Chat

Petr Staníček
Záznam chatu ze čtvrtka 24. srpna 2017
EAD: „Měl by logoped pracovat už s dětmi v mateřské škole?“
Petr Staníček: „Ano, bylo by ideální, kdyby byly děti sledovány a diagnostikovány v MŠ. Pokud je u dítěte diagnostikována řečová vada, je vhodné, aby zahájilo logopedii co nejdříve v logopedické ordinaci.“
SOD: „Podceňuje se logopedie v ČR?“
Petr Staníček: „Je pravdou, že se stále stává, že přijdou na logopedii děti relativně pozdě, ale situace se zlepšuje.“
DIS: „Je někdy už pozdě na logopedickou pomoc?“
Petr Staníček: „Přímo pozdě není nikdy, ale čím dříve se logopedická péče zahájí, tím lépe. Záleží také na typu řečové vady.“
Šimek: „Dobrý den. Je možné, aby se dospělý nedokázal správně vyslovovat hlásku r? viz někteří politici, např Václav Havel. Já se ji učil u logopeda vyslovovat v 6 letech a připadá mi to jednoduché.“
Petr Staníček: „Dobrý den, jsou případy, kdy opravdu vyvodit hláska nejde, ale je to opravdu výjimečné. Pokud má člověk v pořádku jazyk, podjazykovou uzdičku, sluch a mimické svaly, tak je vyvození vibranty R jednoduché.“
Karel Nový: „Dobrý den, Mohu se zeptat čím je způsobem rychlé tempo řeči, tedy člověk mluví příliš rychle až mu není rozumět a sám si to neuvědomuje? Dá se tato vada léčit? Děkuji“
Petr Staníček: „Rychlé tempo řeči je vada která se jmenuje breptavost a je způsobena neurologicky (podobně jako například koktavost nebo dyslexie). Napravovat se dá, ale poměrně obtížně, zvláště, když si ji daný člověk neuvědomuje. Při terapii je potřeba využívat audio-nahrávek, aby si především zrychlené tempo nejdříve uvědomil. Následně se pracuje na upravení tempa zpomalováním řeči, rytmickým cvičením, zpřesňováním artikulace a podobně.“
Majka: „Dobré ráno,dcera neuměla r a paní učitelka ve školce nám dala seznam slov abychom trénovaly a pomohlo to. Hezký den.“
Petr Staníček: „Dobré ráno, ano, někdy to stačí. Doporučuji, aby při podezření na to, že komunikační schopnost neodpovídá věku, absolvovalo dítě vyšetření na logopedii. Jak jsem říkal před chvílí, tak ne vždy má dítě připravená mluvidla na vyvození dané hlásky. Proto některým dětem stačí pouze několik obrázků například od paní učitelky, ale u některých dětí je nejdříve potřeba i chirurgická úprava podjazykové uzdičky.“
babička Jana: „Dobrý de. Vnouček bude mít v říjnu 4 roky. Má bohatou slovní zásobu, mluví spisovně- v prostředí hanácké rodiny, používá odborná slova-asi odposlouchané z pohádek,Tv- ale neumí hlásku K. Chystáme se k návštěvě logopedky. Můžeme něco zkoušet i sami? Je nějaká pomůcka k nácviku? Děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, ve čtyřech letech by dítě již měly hlásku K umět. Často děti vyslovují místo hlásky K hlásku T. Může to být "pouze" tím, že rozdíl zvuku neslyší a tím pádem vyslovuje tu lehčí variantu, což je hláska T. Někdy je ale příčina například nedostatečná motorika měkkého patra. Zde je potom potřeba vyšetřit stav patra a dalších částí mluvidel. Doporučil bych Vám určitě vyšetření u logopeda a foniatra. Pokud dítě jen nerozlišuje zvukový rozdíl, zaměřujeme se na sluchové rozlišování. Někdy děti již rozdíl slyší, ale hlásku nevyslovuje. Potom vyvozujeme hlásku K odbornými metodami. Především jde o nácvik posunutí hřbetu jazyka vzad.“
Radek: „Dobry den da se odstranit zadrhavani slov mam problem při stresu a nebo když chci neco rychle říct moc děkuji.“
