Chat

Poruchy pozornosti

MUDr. Renata Kratochvílová

Záznam chatu ze středy 15. února 2012

Alena: „Dobrý denjakýmáte názor na to,že máme 7letou dceru, pozápisu do 1.třídy přijata, ale pořád nám jedna paní učitelka kvůli hyperaktivitě a neudržení pzornosti nutí dceru umístit do speciální školy.jaký je na to váš názor,je hyperaktivita důvod k umístění do speciální školy?Děkujeme za odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, posouzení bývá individuální, záleží na míře potíží a možnostech školy, spíše i třídy, počtu dětí, třídní učitelky apod. Doporučuji podívat se do speciální školy, třídy, vyptat se na způsob práce, to samé ve škole, kam chcete dceru zapsat a sama budete umět posoudit, v kterém prostředíse bude vaší dceři líbit a kde se bude cítit spokojeněji dle toho jak ji znáte. Další řešení a změny je možné řešit i později. Děkuji za dotaz,Renáta Kratochvílová“

Markéta Císařovská: „Dobrý den. Manžel je dislektik,máme malou dceru. Je možné že dcera bude také dislektik? Pokud ano, jaké znaky chování mám sledovat? A od jakého věku? Je jí teprve rok ale nechci něco zanedbat. Děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dyslexie se obvykle diagnostikuje až na ZŠ, když se učí číst. do té doby doporučuji vytvářet u dcery kladný vztah ke knize, textům apod. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Miroslava: „dobry den mam 9 leteho syna ma poruchy pozornosti je dislektik,disgrafik,disortronik tet se zacal ve skole zhorsovat uz asi 2 roky bere Ritalin sleduji ze mu to uz moc nezabira je mozna jina lecba ma i LHDL“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, v rámci SPU je třeba důsledný trénink a cvičení, které na míru synovi připraví speciální pedagog, na poruchu pozornosti a hyperaktivitu, kterou předpokládám, vzhledem k doporučenému Ritalinu můžete využít EEG-Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Zdenka Kubíková: „Dobrý den,chtěla jsem se zeptat:mám doma druháčka a problém máme v tom,že když čte,tak mi pak není scela schopný povědět děj dané kapitoly, je to nějaká porucha pozornosti?Jak případně tuto problematiku řešit,děkuji za odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, může to být způsobeno por. pozornosti nebo až dyslexií, doporučuji obrátit se ohledně diagnostiky na psychologa a speciálního pedagoga a dále pracovat dle konkrétní problematiky. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Klára Strýhalová: „Dobrý den, můj synovec je velice chytrý kluk, chodí do 2. třídy. Pouze z češtiny měl na vysvědčení trojku. Když jsem se dívala do jeho sešitu, tak měl převážně chyby v diktátu, tak jsem viděla, že dělá chyby ve slovech, které špatně i vyslovuje. Konkrétně "r" a "l". Dále má problém ten, že zapomíná při psaní na háčky, čárky, tečky. Můžete mi, prosím, napsat, o jakou poruchu se jedná?“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, typ poruchy vám mohou podrobně vyhodnotit odborníci v pedagogicko psychologické poradně a důležitější vidím v ukázání vám jak se synovcem pracovat a pomoci mu problematiku zvládnout.Také je důležité zjistit, zda není hůře hodnocen v oblastech, kde by měl mít hodnocení specifické, dle jeho problematiky. doporučuji navštívit PPP. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Miroslava: „hyperaktivitu syn ma ten trenink mame denne,ale primo nenavidi cteni a psani je velky problem ho k tomu dostat navic tet uz maji ve skole anglictinu to je dalsi problem muzu se zeptat co to je a kde se provadi EEG-BIOFEEDBACK na EEG jsme byli a vysledek je ten ze je syn vekove o 3 roky opozden“

MUDr. Renata Kratochvílová: „dobrý den, EEG- Biofeedback je metoda, kterou se může korigovat LMD(lehká mozková dyxfunkce), projevující se poruchou pozornosti, hyperaktivitou či hypoaktivitou a jiné potíže týkající se poruch řídící činnosti centrální nervové soustavy, která je právě vidět na eeg, jak popisujete. info najdete na netu. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Jana K.: „Dobrý den, mám dceru ve třetí třídě - 8 let a řešíme velké problémy s matematikou. Nedělá jí potíže cokoliv si zapamatovat, ale velký problém je pochopit veškeré matematické úlohy, tzn. třeba rovnice, dříve 78=?+18, nyní 24=? *7+3, slovní úlohy a aktuálně dělení se zbytkem. Když se jí to snažím vysvětlit a nepochopí to hned, začnou jí po tvářích téct slzy a brečí, ač se to snaží zakrýt (nevzteká se). Když se ale učili násobilku, tak to jí šlo skvěle, protože to se mohla naučit. Jinak v ostatních předmětech problémy nemá žádné. Na konci první a druhé třídy byla v pedagogicko-psychologické poradně a porucha pozornosti se nepotvrdila. Měla doporučenou pouze potřebu vyšší časové dotace na práci v matematice. Jinak ostatní problémy se přikládaly oční vadě - tupozrakosti, kterou se podařilo z části odstranit. Mohlo by se u dcery jednat event. o dyskalkulii a bylo by vhodné znovu navštívit poradnu?“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, znovu diagnostikovat event. dyskalkulii bych doporučila, u chytrých dětí a mírněší SPU se problém může projevit později při vyšších nárocích ve škole. Také vidím jako prospěšné zajít za speciálním pedagogem, který vás naučí jak s dcerou pracovat, jakým způsobem chápe , jakých myšlenkových pochodů hl. v matematice je schopna a co jí činí potíže a tím usnadnit učení. U SPU se nemusí jednat o neschopnost se danou věc naučit či pochopit, ale o potřebu jiného specifického postup, jak se učit.“

Eliška n: „Já mám taky diskaluji a porzdonsti od malička jsem diskalilijik všchno mne dlouho u mne musím bejt vši potuchu“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, doporučuji navštívit speciálního pedagoga a zjisti, jak můžete nacvičit a zmírnit projevy poruch, které máte, pečlivým, vytrvalým nácvikem lze hodně zvládnout a nemít potíže tak výrazné. Zjistit, zda je pro vás lepší vnímání sluchem než čtením a dle toho postupovat. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Marta: „Dobrý den,pozornost dětí dovede udržet především dobrý uč.,ale když má tř.plnou dětí,je to moc těžké.Nepůsobí to na uč.,že pak z toho sám nepozorný anedovede děti soustředit,děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, pochopitelně je situace pedagogů velmi složitá, záleží na osobnosti pedagoga i složení dětí ve třídě, měli bychom je podpořit apelací na naše děťátka, aby měli více ohleduplnosti a respektu k pedagogům, protože jejich prací by mělo být hlavně učit, ukázat dětem, jak informace získat a ne nám je vychovávat :) Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Lenka: „Dobrý den. Máme chlapce(10) ,který je dislektik.Máme velký problém s učením -jindy s dobrou náladou začínáme úkoly a naráz se vše změní a začne trucovat a "zasekne se".V poradně nám bylo řečeno ,že bude horší trojkař.Paní učitelka nebere ohled na doporučení z poradny. Jak chlapce zapojit do učení ,když to nejde v dobrém ani s přísností?“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, možná by uvítal učit se s nějakým vrstevníkem nebo starším studentem, pokud je možnost, tak i se speciálním pedagogem, vy pak se synem budete mít možnost podnikat příjemnější volnočasové aktivity a může se i situace s trucováním zlepšit. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“