Odpad, město, smrt
Inscenace Dušana D. Pařízka kritizuje sebedestruktivní vzývání kapitalismu a akcentuje současné podoby vyhroceného konzervatismu, nacionalismu a nesnášenlivosti vůči menšinám, jež postihují nejen nezanedbatelnou část české společnosti, včetně vysoce postavených politických činitelů, ale doslova celou Evropu.
"Naši dobu určuje ‘neviditelná ruka trhu‘, která vede spořádané občany k výdělečnému obchodování s vlastním svědomím. Nabízí se řada otázek: Neprodáváme se příliš lacino? Lze pravidla trhu aplikovat na mezilidské vztahy? Může každý z nás nabídnout i něco víc, než kdejaká pouliční šlapka? Máme vůbec nárok nějakou ‘pouliční šlapku‘ soudit? Morální integrita, zodpovědnost a občanský postoj ztrácí v dnešní době význam. O neprodejné zboží není zájem. V období krize se sází na falešnou morálku a lhostejnost, vidina okamžitého zisku vzbuzuje v každém z nás podnikavého ducha. A po nás ať přijde potopa." (Dušan D. Pařízek)
Rainer Werner Fassbinder se v tomto téměř nehraném textu dotýká současných podob vědomého i nevědomého rasismu, homofobie i alibismu a zkoumá klišé s nimi spojená. Ačkoli hra nastavuje nelichotivé zrcadlo mj. politické korektnosti, která mnohdy vede k pokrytectví, protože nesnášenlivost sice maskuje, ale neřeší, bylo její uvedení v německy mluvících zemích donedávna opakovaně zakazováno a její autor paradoxně nařčen z antisemitismu.
Za scenáristickou úpravu, scénu a režii hry Rainera Wernera Fassbindera "Odpad, město, smrt" získal Dušan D. Pařízek Výroční cenu Nadace Českého literárního fondu za rok 2012.
Překlad: Zuzana Augustová
Úprava, scéna a režie: Dušan D. Pařízek
Dramaturgie: Hermann Seeler
Hudební spolupráce: Ivan Acher
Korepetice: Vratislav Šrámek
Choreografická spolupráce, akrobacie: Jonáš Janků, Cirqueon - Centrum pro nový cirkus - www.cirqueon.cz
Kostýmy: Kamila Polívková
Hrají: Jiří Černý, Martin Finger, Stanislav Majer, Gabriela Míčová, Martin Pechlát, Dana Poláková