Chat

tiskový mluvčí České obchodní inspekce

Mgr. Jiří Fröhlich

Záznam chatu ze čtvrtka 4. ledna 2018

Bobík: „Za socialismu se používal u obchodní inspekce termín "kárné" - je to stále používaný termín i nyní?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Už to tak není.“

SOD: „Jak pracuje česká obchodní inspekce v současnosti ohledně toho - aby se neprodával alkohol pod 18 let?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Používá mladistvého figuranta, který si jde koupit alkohol.“

Jiří Beck: „Dobré ráno, může obchod uvádět slevu z ceny doporučenou výrobcem? Např. Mobelix uváděl slevu na sedačku, která stála 19 tis., v akci 15. tis, ale v letáku uvedla % slevu vycházející z 29 tis., která na prodejně nikdy nebyla, ale k % přidala * s tím, že zcela dole bylo drobným písmem uvedeno, z které částky je % sleva vypočítána. Děkuji moc. Přeji pěkný den.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, pokud je jasně uvedeno, že jde o slevu z "ceny uvedené výrobcem" a nikoli, že jde o "slevu z prodejní ceny, či ceny uvedené výrobcem" (čili "spotřebiteli vyber si"), jak jsme se s tím nedávno setkali, pak by to nebylo klamání a mohlo by takové jednání být v pořádku, ale fakticky většina prodejců nevychází z ceny doporučené výrobcem a obvykle prodává levněji.“

ANTIMB: „Jaký je rozdíl mezi obchodní inspekcí v Česku nyní a před r. 89:“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Ten rozdíl je markantní. Nevím, z jakého konce začít dříve. Především se změnily zákony a to zásadním způsobem (například kontroluje se kvalita paliv, vznikl zákon o ochraně spotřebitele v dozorové kompetenci ČOI a další) a Česká obchodní inspekce nyní provádí skutečný dozor nad trhem a přitom má i preventivní charakter, poskytuje spotřebitelům rady a existuje například i oddělení mimosoudního řešení sporů České obchodní inspekce, které pomáhá řešit spory podnikatelů a spotřebitelů zdarma.“

Hadraba: „Dobrý den, Po dopravní nehodě před rokem po synovi jako viníkovi požaduje ČSSZ regresní náhradu. Obrátili jsme se na pojišťovnu axa , u které je nasmlouvané povinné ručení. Zde po telefonu mi sdělili , ať jim celou korespondenci naskenuji a že by to mělo být hrazené od pojišťovny. Po mém dotazu pokud by tato náhrada nebyla vůbec uhrazena nebo v plné výši mě ubezpečili , že by nás vyrozuměli. Rozhodnutí o uhrazení do 8 dnů od ČSSZ jsme oskenované poslali na AXU začátkem prosince , avšak 27.12. nám přišla první upomínka se sdělením , že pokud do 8 dnů dlužná částka nebude uhrazena bude vymáhána exekucí a budou přičtenz exekuční náklady. S pojišťovnou jsem ihned komunikoval a odkázali mě na email likvidátora a tento se mi už 7 pracovních dnů neozval. Myslíte , že mám nějakou možnost toto vyřešit? Děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, finanční služby (bankovní, úvěrové, platební nebo pojistné služby, dále penzijní připojištění, směna měn, vydávání elektronických peněz,...) nespadají do kompetencí České obchodní inspekce. Dozor nad dodržováním povinností spadá pod dohled České národní banky. Pokud mezi vámi a podnikatelem vznikl spor ohledně práv a povinností ze smlouvy, můžete podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (ADR) u Finančního arbitra ČR, což je zdarma.“

Zuzana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat. 19.12.17 jsem si na e-shopu objednala zboží skladem. 21.12.17 jsem jim volala (bohužel neúspěšně) a chtěla vědět kdy zboží odešlou, protože ho chtěla dcera pod stromeček. Na stránkách byla objednávka ve stavu - objednávka zadána. Nezvedali telefon, napsala jsem jim mejl, že tedy prosím o storno objednávky. Nepřišla mi žádná odpověď. Na Heurece jsem se dočetla, že nejsem jediná s kým nekomunikují. Včera 3.1.18. přišla poštou dobírka od onoho eshopu. Zboží odeslali 2.1.18. Musím dobírku přijmout i když jsem 21.12.17 emailem žádala o storno objednávky? Děkuji Zuzana“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, při nákupu na dálku máte možnost odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů. Počítá se jako první den okamžik doručení zboží. Odstoupení od smlouvy je možné i předtím, než si zboží převezmete. Základním pravidlem je, že prodávající se musí o vašem rozhodnutí od smlouvy odstoupit dozvědět. Nestačí tedy pouze zboží nepřevzít. Zákon nevyžaduje písemnou formu, lze ji ale doporučit. Odstoupení můžete zaslat prodávajícímu na adresu sídla nebo jiného místa podnikání, případně na jeho e-mailovou adresu. Informace, kam odstoupení a vracení zboží směřovat, najdete v obchodních podmínkách prodávajícího. Pokud jste tedy tak již učinila a odstoupila od smlouvy, pak nic přebírat nemusíte. Není nutné uvádět důvod, proč jste se rozhodla využít práva na odstoupení od smlouvy.“

