Nátěr proti graffiti
31. 1. 2007
Vozy metra, stěny stanic i fasády domů často „zdobí“ nejrůznější graffiti. Chemici proto vymysleli nátěry, které sice nápisům nezabrání, ale značně usnadní jejich odstranění. Takové protinátěry však nejsou levnou záležitostí. Náklady na pořízení ochranného povlaku proti graffiti v pražském metru mohou dosáhnout výše přes 14 milionů korun.
Filip: Všimli jste si někdy laku, kterým je natřené obložení na nástupišti?
Tento lak chrání metro i jiné stavby před výtvory sprejerů. To neznamená, že by sprejer svoje dílo na chráněný povrch nastříkat nemohl. Může, ale na tomto ochranném laku mu sprej nebude příliš pevně držet.
Ing. Martin Přádný, CSc, Ústav makromolekulární chemie: Ty spreje jsou hydrofobní. Obecně platí, že hydrofobní materiál bude dobře držet na hydrofobním povrchu. A naopak hydrofobní materiál bude na hydrofilním povrchu držet hůře.
Trochu si to osvětleme. Hydrofilní materiál je takový, který pohlcuje vodu. Je nasákavý.
Dobrá je tato jazyková pomůcka – „hydro“ znamená „voda“ a „filní“ je druhou částí složeného slova, které má význam „milující“. Tento materiál tedy miluje vodu.
Kdežto hydrofobní materiál je materiál vodou nesmáčivý. Jeho název je odvozen od slova hydro – voda a fobus – strach, takový materiál má zkrátka z vody strach.
Nanesený sprej je materiál velice hydrofobní, a proto na laku, který je hydrofilní, drží velmi špatně.
Tereza v metru nastříká obrázek: A teď jsem zvědavá, jak to z toho sundají.
Michaela Kuchařová, tisková mluvčí DPP: Pro nás graffiti jako problém začal počátkem 90. let, kdy se objevily první nápisy. Stanice se snažíme protigraffiti nátěry, u těch nových stanic je to automatické, dneska je celkem osmdesát procent ploch ošetřeno protinátěry.
V pražském metru použili ochranný nátěr na plochu zhruba čtyřicet tisíc metrů čtverečních.
Michaela Kuchařová, tisková mluvčí DPP: Malůvky tam jsou, ale daleko jednodušeji se odstraňují. Nedochází k poškození podkladového materiálu. Ta cena se pohybuje kolem 250 až 360 Kč za metr čtvereční. Vidíte, že to není žádná levná záležitost.
Při uvedené ploše tedy mohou náklady na pořízení ochranného nátěru proti graffiti v pražském metru dosáhnout výše přes čtrnáct milionů korun.
Tereza u omytého obkladu v metru: Obrázek nikde, slušná práce.
Při takových nákladech je důležité vědět, jestli se po každém odstranění graffiti musí ochranný nátěr obnovit.
Marek Turínský, Axiom Real: Když se odstraní malůvka, tak ten nátěr tam zůstane, ten je permanentní.
Nátěry se nepoužívají jen na ochranu pražského metra.
Marek Turínský, Axiom Real: Materiál, který je tady, se používá také v exteriéru na fasády na ochranu budov.
Ing. Martin Přádný, CSc, Ústav makromolekulární chemie: Na tyto nátěry připadají v úvahu jen polymery, neboť jiné látky nemají tu vlastnost tvořit film.
Polymer, neboli vysokomolekulární sloučenina je látka tvořená monomery, čili nízkomolekulárními látkami. Tyto látky se řetězově řadí jedna za druhou. Díky tomu mohou polymery vytvořit velmi tenkou vrstvičku, která je téměř neviditelná.
Tereza u domu s hrubou omítkou: K obložení metra nebo budov se používají materiály, které jsou více či méně hrubé. Téměř vždy mají nějaké póry. Pokud povrch není ošetřen ochranným lakem, tak případná sprejerova malba pronikne do pórů a špatně se odstraňuje.
Filip u domu: Musejí se pak použít silná rozpouštědla a jejich použití není zrovna příliš ekologické. Ochranný nátěr ale póry zakryje a sprej se do nich nedostane.
Už jsme zmiňovali, že ochrana před sprejery využívá toho, že jedna vrstva je hydrofobní, kdežto druhá hydrofilní. Podobný princip se využívá velice často v nejrůznějších oblastech.
Filip v kuchyni: S jedním dokonale hydrofobním materiálem pracujeme skoro denně. V kuchyni. Je to teflon. Odpuzuje všechno, co obsahuje vodu. Třeba i vajíčka.
Vajíčka obsahují především bílkoviny a hodně vody, je to tedy hydrofilní materiál, s nějakým hydrofobním materiálem se spojí jen velmi těžko. Natož s teflonem.
Na teflonu zkrátka nedrží nic. A nedržely by na něm ani nastříkané nápisy.
Ale o jeho užití jako ochranného nátěru proti graffiti se zatím neuvažuje. Jeho výroba je totiž docela nákladná.
Filip v metru na nástupišti: Postříkat celé metro teflonem by bylo přece jen trochu drahé.