10/12 Jaroslav Papoušek
Obsah dílu
K filmu jej přitáhl Miloš Forman, vlastní komediální dílo Jaroslava Papouška se však vyznačuje spíše laskavým živočichopisem a vlídností. Takový byl i on sám, proto se nakonec raději vracel ke své výtvarnické profesi.
Přehled dílů
Pořad nemá žádný přehratelný díl
13/12 Jiří Krejčík
II. řada
Věčný kverulant Jiří Krejčík zaujal nejvíce svými příběhy lidského svědomí a zrady člověka na sobě samém. Byl však i vynikajícím komediografem, vnímavým adaptátorem klasických literárních předloh a svérázným dokumentaristou.
12/12 Jaromil Jireš
II. řada
Senzitivní lyrik, politicky orientovaný tvůrce i tvárný experimentátor, takový byl Jaromil Jireš, který by se včera dožil osmdesáti let. Proměny jeho díla zrcadlí nelehký pozdější osud nové vlny i její původní solidárnost, altruismus a humanismus.
11/12 Evald Schorm
II. řada
Chtěl být operním zpěvákem, stal se uctívaným režisérem. O způsobu práce Evalda Schorma ve filmu i na divadle se vyprávějí legendy, legendou se stalo i jeho předčasně uzavřené dílo, jímž vzdoroval nepřízni doby.
10/12 Jaroslav Papoušek
II. řada
K filmu jej přitáhl Miloš Forman, vlastní komediální dílo Jaroslava Papouška se však vyznačuje spíše laskavým živočichopisem a vlídností. Takový byl i on sám, proto se nakonec raději vracel ke své výtvarnické profesi.
9/12 Ester Krumbachová
II. řada
Kostýmní výtvarnice Ester Krumbachová působila jako skrytý fantom čs. kinematografie. Ovlivnila vizuální podobu desítek snímků, byla však i vynikající scenáristkou, posléze i režisérkou a inspirátorkou jiných. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu.
8/12 Antonín Máša
II. řada
Scenáristická i režijní tvorba Antonína Máši se obrací k problémům individuální a společenské morálky, často osobně inspirovaným. Vyjadřuje ducha reformujícího se času, později klade důraz na ekologii přírody a lidské mysli. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu.
7/12 Elo Havetta
II. řada
Slovenský absolvent pražské FAMU Elo Havetta proslul jako nezkrotný tvůrčí duch, jeho perspektivy zardousila však nastupující normalizace. Zůstalo dílo naplněné navzdory tomu karnevalovou radostností a svobodomyslností. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu.
6/12 Pavel Juráček
II. řada
Posmrtně vydané deníky Pavla Juráčka otevřely propastný pohled do duše tvůrce zmítaného vlastním talentem i skeptickými pochybami. Zůstal věrný své povaze i přesvědčení a zaplatil nemilosrdně.
5/12 Štefan Uher
II. řada
Otevřel cestu moderní slovenské kinematografii a jejímu zkoumání etiky minulé i současné. Štefan Uher sám zůstal však skromným tvůrcem, jitřivě vnímajícím společenské křivdy, které nakonec dolehly i na něho samého.
4/12 František Vláčil
II. řada
Režisér nejceněnějšího snímku čs. kinematografie, Markety Lazarové. Ve filmu byl František Vláčil autodidaktem, jeho imaginace a výtvarné vidění mu však dopomohly k jedinečnému postavení, s nímž se kdokoli jiný jen těžko měřil.