Hvězda: „Vážený pane mluvčí, co jeto neprodejná potravina z hlediska ČOI a za co považují neprodejnou potravinu obchodní řetězce ? děkuji za odpověď“

Mgr. Jiří Fröhlich: „To byl pouze příklad, když byla otázka na téma "slevy". Celý kontext byl o tom, že když dáte do obchodu máslo za 100 Kč, tak je to prakticky neprodejné. Zítra slevu 50%, takže bude zítra máslo ve slevě za 50 Kč (50% sleva), avšak u konkurence bez slevy třeba za 43 Kč. Prostě to byl příklad :-) Domnívám se, že máslo za 100 Kč je prakticky neprodejné.“

Mirka: „Dobrý den.Chtěla bych se ze Vás zeptat.Před 20 dny jsme koupili nový kočárek,teď se na něm objevila vada brzdy a kol.Je šance aby nám hned při první reklamaci vyměnili za jiný,nebo vratili peníze.Děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, uplatněte své právo na reklamaci. Prodejce má povinnost s Vámi sepsat reklamační protokol, součástí má být i vyjádření spotřebitele, jakou žádost vyřízení reklamace preferuje. Prodávající odpovídá ze bezvadnost zboží, zejména, že má dohodnuté vlastnosti, nebo minimálně takové, které jste mohli důvodně očekávat, že bude sloužit svému účelu. Je-li možné vadu snadno a rychle odstranit, je vaším právem žádat opravu, nebo výměnu vadné části. Máte i právo na dodání zcela nového zboží, pokud to ovšem není k povaze vady nepřiměřené.“

Marie: „Dobrý den,když jsem si obědnala zboží a nechala poslat na zásilkonu nemohla jsem si to vyzvednout musím odstoupit od smlouvy nestane se nic když si to nevyzvednu,děkuji Marie.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, nestačí zboží pouze nepřevzít. Zákon nevyžaduje přímo písemnou formu, lze ji ale doporučit. Odstoupení od kupní smlouvy (do 14 dnů bez udání důvodu) můžete zaslat prodávajícímu na adresu sídla nebo jiného místa podnikání, případně na jeho e-mailovou adresu. Informace, kam odstoupení a vracení zboží směřovat, najdete v obchodních podmínkách prodávajícího. Není nutné uvádět důvod, proč jste se rozhodla využít práva na odstoupení od smlouvy.“

Lenka: „Dobré ráno, prosím o odpověď k reklamaci zakoupené sedací soupravy v Baumaxu-x. Zakoupila jsem sedačku, která byla zabalená dost špatným způsobem, různě přebalená tp. Po rozbalení doma jsem zjistila, že je lehce poškozené čalounění. Ihned jsem do prodejny jela s nafocenou závadou. Bohužel mi bylo sděleno, že jsem si měla sedačku rozbalit a zkontrolovat na prodejně. Ptám se, zda je to tak? Jestli mám po zjištění odvézt zpět do prodejny, tak kdo uhradí náklady spojené s odvozem a v mém případě odnesením do 8.patra, neboť se nevešla do výtahu? Prodejce ovšem tato skutečnost nezajímala. Po této zkušenosti bych v tomto řetezci více nenakupovala. Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, zde těžko mohu bez bližší znalosti říct jasnou odpověď, v každém případě, pokud jste využila všechny své možnosti a jste ve "slepé uličce", můžete žádat ještě zdarma o pomoc mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce (ADR), což je zcela zdarma. Je to možné i elektronicky přes internetovou adresu adr.coi.cz“

Hvězda: „Vážený pane mluvčí, odpověděl jste mi jako politik. Já myslel potraviny, které se odvážejí potřebným. Děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Tak pak se velmi omlouvám, že jsem zareagoval takto. Myslel jsem, že se dotaz týká mého komentáře. Reagujete však na zprávy ČT, které běžely v Dobrém ránu. Obchodní řetězce musejí od ledna nabízet neprodejné potraviny charitám. Neprodejné potraviny jsou ty, které mají například deformované obaly a nebo jsou naříklad nesprávně označené z důvodu třeba chyby tisku atd.“

ewa: „chci se zeptat zda děláte kontroly v potravinářských koncernech,kde se potravina vyrábí,nebo jen u posledního článku,což je prodejna? děkuji za odpověď“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Pouze u posledního článku - tedy v prodejně. Česká obchodní inspekce provádí kontrolu především s ohledem na dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Tedy až tu finální část - nabídku v prodejně spotřebitelům. Složení potravin, na které patrně narážíte, vůbec nespadá do kompetencí ČOI, ale Státní zemědělské a potravinářské inspekce, případně veterinární správy.“