Petr Staníček: „Dobrý den, ano, koktavost se dá zmírnit a někdy i zcela odstranit. Záleží na míře koktavosti, prostředí, osobnosti, genetické zátěži a dalších faktorech. Vždy bych doporučil vyhledat logopeda. Na našem pracovišti se koktavosti věnujeme komplexně, takže se na terapii podílí více odborníků a nastaví Vaší individuální terapeutický plán.“
Iveta M.: „Dobrý den, syn při řeči občas zadrhává - spíše prodlužujem svá slova - třeba na dceru volá Lůůco. Stává se to ale hlavně ¨v situacích kdy je vystresovaný, nebo se na něco těší. Dá se to nějak vyřešit.“
Petr Staníček: „Dobrý den, prodlužování hlásek je jeden z typů koktavosti, ale může se jednat také pouze o vývojový jev, který časem odezní. Doporučil bych Vám se synem absolvovat logopedické vyšetření. Pokud stres a časový nátlak na dítě působí negativně, potom doporučujeme dítě vystavovat méně stresu a podobným situacím. Někdy se dokonce věnujeme při terapii více správnému přístupu okolí, než samotnému dítěti.“
Lenka Trillová: „Dobrý den, je možné,aby se doma naučil šedesátiletý muž říkat "R" ? "Ř" trochu umí. Děkuji za odpověď. Trillová“
Petr Staníček: „Dobrý den, v dospělosti se vibranta r naučit dá, zvláště, když dokáže již vibrantu Ř. Doporučuji navštívit logopeda a nepohlížet na věk. Většina cvičení se musí provádět v domácím prostředí.“
Iva: „Dobré ránko, dcera má 5 let, mluví pěkně..jediné co neumí je r a ř. Dětem co jsou stejně staré,tak se jim jazyk pěkně rozmluvil,ale moji dceři stále nic. Příští rok bude chodit do školy, tak nevím jestli navštívit logopeda nebo tomu nechat ještě čas. Popřípadě jak ji to naučit? A druhá otázka,je možno že ráčkování je dědičné? Děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, ano, nesprávná výslovnost se často dědí. Především dispozice k tomu neumět nějakou hlásku. U dětí v pěti letech sledujeme, jak vibrantu R "neumí". Pokud hlásku vynechává, deformuje nebo tvoří na nesprávném artikulačním místě. V případě "ráčkování", kdy dítě vibranty tvoří na patře v krku, potom doporučujeme logopedickou terapii hned. V pěti letech dítě ještě často hlásku R umět nemusí. Limit je přibližně okolo šestého roku.“
Michal: „Zdravim mame syna 4 roky nemluvi obcas zamumla slovo chodime na detskou psychologii logopedii a od zari nastupuje na specialni skolku s vice asistentkama.delame to dobre nebo jeste mame delat jinak?“
Petr Staníček: „Dobrý den, každé dítě je jiné a proto i cesty k rozvoji komunikační schopnosti velice individuální. Pokud Váš syn ještě nemluví, doporučil bych především co nejpřesnější objasnění příčiny. Na přesné diagnostice se podílí logoped, psycholog, neurolog, foniatr, někdy pedopsychiatr a další. Nejlépe dohromady, kdy tito odborníci spolu komunikují. Na našem pracovišti tuto diagnostiku provádíme a nastavujeme další individuální plán.“
Michaela Pelcová: „Dobrý den, syn,4,5 roku, má problém vyslovovat K. Další hlásky (r,ř,l,...) říká správně, pouze má výraznější sykavky. Mohu se zeptat, jak K trénovat? Děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, K je hláska, která často souvisí se schopností sluchového rozlišování. Doporučujeme především pracovat na rozvoji rozlišování podobných zvuků. Nejlépe formou hry. Například má dítě za úkol tlesknout, když vyslovíte C. Dítěti říkáte jiné podobné hlásky například T, Č a podobně. Vždy ale doporučuji navštívit logopeda. Základem všeho totiž je, aby se zjistila příčina, která může být různá.“
zalesakova.miroslava@seznamcz: „Dobrý den, pane doktore, prosím,jakým způsobem naučit vnuka říkat "r" a "ř" - půjde do první třídy.Děkuji. Miroslava Zálešáková“
