DopravaEnergetikaPalivový článekImpact – ze zahraničí

Palivové články na lodích

27. 5. 2011

Pobřeží Evropy lemují stovky ostrovů. Pro turisty představují oblíbené cíle. Navštívit je lze pouze díky trajektu. Obrovské lodě proto křižují evropská pobřeží. I když je tento způsob dopravy nezbytný, jeho dieslové motory znečišťují své okolí. Proto evropští vědci v projektu MC-WAP vyvíjejí nový druh motoru, který je přátelský k životnímu prostředí. Zdroj energie tu představují palivové články s tavenými uhličitany. Tyto vysokoteplotní palivové články využívají vodík ze systému, který přeměňuje naftu na plyn bohatý na vodík, kyslík pak přivádějí z kompresoru mikroturbíny. Reakcí těchto plynů se vytváří elektrická energii a teplo, a to bez spalování.

Pobřeží Evropy lemují stovky ostrovů – proto tu křižují lodě a trajekty. Tato doprava je nezbytná, dieselové motory však znečišťují prostředí.

Flavio Federici, projektový manažer, AFCo: Palivový článek s tavenými uhličitany využívá vodík ze systému, který přeměňuje naftu na plyn bohatý na vodík. Kyslík pak přichází z kompresoru mikroturbíny.

Reakcí těchto plynů se vytváří elektrická energii a teplo – a to bez spalování. Evropští vědci takto vyvíjejí nový druh pohonu, který je přátelský k životnímu prostředí. Na rozdíl od palivových článků s vodíkem, které budou jednou pohánět naše auta, články s tavenými uhličitany pracují za teplot dosahujících více než 600 °C.

Elio Ferrari, Vedoucí inženýrství a konstrukce, AFCo: Takto nevzniká žádné znečištění. Energie vytvořená palivovým článkem odpovídá 25 kW, což může poskytnout elektrickou energii až sto padesáti rodinám, může pohánět dílnu, malou továrnu či loď.

Projekt vyvíjí dva hlavní prvky – modul pro zpracování paliva a modul pro palivový článek. Palivové článku jsou srovnatelné s nejlepšími dieslovými generátory, dosahují více než čtyřicetiprocentní účinnosti.

Prof. Dimosthenes Trimis, Univerzita ve Freibergu, Německo: Tady zpracováváme naftu, ze které se vyrobí syntetický plyn pro palivový článek. Potřebujeme také vzduch a páru. V této první části je upravíme na správnou teplotu a tlak.

Nafta, vzduch a pára se v reaktoru katalyticky přemění na syntetický plyn, ze kterého se odstraní síra. Ten se pak použije uvnitř palivového článku, aniž by se vytvářely škodlivé emise. Nevznikají totiž ani oxidy dusíku, ani oxidy síry. Zbývá jen pára, takže se tato technologie může používat i v přístavech a centrech měst, aniž by zhoršovala znečištění.

Nafta je navíc v každém přístavu. Její použití – na rozdíl od vodíku – nevzbuzuje žádné bezpečnostní obavy a na lodích s ní umějí zacházet. Výhody palivového článku s tavenými uhličitany jsou tedy nepopiratelné: žádné vibrace, vysoká účinnost, nízké emise, malá hlučnost a výroba energie na místě spotřeby.

Autor: Šárka Speváková

Přejít na obsah dílu