Ilona: „Dobrý den, mohl by jste mi poradit jak postupuvat v tomto případě: Jedná se o internetový obchod fy Solier: V jejich nabídce stále ještě je, že pokud si objednám zboří do 15.12, bude dodáno do Vánoc. Při potvrzení objednávky (pánská taška cca 2000 Kč) bylo připsáno, že zboží bude dodáno do 14 pracovní dnů, bez sobot,nedělí a svátků. Chtěla jsem odstoupit od smlouvy, ale jejich telefon je vypnutý a na e-maily neodpovídají. Mohu toto zboží nepřevzít když ještě není zaplacené (je na dobírku). Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Ilona“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Nejjednodušší cestou je nepřevzít, informujte je třeba e-mailem (což jste patrně učinila), že odstupujete od kupní smlouvy a nezaplacené zboží nepřebírejte. E-mail si nemažte, ale uschovejte, pro případné spory s prodávajícím.“

Simona: „Dobrý den,pracují jako kadeřnice a v kader. obchodě jsem zakoupila střih. strojek oster.Ovsem záruka je jen na 6 měsíců,je to v pořádku? Děkuji.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, pokud jste kupovala výrobek jako spotřebitel, v pořádku to není (má by být 24 měsíců). V případě, že tvrdí něco jiného, braňte se, popřípadě dejte podnět ke kontrole České obchodní inspekci na www.coi.cz/podatelna. Pokud však výrobek kupujete na IČO, jde o vztah podnikatel-podnikatel a na něj nelze uplatnit zákon o ochraně spotřebitele. Uvedení identifikačního čísla osoby (IČO), daňového identifikačního čísla (DIČ), místa podnikání jako fakturační adresy na objednávce či ve smlouvě naznačuje prodávajícímu, že nejedná se spotřebitelem, ale s podnikatelem. I z povahy zboží či z objednaného množství může být zřejmá souvislost s předmětem podnikání kupujícího, například objednání pokladny na EET nebo 10 kusů LCD displejů. Na vztahy mezi dvěma podnikateli se zásadně nepoužije ochrana spotřebitele. Typickým příkladem je vyřizování reklamace. V případě vztahu podnikatel-podnikatel záleží na vzájemné ujednaných podmínkách (smlouvě, dohodě) obou podnikatelů. Nejste-li jako podnikatel s tímto dodavatelem střih. strojků spokojena, ptejte se konkurence, zda Vám poskytne lepší podmínky.“

Martina: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak se domoci nákladů spojené s doručením zboží zpět při reklamaci. Již po druhé se mi stalo, že jsem se domohla vrácení peněz, ale neuhradili mi náklady spojené s přepravou. ( u lednice a matrací) Kde nejde o malou částku. Při matracích si to na první adrese nepřevzal, při tom byl o všem informován, později mi oznámil, kdy už byly poslány, že je mám poslat na jinou adresu. Poté zaslal finanční částku na účet, ale bez nákladů na přepravu. Příjde mi nesmysl se soudit, pouze kvůli dopravě zboží. Děkuji za odpověď“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Tuto situaci řeší § 1832 občanského zákoníku. Cituji " (2) Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží." Prodejce má tedy podle odst. 2 povinnost vrátit náklady odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání. Tzn. že kdyby např. nabízel dodání poštou s dobírkou za 100 Kč nebo bez dobírky (platba předem na účet) za 80 Kč a spotřebitel si vybral dodání s dobírkou, které je dražší, vracel by prodejce jen 80 Kč (nic mu samozřejmě nebrání, aby vrátil celých 100 Kč, ale povinnost ze zákona to není). Pokud vracím zboží, tak náklady na odeslání zboží zpět prodejci si hradím sám. Prodejce mě na to ale musí ještě před uzavřením smlouvy upozornit, jinak je bude muset hradit sám.“

Zdena: „Dobrý den, prosím mám dotaz. Koupila jsem bačkorky vnučce a jsou úzké, že se do nich nedostane, a jsou v podstatě malé, velikost na délku je dostatečná. Prodejna má měsíc na vrácení nebo výměnu uvedenou a ta již uplynula před týdnem. Lze podat reklamaci, mám naději v tomto případě? děkuji mnohokrát.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Pokud jste boty kupovala v kamenné prodejně, neplatí tam žádná možnost vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu, jako tomu je při nákupu na dálku (nejčastěji e-shop). Pokud se k tomu však zavázali v reklamě, pak si z toho svoji povinnost udělali. Avšak uplynula-li i tato lhůta, nepřinutíte je, povinnost takovou nemají. Lze je pouze požádat. (Reklamaci samozřejmě můžete zkusit, ale bude velmi pravděpodobně zamítnuta jako neoprávněná.)“