Informační technologie3DOheňAudiovizuální instalaceVěda a umění

Zapal a žasni

18. 11. 2009

Interaktivní instalace „Things to Burn“ portugalského experimentátora Rudolfa Quintase, za kterou obdržel zvláštní cenu poroty na letošním berlínském festivalu Transmediale, dává člověku zakusit zcela nový rozměr ohně. Quintas exkluzivně pro PORT představí princip své audiovizuální instalace. Úkolem návštěvníků je zapalovat sirky nebo jiné objekty. Na základě vzniklých ohořelých tvarů, pohybů a tvarů plamene pak pomocí speciální snímací techniky vznikají nové 3D abstraktní digitální objekty. Účastníci instalace tak vlastně používají oheň z obyčejné sirky jako speciální aktivní rozhraní pro ovládání počítače.

Pobídka k akci je více než jasná. Ale co se bude se zapálenou sirkou dít dál? Sirka se stala součástí zvláštní 3D interaktivní instalace. Jejím autorem je Rudolfo Quintas z Portugalska. Experimentuje s nejnovějšími technologiemi.

Rudolfo Quintas, multimediální umělec, Portugalsko:Jedním prvkem instalace je zápalka a druhým audiovizuální dílo, které se vytvoří. Nejzajímavější přínos pro mne je, že zničení něčeho fyzického – sirky – zrodí něco nového, digitálního.

Intenzita ohně, jak jsme vyzkoušeli také třeba plamene svíčky, vytváří na plátně třídimenzionální prostorové obrazce a současně se oheň rozeznívá mnoha zvuky.

Rudolfo Quintas, multimediální umělec, Portugalsko:Když se sirka rozhoří, tak používám kameru, stejnou jako tu, co mě teď snímá, ale infračervenou.

Infračervená kamera zachytí v prostoru světlý body ze sirky – tedy plamen a speciální software pro počítačové vidění ho pak v počítači převede na 3D křivky. Obrazce pak vytváří samostatný program. Na simulaci terénu počítačovou fluidní simulací. Řečeno běžným slovníkem – napodobuje se tím v počítači pohyb kapaliny. Zajímavá souhra živlů.

Rudolfo Quintas, multimediální umělec, Portugalsko:Vertikální pohybování plamenem vymodeluje protáhlý obrazec, a také se tím grafika zjasňuje. Horizontální pohyb přenáší vlnění do stran.

Počítač signál promítá na plátno nebo stěnu digitálním projektorem. A to v reálném čase. Interakce je okamžitá. Divák se nachází mezi dvěma světy. Digitálním a přirozeným. A sám oba ovládá.

Rudolfo Quintas, multimediální umělec, Portugalsko: V počítači mám vzorek zvuku, je to vlastně takovéhle lusknutí prsty. A to lusknutí se vlastně v počítači rozloží v určité posloupnosti rychle za sebou a horizontálně a vertikálně se to slévá a mění se harmonie. Muzikanti nahrávají různé pazvuky a tvoří z nich skladby, tohle je podobná estetika.

Digitální audiovizuální pohyblivý oheň. Instalace zapal mne, Burn me, se v Praze objevila v rámci festivalu vědy a umění ENTER. Samotného autora ale tolik nezajímala digitální stránka věci.

Rudolfo Quintas, multimediální umělec, Portugalsko:Co se děje mezi člověkem a zápalkou je pro mě důležitější, než digitální obrazy. Zápalka mluví o osobnosti a povaze člověka. Přemýšlivější lidé zápalku zkoušejí, snaží se instalaci pochopit. Zápalka jim dohoří až skoro do konce. Zbude mi nakonec hromada zápalek a každá z nich je vlastně obraz člověka.

Autor: Petr Tomaides

Přejít na obsah dílu