Autobus budoucnosti
3. 6. 2011
Jak dosáhnou toho, aby lidé při cestě do práce zanechali svá auta doma a nastoupili na vlaky a autobusy? Klíčem k úspěchu je rychlá a spolehlivá veřejná doprava. K tomu mohou sloužit inteligentní přestupy. V Madridu je pět předměstských přestupních stanic, kde zastavují příměstské autobusy, městské autobusy, tramvaje a metro. Je tu klimatizace i zcela nový informační systém. Tady se integrují a koordinují různé druhy dopravy. Pokud se například autobus zpozdí, tato informace se přenese v reálném čase na příslušný terminál, kde cestující čekají na přestup.
Madrid, všední den, půl osmé ráno. Více než tři milióny lidí v pohybu. Dva prázdné pruhy jsou určeny pro auta s více než jedním cestujícím a pro autobusy. Většina vozů však využívá pravé pruhy, protože v nich jede jen řidič.
Jak dosáhnou toho, aby lidé zanechali svá auta doma a nastoupili na vlaky a autobusy? Klíčem k úspěchu je rychlá a spolehlivá veřejná doprava. K tomu mohou sloužit inteligentní přestupy. V Madridu je pět předměstských přestupních stanic, kde zastavují příměstské autobusy, městské autobusy, tramvaje a metro. Je tu klimatizace i zcela nový informační systém.
Laura Delgado Hernández, CRTM: Tady integrujeme a koordinujeme různé druhy dopravy. Pokud se například autobus zpozdí, tato informace se přenese v reálném čase na příslušný terminál, kde cestující čekají na přestup.
Koordinace není jednoduchá – v Madridu se uskuteční patnáct miliónů jízd za den. V rámci výzkumného projektu se zkoumají tři stránky problému – infrastruktura, řízení i samotné vozy. Nyní se do autobusu montuje nový informační systém.
Antonio Rodriguez Calzado, řidič autobusu: Funguje to tak, že vyťukám své identifikační číslo řidiče a poté vyťukám číslo linky a můžu jet.
Tato technologie umožní operátorům sledovat jízdu v reálném čase. Počítač na palubě ověří pozici autobusu pomocí GPS. Podle toho pak systém ohlásí další zastávku. Systém není v Evropě zcela nový, ale ve Španělsku jej zavedli i poměrně malí dopravci – a to přesto, že stojí sedm tisíc euro na jeden autobus. Všichni dopravci však chtějí zlepšit své služby.
Umberto Guida, Koordinátor projektu EBSF: Vyvíjíme různé inovace. Nyní například chceme pomoci lidem s postižením samostatně se dostat do autobusu a zase z něj.
Dnes mají vozíčkáři s nástupem do autobusu obtíže. Vždy potřebují nějakou pomoc. Na frekventovaných linkách se běžně vyskytuje až čtyřicet lidí se sníženou pohyblivostí. I řidiči by ocenili novou technologii – pomohla by jim dodržet jízdní řád. Konstruktéři ve Francii pracují na způsobu, jak nástup usnadnit. Nyní testují senzory, které změří výšku nástupního ostrůvku. Systém jim pak přizpůsobí i úroveň podlahy autobusu. Po stisknutí tlačítka pro vozíčkáře pneumatický systém uvolní desku pod otvírajícími se dveřmi.
Philippe Rex, konstruktér, Irisbus IVECO: Výhodou je usnadnění přístupu pro osoby s postižením. Riziko nehody se sníží, protože deska se zasune a nikdo se nezraní. Veřejnou dopravu pak může použít více lidí.
Tento nový systém by mohl zaveden už za dva roky.
Autor: Šárka Speváková