
S vývojem nástupce Škody 100 začali v mladoboleslavské automobilce již na počátku sedmdesátých let, ale mnoho nových koncepcí se nepodařilo zejména z finančních důvodů dotáhnout až do fáze modelu připraveného pro výrobu. Nakonec byl zvolen určitý kompromis v inovaci – na prakticky původní podvozek se stejně koncipovaným automobilem s tehdy již dost neobvyklým motorem vzadu byla vytvořena zcela nová karoserie – hranatější a působící dynamičtějším dojmem. Odlišně od předchozích modelů byl koncipován také interiér vozu. Novinku představoval také vpředu umístěný chladič. Celkově však zejména vzhledem ke koncepci umístění motoru vzadu (podobné jako např. u slavného VW Brouk) se jednalo o nepříliš progresivní vůz, který neoslňoval ani rychlostí nebo tichým provozem. Umístění chladiče na odlišnou část stranu vozidla navíc připívalo k občasnému přehřívání automobilu. Nicméně nic moc lepšího v srovnatelné ceně československý trh zákazníkům nenabízel. Nové modely Škoda 105 a 120, které byly představeny na strojírenském veletrhu v Brně, se od sebe lišily především výkonem svých motorů a již od počátku byly dodávány ve variantách S (standard) a L (de luxe). V případě Škody 120 existovala i verze LS (super de luxe) se silnějším motorem umožňujícím i vyšší rychlost. Škody 105 a 120 jednoznačně dominovaly českým silnicím na sklonku sedmdesátých a v osmdesátých letech. Však například Škody 105 bylo vyrobeno do roku 1987,kdy byly nahrazeny novým modelem Favorit, přes 840 tisíc kusů a vozů Škody 120 sjelo z pásů dokonce více než milión. Samozřejmě část produkce směřovala i na vývoz, kde se prosazovaly především díky své mimořádně nízké ceně, ale přesto velké množství končilo i na domácích silnicích. Bylo by to tedy velmi až divné, kdyby si ho nepořídili i někteří z hrdinů našeho seriálu. Museli však počítat s nemalým vydáním – například v době svého uvedení na trh stále Škoda 120 skoro sedmdesát tisíc korun. Karel si tak o ní v té době mohl akorát nechat snít.ČSFT 1976/42; 1976; Krátký film