Textil proti bombám
6. 5. 2011
Bezpečnost letecké dopravy je v zájmu celého světa. Evropští výzkumníci chtějí zabránit dalším katastrofám způsobeným teroristy pomocí zvláštních textilií. V britském výzkumném centru nyní probíhají experimenty, aby se zjistilo, jaký účinek mají výbuchy bomb na prototypy bezpečnostních vaků.
Bezpečnost letecké dopravy je v zájmu celého světa. Evropští výzkumníci chtějí zabránit dalším katastrofám pomocí zvláštních textilií. V britském výzkumném centru nyní probíhají experimenty, aby se zjistilo, jaký účinek mají výbuchy bomb na prototypy bezpečnostních vaků.
Donato Zangani, koordinátor projektu Fly-Bag: V prvním testu chceme změřit, jak účinně prototyp tlumí exploze a zadržuje úlomky, i jak omezí následné rozpínání plynů.
Výzkumníci vyvinuli textilní kontejner, který je konstruován tak, aby zabránil následkům výbuchu malých bomb schovaných v zavazadlech, jež se umisťují do nákladního prostoru letadel.
Jim Warren, odborník na exploze, Blastech: Tady máme běžné zavazadlo, které si lidé berou s sebou na dovolenou. Obvykle tam je spousta oblečení a různých drobností. Dovnitř sice vložíme malou nálož, ta je ale dost velká na to, aby srazila letadlo. To vše pak dáme do kontejneru.
První exploze prototyp téměř nepoškodila. Vědci, kteří jej vyvíjeli v rámci evropského výzkumného projektu Fly-Bag, mohou být spokojeni.
Donato Zangani, koordinátor projektu Fly-Bag: Kontejner tvoří kombinace několika vrstev různých technických textilií. Každá vrstva má jiné vlastnosti, proto jsou také různě umístěny. Některé látky musí zadržet úlomky odlétající po výbuchu. Jiné látky se musí kontrolovaně rozepnout, aniž by se roztrhly. Vnitřní povlak musí zadržet plyny vzniklé během exploze a posílit pevnost celé struktury.
Výzkumníci poškozená zavazadla odstranili a do kontejneru umístili další kufry pro nový test. Množství výbušniny se zvýšilo o polovinu. Pytel opět obstál.
Tord Gustafsson, civilní inženýr, vedoucí výzkumu a vývoje, APC Composite AB: Exploze uvnitř zavazadla vyzdvihne celý kontejner do vzduchu. A pak přichází tlak plynů z výbuchu a kontejner nafoukne. Zavazadla uvnitř kontejneru poté spadnou a tlak vzduchu, který nafouknul kontejner, klesne. Uvnitř kufříku vzplane malý oheň a trocha kouře unikne mezerami v zipu – ale to jen na velmi krátkou dobu, protože uvnitř není téměř žádný kyslík. Zavazadlo tedy nehoří příliš dlouho.
A další, ještě silnější nálož. Blíží se ta nejobtížnější zkouška.
Na Sardinii v Itálii vědci zkoumají, jak se se zavazadly skutečně zachází. V hangáru údržby na letišti v Olbii už nový vak instalovali do komerčního letadla.
Tord Gustafsson, civilní inženýr, vedoucí výzkumu a vývoje, APC Composite AB: Snažím se ověřit, jestli správně padne a jestli se už mohou naložit zavazadla.
Vědci chtějí zjistit, jak se běžně manipuluje se zavazadly ve skutečnosti.
Donato Zangani, koordinátor projektu Fly-Bag: Toto je aplikovaný výzkum. Chceme vytvořit prototyp, který aerolinkám umožní testovat účinnost celého systému. Takže zkoušíme, jak užitečný může být, tedy jestli se zavazadla nakládají snadno a jestli s kontejnerem bez problémů pracuje i ten, kdo ho nezná.
Hlavními odběrateli textilního kontejneru budou letecké společnosti. Uvědomují si, že dostanou nový nástroj, který zvýší bezpečnost cestujících.
Ve Velké Británii mezitím nastává konečný test s dvojnásobnou náloží. Rychloběžná kamera je připravena a vědci se ukrývají v nedalekém bunkru. Pytel stále drží.
Jim Warren, odborník na exploze, Blastech: Nehledáme samozřejmě ochranu proti maximálnímu množství výbušnin, které by se mohlo do pytle dostat. To by bylo kolem dvaceti kil, což je opravdu dost na zničení letadla i mnoha budov. Musíme uvážit, jak těžké může být zavazadlo a jak velké množství výbušnin je tedy možné vzít do letadla. Při útoku v Lockerbie zničilo Boeing 747 méně než půl kila. Útoky na DHL v poslední době představovaly jen několik set gramů. Kontejner by letadlo proti tomu bezesporu ochránil.
Úspěšné testování je prvním krokem k tomu, aby textilie odolné vůči explozím mohly již brzy zlepšit bezpečnost leteckého provozu v našich stále přeplněnějších oblacích.
Autor: Šárka Speváková