. Přeji Vám příjemnou četbu.“

Zuzana Kozová: „Dobrý den. Mám syna 8.let má ADD SYNDROM a trenujem pamět na počitačovém programu HAPPY NEURON,který je zaměřený na kognitivní funkce.Chtela jsem se zeptat, jestli ten trening synovi pomůže.Dekuji Kozová“

Michaela Karsten: „Ano, tento program znám a mohu jej doporučit. Výborné jsou ale také biofeedbackové aparatury.“

ISe: „Dá se vytrénovat krátkodobá i dlouhodobá paměť?“

Michaela Karsten: „Ano, používáním paměťových technik budete trénovat oba druhy zmiňované paměti. Zde bych opět odkázala na techniky zmiňované v mé knize Úspěšná paměť anebo např. knihy od Tony Buzana (mezinárodní paměťový trenér a hlavní organizátor světových paměťových mistrovství), např. myšlenkové mapy.“

Jarmila: „mohu se zúčastnit Vašeho semináře v květnu v Praze (jsem studentka) a zajímá mě trénink paměti děkuji“

Michaela Karsten: „Ano, kotaktujte nás přes web www.brillantbrain.com.. Těším se na osobní shledání.“

Terry: „Dobrý den, jsem na střední škole ve druhém ročníku a když píšeme test, tak vše umím do té doby, než ho paní učitelka dá přede mě na lavici. Jakmile test odevzdám, vše se mi vybaví. Je nějaký způsob jak tomu zabránit? Děkuji za odpověd.“

Michaela Karsten: „Dobrý den, toto je klasický případ black out, kde ve stresové situaci paměť selhává. Jistě by Vám pomohlo, kdybyste v klidném prostředí začala vizuálně trénovat situaci tak jak je to v realitě, ale s pozitivní mluvou k sobě. Zavřete si oči a představujte si jak dostáváte právě zmiňovaný test a vy s přehledem a klidem test zpracováváte. Pozitivní nastavení a mluva sám k sobě vede k uvolnění a snižuje výskyt takovýchto stavů. Možná by bylo dobré si zakoupit CD s nahrávkami autogenního tréninku. Nebo bych doporučila návštěvu yoga kurzů. Jakákoli uvolňovací cvičení Vás budou podporovat.“

Bára: „Dobrý den paní doktorko, chtěla bych se zeptat jakou strategii zvolit při studiu oborů jako je anatomie, fyziologie, kdy se člověk musí naučit spoustu latinských názvů, které si neumím vizualizovat nebo při loci metodě, co si mám představit u názvů svalů, začátků, úponů, inervace. Jsem z toho bezradná. Studium těchto předmětů mě baví, ale nejsem schopná se množství informací zapamatovat. Děkuji! Přeji Vám krásný den!“

Michaela Karsten: „Dobrý den, zde bych Vám doporučila návštěvu některého z paměťových seminářů, kde si prakticky osvojíte jak s paměťovými technikami pro cizí jazyk zacházet. Latina je náročná a množství informací k zapamatování se je při studiu medicíny opravdu mnoho, ale pevně věřím, že by Vám takovýto seminář pomohl.“

Bára: „Dobrý den, můj syn je v první třídě a nejde mu moc český jazyk, nepamatuje si písmenka,přitom když se s ním učím tak mu to jde ale ve škole dostane za 4.“

Michaela Karsten: „Zde bych doporučila nácvik slov českého jazyka v prostředí, které bude připomínat prostředí třídy. Díky tomu bude pak Váš syn schopen si naučené informace lépe vybavovat.“