Musíš se dostat blízko k pravdě. Ale ne tolik, abys zemřel. Americký film o novinářích v bojové zóně.

Rok 1986 byl v kariéře Olivera Stonea přelomový. Z uznávaného scenáristy (Oscar za drama z tureckého vězení Půlnoční expres) se totiž stal uznávaný režisér. Na sklonku února měl na festivalu v kalifornské Santa Barbaře premiéru jeho snímek Salvador, který o pár týdnů později vstoupil do několika amerických kin. Líčí příběh cynického amerického novináře Richarda Boylea (James Woods), který se svým přítelem, příležitostným diskžokejem, jenž si říká Doctor Rock (James Belushi), odjíždí do Salvadoru, kde v roce 1980 zuří boj mezi vládními jednotkami a levicovými povstalci. Obě hlavní postavy jako by vypadly z díla známého představitele gonzo žurnalistiky Huntera S. Thompsona (Stone se k této inspiraci otevřeně hlásil) a kontrast mezi jejich jednáním a záznamem skutečných událostí také tvoří zajímavou osu filmu. Salvador vznikl podle knihy skutečného Boylea (byl s režisérem i autorem scénáře), jenž jako válečný fotograf strávil např. několik let ve válkou zmítané Kambodži. Stone s velkými obtížemi sháněl financování svého projektu a nakonec musel přispět z vlastní kapsy (zastavil svůj newyorský dům). Snímek sice kvůli špatné distribuci v kinech neuspěl, ale řada ocenění (mj. oscarové nominace na scénář a za Woodsův herecký výkon) a fenomenální úspěch Čety na sklonku roku 1986 vrátily Salvador znovu do kin. Snímek byl jedním z titulů, jež se v osmdesátých letech snažily přiblížit práci novinářů ve válečných podmínkách (ještě např. Rok života v nebezpečí, Pod palbou nebo nejznámější Vražedná pole) a jež bezezbytku souzněly s tehdejším Stoneovým přesvědčením: "Kdyby byl Shakespeare naživu, tak by psal o Salvadoru. Střetává se tady historie s dramatem. Je to tak velký příběh."

Napište nám