David Ondříček: „ S kameramany jsme dle mého názoru posunuli estetické hranice snímání vaření.“

Jak se režisér, který naposledy natočil temné drama z padesátých let, dostane ke kulinářské show?

Raději říkám cooking show, nebo v případě Dity kulinářský deník. To, že to přišlo po filmu Ve stínu je shoda několika okolností. Především jsem dostal od Zuzany Lednické knihu Deník Dity P., což je podle mého názoru nejkrásnější česká kuchařka. Hned jsem se setkal s Ditou Pecháčkovou, autorkou knihy a zjistil jsem, že to je velice zajímavá žena. Dále jsem chtěl něco dělat pro Petra Dvořáka, kterého považuji za osvíceného manažera. A v neposlední řadě miluju vaření a mluvení o jídle.

Zdá se, že Češi jsou doslova posedlí gastronomií. Jsme země, kde kuchařské knihy pravidelně obsazují čelní místa v prodejních žebříčcích a ze všech koutů se na nás valí promluvy kuchařských osobností o moderní gastronomii. Proč jste si vybral právě Ditu P. a v čem je podle Vás jiná než ostatní kuchaři?

Dita není instantní moderátorka, jak tomu v mnoha případech je. Je vtipná a velice originální. Nemusí se líbit každému, jelikož má opravdu svérázný styl a názory. Je to skvělá kuchařka, zároveň profesionálka posedlá touhou po dokonalosti. Překvapivě je i velice přirozená před kamerou. Zároveň ještě jednou zdůrazňuji, že diváky nemusí masově oslovit. V každém případě Deník Dity P. je pro celý tvůrčí team výzvou.

O natáčení svého posledního snímku jste prohlásil, že bylo nesmírně složité a především psychicky vyčerpávající. Díky samotnému tématu kulinářského show se může zdát, že teď tomu bylo přesně naopak. Je to pravda?

Natáčení Deníku Dity P. splnilo to, co jsem chtěl. Bylo to tvůrčí a zábavné. Vytvořil jsem team mladých lidí a zároveň to bylo něco nového. Česká televize mi umožnila použít nejmodernější techniku, kterou jsem chtěl, především skvělé kamery a objektivy. Spolu s velice talentovanými kameramany Janem Šustrem a Markem Dvořákem jsme dle mého názoru posunuli estetické hranice snímání vaření. Zní to sebevědomě, ale je to tak. Navíc jsme velice často úžasné jídlo, které Dita uvařila, snědli, takže to naprosto naplnilo mé očekávání.

Jaké to je přejít od natáčení filmů k televizní kulinářské show a kde vidíte hlavní rozdíly?

To je opravdu naprosto jiná disciplína. Z celovečerního filmu jsem zvyklý věci dotahovat k dokonalosti, u televize je někdy potřeba točit rychle a lehkou rukou.