Chat

PhDr. Hana Košťálová
Záznam chatu ze středy 17. února 2010
Paní Košťálové: „Dobrý den, co to vlastně jsou čtenářské kompetence? Co to vlastně vyjadřuje? Je to o neco o dětech? Děkuji předem za odpověď!!!! Pozdravujte moderátorky!!!! Krásný den!!!!“
PhDr. Hana Košťálová: „Dobrý den, zjednodušeně řečeno, jde o to, čím je člověk vybaven, aby mohl číst s porozuměním. Nejde jen o děti - děti se číst učí a vybavují se postupnš vědomostmi, dovednostmi a postoji, které jim umožní přistupovat k textům tak, aby to splnilo jejich záměr - například chtějí získat informace, chtějí se pobavit, chtějí prožít příběh, který ve skutečnosti neprožijí apod. K tomu nestačí jen umět doslovně číst, ale je potřeba být šířeji vybaven. Pěkný den, Hana Košťálová“
Monika: „Dobrý den paní Košťálová, co říkáte na to, když s dcerou v první třídě trávíme u úkolů třeba i 2 hodiny? Píše 2 až 3 stránky v písance, někdy je k tomu i matematika a to máme ještě každý den číst... Trochu mě to mrzí, jelikož dcera už je unavená a vlastně má pocit, že je škola otrava - místo toho, aby jí to bavilo... Ale s paní učitelkou se nedá... A to chodí do Jindřišské, Praha 1. Moc jsme o tu školu stáli, ale teď jsme zklamaní...“
PhDr. Hana Košťálová: „Hm, to je opravdu škoda. Vážně s paní učitelkou není řeč? Mohli byste ji požádat pro začátek ne o to, aby zadávala méně úkolů, ale aby vám vysvětlila, jaké cíle sleduje domácí prací, kterou zadává? Třeba by se jí pak dalo navrhnout, že tytéž cíle je možné dosahovat i jinak? Pěkný den, Hana Košťálová“
Klára Parmová, Brno: „Dobrý den, mám 13měsíčního syna. Co byste doporučila číst takto malému dítěti, myslíte že jsou vhodné pohádky? Zdá se mi, že tomu ještě příliš nerozumí ale spíše vnímá můj hlas.“
PhDr. Hana Košťálová: „Takhle malým dětem je nejlepší předkládat knihy s obrázky a povídat si o nich - ukazovat si s nimi, hledat "pejska 3x jinak" apod. Texty: dobré jsou jednak kratičké textíky doprovázající obrázkové knihy - nejlepší jsou takové ty s "refrénem" - kde se něco trochu opakuje a trochu mění. Dále jsou vhodná jednoduchá říkadla. Pokud dítě jeví ochotu naslouchat složitějším textům, které mu předčítáte, tak to dělejte, i když si myslíte, že jim nerozumí. Může to pro ně být důležtý zážitek i tak. Pěkný den, Hana Košťálová“
Petra Šidlová: „S malou jsme četly od mala, vyplatilo se, je moc šikovná, jsme ve druhé třídě a jsme velmi ve čtení samostatní. Snažila jsem se jí v tomto směru maximálně věnovat, dobré základy se určitě vyplatí, pouze bych se chtěla zeptat: na trhu je velmi mnoho knih, jak poznat ,co je pro naše děti vhodné, nejlepší? Pěkný den.“
PhDr. Hana Košťálová: „Obvykle když se vám jako mamince, která svoje dítko dobře zná, kniha zalíbí, bude se líbit pravděpodobně i vaší dceři. Ale samosebou jistotu mít nebudte, dokud to nevyzkoušíte. Osobně doporučuji knihy, které nejsou "odvary" z klasických děl, tzv. "Medvídek Pů light", tedy převyprávěné a zjednodušené příběhy. Tento typ knih obvykle bývá také kýčovitě ilustrován. Pěkný den, Hana Košťálová“
Eva: „jak dlouho by mel denne cist prvnak / cte slabikovanim a ma 2“
PhDr. Hana Košťálová: „Měl by číst jen tak dlouho, dokud může. Radši třeba vícekrát po kratší dobu, postupně přidávat po minutkách. Není třeba číst znovu a znovu tentýž kousek textu, je lepší číst nějaký příběh - knihu prvního čtení, nejdřív může přečíst dítě, pak rodič, nebo i naopak. Je dobré si udělat nějaký záznamový lístek, kam si každý den zapíšeme, jak dlouho jsme četli a přikresilili si k tomu nějaký pěkný obrázek apod. Pěkný den, Hana Košťálová“