Petr Staníček: „Dobrý den, záleží na věku. Někdy je chybou, když se dítě učí vibranty R a Ř dříve, než má na to věk. Pokud je dítěti alespoň pět, dá se již připravovat na nácvik nejdříve vibranty R, teprve potom vyvozujeme vibrantu Ř. Pokud dítě tvoří R již na patře "ráčkování", potom doporučuji odborné vyšetření u logopeda. Pokud R vynechává nebo nahrazuje hláskou L, potom jen sledujeme a rozvíjíme spíše nepřímo. Například rozvíjíme motoriku jazyka, zkontrolujeme podjazykovou uzdičku, zda není zkrácená a následně cvičíme zvedání hrotu jazyka za horní řezáky. Metody jsou různé a je jich několik. Základem je umět vyslovit Td s mírným odstupem čelistí. D by nemělo být příliš výrazné, ale to doporučuji již individuálně nacvičovat s odborníkem.“
Marie: „Dobré ráno,vnuk 10 let, od 5 let zadrhává, rodiče říkali, že když je unavený. Chodili na logopedii,podle mne nepomohlo. Už si asi uvědomuje,že je něco špatně, když se nemůže vyjádřit,přestane mluvit. Poslední dobou jako když mu chybí dech, začne skoro jako hučet, začali prý chodit v Ostravě na dechová cvičení.. Otec praktický lékař, prý je to situační. Ale vnuk je velice chytrý a vnímavý, budou ho čekat přijímačky na víceleté gymnázium, jiná škola a spolužáci, mám z toho obavy. Synovi domlouvám, nevím si s nimi rady. Snachy bratr koktá hodně. Prosím poradíte? Děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, doporučil bych Vám nejdříve komplexní vyšetření například na našem pracovišti. Ve spolupráci s dalšími odborníky nastavíme individuální terapeutický plán.“
zalesakova.miroslava@seznamcz: „Ještě bych dodala, že vnuk má 7 let na logopedii chodil, ale "r" a "ř" stále neumí, I druhý vnuk chodil na logopedii a tam mluvili spolu s p.logopetkou do zrcadla, jestli to bylo rozhodující nevím,ale dřív se to naučil vyslovovat. Prosím poraďte mi. Děkuji a přeji pěkný den.“
Petr Staníček: „Dobrý den, ano, zrcadlo používáme a je to součást vyvozování hlásek. Dítě by mělo nácvik vždy sledovat a kontrolovat vizuálně i sluchově.“
Petr: „Je možné i ve 40ti napravit sykavky? A jaká cvičení by jste doporučil. Děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, ano, možné to je. Základem je především nesprávnou výslovnost vnímat. Uvědomit si, že vyslovujeme sykavku nesprávně. Následuje nácvik správné polohy jazyka a postupná fixace sykavky po sykavce.“
Iveta: „Dobré ráno, viděla jsem teď cvik na nácvik "ř", pokud už člověk umí "r". Jde toto aplikovati na Slováky? Myslím, že mé slovenské kamarádce trvalo docela dlouho, aby řekla bez problému ř. Děkuji a pěkný den přeji! Iveta“
Petr Staníček: „Dobrý den, ano, právě u cizinců jde tato metoda nejčastěji. Ale samozřejmě, ne vždy to jde tak lehce. Pokud to nejde, často člověk neumí rozvibrovat R po delší dobu (alespoň jednu vteřinu). Pokud to klient neumí, začínáme cvičením prodlužování vibrace R.“
Jana: „Dobré ráno, mám ročního syna. Manžel trochu ráčkuje. Sám to nevěděl, neslyší to, touto informací jsem ho překvapila. Je možné, že by syn začal ráčkovat nápodobou? Už před několika lety jsem navrhla manželovi logopedii, ale tenkrát odmítl. Teď by to bylo možná jinak....“
Petr Staníček: „Dobrý den, dispozice se mohou dědit. Především problém se zvedáním jazyka za horní řezáky nebo zkrácení podjazykové uzdičky. Odposlouchat nesprávnou vibrantu je možné také, ale vliv má to, v jaké variantě to dítě slyší nejčastěji. Pokud by neuměli například R oba rodiče, někdy to děti napodobují.“
Jolana: „Dobrý den, dcera 3,5 roků nezvládá sykavky Č,Š,Ž. Kamarádka poradila cvičení na mluvidla a že máme napodobovat mašinku, kočičku apod. Je to dostačující?“
