Chat

Reklama a my

dr. Vysekalová

Záznam chatu z úterý 27. března 2007

divačka ČT: „Na obrazovce se pro mne už dlouho a často objevuje reklama pěveckého dua (uznávám, že zpívají dobře). Jsem povinný koncesionář, tedy už nemám ochotu přepínat z ČT, protože někdy přicházím o začátek následujícího pořadu. Jakou máte radu?“

dr. Vysekalová: „souhlasím s Vámi, ale poředevším je to na rodičích, aby dokázali naučit děti rozlišovat mezitím co potřebují (to je samolzřejmě zapotřebí jim dát)a tím co chtějí. Dětští psychologové říkají, že dát dětem vš co chtějí, je to nejhorší co pro ně můlžete udělat.“

eva: „Jak je možné, že si firma může zaplatit reklamu na přípravek, který je na první pohled klamný?Konkrétně mám na mysli reklamy na přírodní přípravky, které zaručeně zpevní a zvětší poprsí až o 2 velikosti.Vždyť to je přece nesmysl.“

dr. Vysekalová: „Klamavá reklama je kreomě zákonných norem "zakázána" i etickým kodexem, který dodržuje většina reklamních agengtur. Každý občan má právo podat stížnostna Arbitrážní komisi Rady pro reklamu.“

Honza: „dobrý den, rád bych se zaptal zda existuje nějaký způsob... například druh duševní hygieny... který by nás určitým způsobem vymanil z působení reklamních sdělení kolem nás?“

dr. Vysekalová: „V současném světě na nás působí tisíce podnětů, z kterých si samozřejmě vybíráme. Větišnou to co odpoivídá našim potřebám, postojům, co osloví naše emoce. Reklama představuje jen malou část těchto podnětů a sdělení, které reklama vysílá prochází složitým komplexem vnímání, pozornosti...atd. Pokud Vás to více zajímá, doporučuji publikaci Psychologie reklamy, kterou vydala Grada.“

Miroslav, Praha 4: „Dobrý den. Jaký je Váš názor na tzv. klamavou reklamou? Podepíše se Vaše reklamní agentura pod všechny reklamy? Děkuji za odpověď. Miroslav, Pha 4“

dr. Vysekalová: „Klamavá reklama je upravena zákonnými normami i etickým kodexem. Musíme ale rozlišovat mezi nadsázkou a skutečným klamáním spotřebitele.“

Dominik R.: „Dobrý den, smí se v reklamě využívat podprahové vnímání nebo je to trestné?“

dr. Vysekalová: „Používá ní podprahovaného vnímání je upraveno zákonnými normami i Etickým kodexem reklamy. Z psychologického hlediska je to složitější, zatím takové působení na konkrétní jednání nebylo prokázáno. Podívejte se na publikaci Psychologie reklamy (Grada), tam o tom píši více.“

Blanka Weissová, Zahradní 47, Havířov: „Co říkáte na reklamu během dětských pořadů, kdy dítě je naplňováno vizí, ze ty všechny hračky co vidí v té reklamě musí! mít. Nemyslím si, že by mělo být tolik reklam během těchto pořadů. Děkuji za odpověď“

dr. Vysekalová: „Máte pravdu, ale záleží především na rodičích, aby dětem vysvětlili, že dostanou to co potřebují, ale ne vše co chtějí. Dětší psychologové říkají, že dát dětem vše co chtějí, je jedna z nejhorších věcí, které mohou rodiče pro děti udělat.“

jarosch michael: „dobrý den já bych se chtěl zeptat proč na veřejno právní televizy jsou dosud ještě povolené reklamy na děti to kladně asi působí ale na naši peněženku pak ne děkuji za kladnou odpověd“

dr. Vysekalová: „reklamy na děti jsou upraveny zákonem i etickým kodexem, kde se přesně stanoví, co je a co není povoleno. Jinak je to dle mého názoru především na rodičích, aby dokázali dětem vysvětlit, že nemusí mít vše co v reklamě vidí. Jinak s Vámi souhlasím, že reklamy zaměřené na děti musí splňovatdaná kriteria, protože děti jsou citlivější na podněty emocionální povahy - ale ve školním věku již dokážou rozlišit reklamu "od skutečnosti".“