Marie Vilímková: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli je lepší dítěti číst o tom o čem chce samo, nebo to máme dítěti upravovat sami? Dcera bude mít 3 roky v červnu a od Mikuláše u nás vedou čerti dokonce jsme začali předčítat i Velkou knihu pohádek od Boženy Němcové. Děkuji za odpověď Marie Vilímková“
PhDr. Hana Košťálová: „Rozhodně čtete to, co dítě zajímá. Můžete "přistrkovat" na dosah i jiné knihy, ale nenutit. Hana Košťálová“
Radka Podlahvá: „Dobrý den, mám 16měsičního syna a jeho nejoblíbenější hračky jsou knížky. Pořád dokola čteme asi 3. Už zná říkanky zpamněti a místo slova Sněd doplnuje automaticky Ham a nebo místo Veverka říká v daném místě Hopy:-) Když chci aby řekl slovo pes uděá haf, jak vysvetlit, že nechci slyšet Haf ale slovo (pokus o slovo) pes?“
PhDr. Hana Košťálová: „Není třeba vysvětlovat, na "haf" řeknete "ano, pes" (pejsek). Nebojte, vývoj dítěte jde v různých složkách různě rychle, až přijde jeho čas, vaše dítě bude používat ta "plnohodnotná" slova. Nemá smysl se trápit tím, že to dneska nedělá. (Znáte někoho, kdo v dospělosti říká haf místo pes?) Pěkný den, Hana Košťálová“
Jana Holmanová: „Dobrý den, jak navnadit nebo zaujmout 2,5 letou dceru k předčítání pohádek? Je hodně aktivní, knihu mi bere z ruky, ani obrázky jí moc nebaví.“
PhDr. Hana Košťálová: „Zkuste něco spíše kratičkého a zkuste ji zapojit - klidně si může číst nebo paralelně s četbou přehrávat s panáčky apod. Hana Košťálová“
Radim: „Dobrý den, mám pocit, že se děti dnes velmi přetěžují. Jak správně určit délku čtení? Jak je to s domácím úkolem?? Myslím množství.. jsme v první třídě.“
PhDr. Hana Košťálová: „Díte dokáže hodně a taky hodně "vydrží", pokud mu úkol dává smysl. Potíže je, že úkol musí dávat smysl dítěti, ne nám rodičům nebo učitelce. Pokud je úkol pro dítě nesmyslný, je unavené hned a celkem nemá moc smysl ho lámat. Hledejme, jak se dítě může naučit potřebnému tak, aby ho to i zajímalo. Stejné je to i se čtením. Číst radši o tématu, které je pro dítě přitažlivé, třeba traktory, než o takovém, o kterém si myslíme, že o něm má číst. Pěkný den, Hana Košťálová“
Dusan: „Dobry den, nezdaju sa vam niektore rozpravky az velmi drasticke pre male deti. Napr ta pernikova chalupka. Ja som dcerke taketo rozpravky poupravil a snazil a jej vysvetlit ze nie vsetkyjezibaby su zle atd . A pockal na jej malicko vyssi vek“
PhDr. Hana Košťálová: „No, abych řekla pravdu, asi na to nemám názor. Řekla bych, že děti to nevnímají tak doslova. Ale je to tak, že na děti ve světě číhají různá nebezpečí, i když to nejsou zrovna ježibaby. Děti se dovídají bezpečnou formou, že svět není jen dobrý jako u maminky a tatínka. Pakný den, Hana Košťálová“
Radka Štefíková: „Dobrý den, mému synovi jsem v cca 2 letech začala říkat před spaním pohádku O červené Karkulce, nejdříve jsem ji trochu upravila, aby vlk babičku ani karkulku nesežral, ale od cca 2,5 roku mu ji říkám tak, jak ji znám z dětství já. Myslíte, že je tohle vhodná pohádka pro tak malé dítě před spaním? nedělám chybu? Děkuj RŠ“
PhDr. Hana Košťálová: „Řekla bych, že neděláte. Můžete možná před spaním vyprávět něco méně jednoznačného a Karkulku nechat na den. Pěkný den, Hana Košťálová“
Marcela Janošková: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Náš 4letý syn je od mala zvyklý na čtení před spaním. V současné době však čteme i 2 hodiny´, než usne. Pokud čtení ukončíme dříve pláče a tvrdí, že se sám bojí. Jak v tomto příadě postupovat? Jak dlouho číst?Děkuji Janošková“