Petr Staníček: „Dobrý den, někdy to stačí, ale nejdříve doporučuji zjistit, zda dcera vnímá rozdíly mezi sykavkami. Například reakcí na dohodnutou sykavku. Schválně vyslovujte různé a dcera bude mít za úkol tlesknout na Č. Také doporučuji necvičit všechny sykavky současně. Také je otázkou, jak sykavky Č,Š,Ž vyslovuje nyní. Pokud zaměňuje za c,s,z, je to lepší varianta, než pokud je vyslovuje s hrotem jazyka mezi zuby.“
Iva: „Dobrý den, syn bude mít šest let, má středně těžké logopedické problémy, hlásky postupně s pomocí logopeda vyvozujeme. Jsme u R. Co mne více trápí, jsou problémy s gramatikou. Zlepšuje se, ale pomalu. Poradíte, jak nejlépe procvičovat? Děkuji.“
Petr Staníček: „Dobrý den, gramatická rovina je součástí logopedické terapie. S dětmi je potřeba co nejvíce komunikovat a citlivě opravovat nesprávnou gramatiku. Doporučuji probrat s logopedem, ke kterému docházíte, aby Vám dal konkrétní cviky pro Vaše dítě. Gramatických jevů je mnoho a nedá se o tom mluvit příliš obecně.“
Marcela: „Dobrý den pane doktore mám vnuka který bude mít v říjnu 3 roky odmítá mluvit zatím říká táta máma bába pes hovno a blbec jinak si pořad prozpevuje a brýle pro sebe. Je to normální ? Nebo je nutné situaci řešit? Dekuji za odpoved Marcela“
Petr Staníček: „Dobrý den, ve třech letech by dítě mělo mít slovní zásobu širší. Doporučuji vyšetření u logopeda a zaměřit se na rozvoj všech rovin řeči. Především doporučuji s dítětem co nejvíce komunikovat a také hodně komentovat činnosti, které děláte. Hlavně nedoporučujeme dítě do řeči nutit.“
Marie: „Děkuji za odpověď, jen ještě prosím radu. Bydlíme v Opavě, které pracoviště doporučíte. Ordinujete i Vy v Ostravě? Děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, ordinujeme v Praze, Brně a okolí Brna. Doporučil bych Vám tedy Brno.“
Kristýna: „Dobrý den, můj syn (5let a čtyři měsíce) už zhruba rok umí "ř", ale stále ráčkuje, "r" mu nenaskakuje. Na logopedii chodíme, v rámci možností cvičíme, podjazykovou uzdičku logopedka i zubní lékařka shledaly v normě. Jde o "nenaučitelné" dítě, lenost nebo je problém ještě jinde? Syn je jinak šikovný, proti svým vrstevníkům mluví nadprůměrně co se týká výslovnosti i slovní zásoby. Jen to "r"... Děkuji!“
Petr Staníček: „Dobrý den, pokud správně vyslovuje Ř, je téměř jisté, že by se R časem naučit měl. Doporučil bych pracovat na prodloužení vibrace Ř a postupným oddalováním spodní čelisti od horní. Také doporučuji zaměřit pozornost na rozvoj motoriky jazyka a především vibrování hrotu (zvuky motoru a podobně).“
Jana Davidová: „Prosím o zopakování slova při učení vyslovovat ř. moc děkuji“
Petr Staníček: „Dobrý den, slova mohou být různá a zkoušíme jich více a teprve po nácviku vybereme to nejvhodnější. Obvykle to bývá Drevo, trída, Bricho...“
Anna: „Dobrý den. Můj syn mí už 33 let, koktá od dětství, chodil k logopedovi, snažil se koktavost odstranit i různými alternativani, např, Nová mluva apod. Mírné zlepšení tam je, ale koktavost přetrvává. Moc se tím trápí. Má ještě nějakou naději v tomto věku?“
Petr Staníček: „Dobrý den, pracuji na pracovišti, kde se koktavosti věnujeme a proto bych doporučil zahájit terapii komplexním vyšetřením a potom individuálním cvičením. Sídlíme v Brně. Terapii doplňujeme i o skupinová cvičení a další možnosti. Diagnostický pobyt je i s noclehem, proto vzdálenost bydliště není problém. Individuální terapie je možné provádět jednou za delší dobu a v rámci ČR k nám dojíždí klienti z celé republiky.“