Chat

MUDr. Jan Uhlíř
Záznam chatu z úterý 14. září 2021
STOP1: „Je dětská psychiatrie vlastně samostatný obor?“
MUDr. Jan Uhlíř: „Ano, psychiatrie je samostatný atestační obor“
denmark: „Co je na práci dětského psychiatra specifické?“
MUDr. Jan Uhlíř: „Specifická je práce s celou rodinou“
SK: „Co když psychiatricky nemocné dítě nemá podporu rodičů?“
MUDr. Jan Uhlíř: „Tak je to velmi složité, musí se stále hledat možnosti, jak rodinu do léčby dítěte zapojit“
SK: „Mám psychiatrické obtíže asi tak od svých sedmi let, ale k psychiatrovi jsem se dostal až ve svých osmnácti, a to ještě náhodou. Mám dojem, že by mi dnes bylo psychicky lépe, kdyby se dostal k psychiatrovi (dětskému) již v těch svých sedmi letech! V těch sedmi už jsem měl první příznaky OCD - konkrétně OCD, kdy se pořád něco musí opakovat - tzv. přežvykování.“
MUDr. Jan Uhlíř: „Samozřejmě je nejlepší léčit psychické poruchy co nejdříve“
DAYD: „Jaké psychiatrické choroby se vyskytují u českých dětí nyní nejčastěji?“
MUDr. Jan Uhlíř: „právě dnes zmiňované ADHD, dále různé formy poruch chování, poruch příjmu potravy, celá škála úzkostných poruch. Vyskytují se také depresivní poruchy a v menší míře psychotické poruchy a bipolární afektivní poruchy. U adolescentí také zneužívání návykových látek“
denmark: „Je v ČR podle Vás v současnosti dostatek dětských psychiatrů?“
MUDr. Jan Uhlíř: „Je absolutní nedostatek dětských psychiatrů“
ANTIMONY: „Kolik procent dětí v ČR je psychiatricky nemocných?“
MUDr. Jan Uhlíř: „studie uvádí, že kolem 25% dětí během svého vývoje trpí nějakou formou duševní poruchy“
ANTI: „Jak je na tom v současnosti česká dětská psychiatrie?“
MUDr. Jan Uhlíř: „To je složitá otázka, dětská psychiatrie prochází reformou, stejně jako celá psychiatrie, celkově se úroveň a podmínky výrazně zlepšují, ale je katastrofální nedostatek lékařů a také sester“
Monika: „Dobré ráno,pane doktore,dítě 3 roky,diagnostikovaná porucha ADHD,jak ditě doma usměrnit.Matka mu vše dovolí. Děkuji“
MUDr. Jan Uhlíř: „Dobré ráno, každé dítě s ADHD potřebuje jasný režim a pravidla. Musí vědět, kde má hranice. Ale neměla by se stále trestat, mělo by se více učit dobrému chování pozitivní motivací, stále ho povzbuzovat a oceňovat třeba pochvalou, objetím, plácnout si apod.“