V Praze byl otevřen Palác kultury

V Praze byl otevřen Palác kultury

V sedmdesátých a osmdesátých letech vznikaly v řadě českých a slovenských měst pompézní stavby sekretariátů Komunistické strany Československa a případně Komunistické strany Slovenska, které svým umístěním, velikostí i stylem většinou přímo demonstrovaly dominantní pozici této strany ve společnosti. Jedním z vrcholů tohoto monstrózního stylu, který měl svůj protějšek třeba v berlínském Paláci republiky, se stala budova Paláce kultury. Ten byl v původních plánech označován případněji jako Sjezdový palác – byl to odkaz na podobně koncipovanou stavbu v areálu moskevského Kremlu. Palác v Praze měl totiž především sloužit k sjezdům různých organizací, především ovšem k sjezdům samotné KSČ. To z něj samozřejmě dělalo budovu nejvyššího významu, protože právě sjezd byl podle stanov nejvyšším orgánem strany s ústavně zakotvenou vedoucí úlohou ve státě a společnosti. Vznešenému úkolu plně odpovídaly i rozměry a umístění stavby, celkovou kompozici se však architektům z Vojenského projektového ústavu Jaroslavu Mayerovi, Vladimíru Ustohalovi, Antonínu Vaňkovi a Josefu Karlíkovi příliš nepodařilo zvládnout, i když se údajně inspirovali ve svých plánech dobovými západními stavbami. Palác kultury byl, již pod tímto názvem, otevřen na samém začátku dubna prezidentem Gustávem Husákem a dobový tisk stavbu chválil jako symbol socialistické Prahy. Vzápětí v Paláci kultury proběhla jedna z akcí, pro které byl prvotně určen – XVI. sjezd KSČ. Vedle politických zasedání se zde v následujících letech konala i řada estrád i hudebních festivalů včetně Rockfestu pořádaného pravidelně v letech 1986-89. Pražané ovšem k pompézní a dominantní budově nenalezli příliš vřelý vztah a pejorativně ji označovali jako Lidojem nebo prostě „Pakul“. Koncem devadesátých let byl objekt rozsáhle rekonstruován a přeměněn na Kongresový palác. V něm se také v září 2000 konalo zasedání Světové banky a Mezinárodního měnového fondu. V dalších letech se však nepodařilo rozsáhlou stavbu dostatečně využít a její provozovatel se tak dlouhodobě potýká s finančními problémy.TN-1981-04-02 (Palác kultury zahájení); TN-1981-04-18 (Palác kultury); ČST

Ve stopách doby