PhDr. Hana Košťálová: „Možná se můžete domluvit se synkem, že nejdřív budete číst vy a pak pustíte pohádku z nahrávky a třeba necháte pootevřené dveře, aby chlapec věděl, že jste nablízku. Pěkný den, Hana Košťálová“
Ladislava Boušová: „Mám 5-ti měsíční mimčo, kterému na dobrou noc zatím jen zpíváme. Pohádky jí nebaví. Začnou jí v nějakém věku bavit, když zatím jen zpíváme? A kdy by tak bylo dobré to začít zkoušet?“
PhDr. Hana Košťálová: „Začnou ji bavit a sami poznáte pravý čas, nebojte se! Dřív než pohádky ale obvykle nastupuje denní čtení, tj prohlížení knížek a povídání si nad nimi. Pěkný den, Hana Košťálová“
Renata Vašková: „Dobrý den,mám 1,5 roku starého chlapečka. Od 4 měsíců si prohlížíme knížky se zvířátky a leporela. Strašně rád si prohlíží knížky i sám. Každé ráno si prohlížíme knížky povídáme si co je na obrázku osvětčila se nám (ABC moje první obrázková knížka) a večer si čteme knížky. Teť poslední týden si Ondrášek vzal knihu a začal listovat a na každé stránce začal jako číst svou řečí. Myslím si, že by malému mohlo vydržet čtení. Proto bych ráda ho stále podporovala. Prosím doporučení jaké knihy jsou pro malého vhodné. Děkuji a Přeji krásný den.“
PhDr. Hana Košťálová: „Ono to není univerzální, každé dítě zaujme jiná kniha. Důležité je, aby mělo kolem sebe dost knih, které ještě nezná a kreré si může prohlížet. Čas od času můžete zkusit nějakou novinku, knihu o stupínek náročnější, než jaké čtete aktuálně. Když dítě zaujme, budete číst dál, když ne, počkáte. Je taky možné, že na některé knihy vůbec nedojde - že prostě vaše dítě nezajmou, ačkoli všechny děti okolo je čtou..... Pěkný den, Hana Košťálová“
nováková aneta: „Kolik hodin denně bysme měli číst dětem.“
PhDr. Hana Košťálová: „Můžete jim číst tak dlouho,jak je to baví. Nevnucovat se se čtením. Pokud by děti chtěly, abyste jim četli o moc víc, než kolik si můžete časově dovolit, zapojte další členy rodiny. V krajní nouzi je možné dětem pustit něco z nahrávky (četbu, ne film). Ale nahrávky by neměly nahradit živou četbu rodiči. Pěkný den, Hana Košťálová“
Martina Vašicová: „Dobrý den, mám syna, v lednu měl roky. Zná všechna písmena a čísla 0-9. Když někde vidí něco napsané, okamžitě písmena čte. K ničemu se ho nesnažíme nutit, necháváme ho ať si sám řekne co chce vědět. Začali jsme s ním číst velice brzy říkadla a obrázkové knihy, v podstatě už v době kdy začínal sedět. V 18.měsích už znal všechna říkadla, které jsme spolu četli zpaměti nebo alespoň doplňoval text. Od 2 let chodíme do knihovny. Nyní si knížky vybírá většinou sám, než něco dočteme má hodně otázek k textu i obrázkům. Jsem za to všechno ráda neboť je s ním snadnější komunikace než s jeho vrstevníky a má výbornou paměť. Můžete mi poradit jak ho dále podporovat nebo jak postupovat? Prostě jaký je Váš názor. Děkuji.“
PhDr. Hana Košťálová: „Podle toho,co popisujete, žádné velké rady nepotřebujete, důležité je,že "dítě řídí vás,ne vy jeho" a že vy dostatečně citlivě reagujete na jeho potřeby. Být vámi, postupuji dál stejně.POřád mu nabízejte knihy a činnosti o jeden malý krůček dál,než kde je dítě právě teď. Jinak řečeno, děkejte s ním to,co společně s vámi zvládá, i když sám by to ještě nezládl.Pěkný den, Hana Košťálová“
Lenka Hradilová: „Dobrý den, jak správně číst dvouletému dítěti, aby ho to bavilo? Jaké knihy jsou v tomto věku vhodné?“
PhDr. Hana Košťálová: „Každé dítě je dost jiné, musíte vyzkoušet.Nekdo si chce prohlížet knížky s obrázky, někdo chce číst říkadla, někdo už pohádky. Zkuste dítěti předkládat rlzné nabídky, ono si vybere. Pekný den, Hana Košťálová“