Jana V.: „Dobrý den,paní doktorko!V dopravních prostředcích se často objevují reklamy farmaceutických firem na očkování proti hepatitidě,klíšťové encefalitidě apod.Některé na můj vkus působí zastrašujícím dojmem.Např "nikdy nevíš,kdo vedle Tebe stojí..reklama na vakcínu proti hepatitide.Jsem lékárník, ale přesto mi tento psychický nátlak přijde nelidský.Jaký máte Vy názor.Děkuji“

dr. Vysekalová: „souhlasím s Vámi, že reklamy využívající motiv strachu nejsou příliš etické a většinou nejsou ani působivé, zvlášť když se "hrozba", která je v reklamě obsažena, přežene. Upravuje to Etický kodex Rady pro reklamu, kam je také možné posílat stížnosti.“

Petra: „Má stejný účinek klasické reklamy mezi televiznimi poředy a tzv. "telešopinky"? Děkuji“

dr. Vysekalová: „Na to nelze odpovědět obecně, záleží na konkrétní reklamě a konkrétní cílové skupině. Obecně Češi očekávají od reklamy pravdivé a srozumitelné informace, pokud možno podané vtipnou formou. Pokud to splňuje ať ten či onen druh reklamy, má naději na "účinnost". Ale je to samozřejmě složitější, existuje celá řada metod jak účinnnost reklamy zjišťovat. Pokud byste měla zájem, mohu doporučit knížku, o které jsem mluvila Reklama - jak dělat reklamu.Vadala Grada.“

martin: „může reklama kde např. skáče muž z okna ovlivnit myšlení jen psychisky labilního jedince nebo i zdravého rozumného člověka?“

dr. Vysekalová: „Nedokáži jednoznačně odpovědět, stejně jako není zřejmé a vede se diskuze o tom jak dramatické pořady v televizi, které jsou plné násilí (včetně pořadů pro děti) ovlivňují jejich psychiku. Já si myslím, že to je nebezpečnější než reklama.“

Hensch Frantisek: „Dobry den, rad bych se vas zeptal zd jeste probiha soutez MLADE MOZKY, kterou zastituje Ceska marketingova spolecnost. Ucastnil jsem se predchozich rocniku a letos je uplne informacni ticho, nikde se o teto soutezi nic neobevilo. dekuji“

dr. Vysekalová: „V letošním se se soutěž nepořádá, obraťte se prosím na sekretariát ČMS, dostanete podrobnější informace. Také soutěži Marketér roku.“

Kristýna M.: „Dobrý de, chtěla bychse zeptat, zda když bych se chtěla věnovat reklamě, jestli musím umět kreslit. Děkuji za odpověd“

dr. Vysekalová: „V reklamě existuje mnoho profesí, pro některé z nich určitě není nutné umět kreslit. Zkuste se podívat na internet na studim reklamy, např. Universita Tomáše Bati ve Zlíně.“

Irena Brůchová: „Nemám dotaz, ale konstatování. Vím, že je vše upraveno zákonem, atd. Ale pro mne je reklama většinou odpuzující a obtěžující. Blbosti, blbosti a zase blbosti. Nejdřív vypínám zvuk, pak televizi. Že se tím může někdo živit! Když už, tak aby byla alespoň věcná. Je to jako rozdávání korálků primitivním domorodcům.“

dr. Vysekalová: „Stačí vypnout televizi nebo obrátit sgtránku v časopise, kde reklama je.Určitě je na každém jednotlivci, jaká sdělení si vybírá. Pokud jde o některé konkrétní reklamy, souhlasím s Vámi.“

Richard: „Dobrý den, reklama jako taková mi tolik nevadí, ale proč nás obtěžuje všude kolem, myslím tím např. hlasitost v TV je citelně vyší než samotný program. Děkuji přeji hezký den“

dr. Vysekalová: „Vzhledem k tomu, že máme dálkové ovladače, je to plně v našich rukou. Zda a jak je hlasitost reklam konkrétně upravena, nevím.“