25. 1. 2012
Sedmatřicet let života jedné rodiny ve filmu Heleny Třeštíkové. Časosběrný dokument Soukromý vesmír, na kterém se podílela Česká televize, vstupuje 26. ledna 2012 do kin.
Helena Třeštíková natočila svůj dosud nejdelší časosběrný projekt Soukromý vesmír. Mapuje v něm dějiny jedné rodiny. Film vstupuje ve čtvrtek 26. ledna 2012 do kin distribuční premiérou. Slavnostní premiéra proběhne ve středu večer v kině Světozor.
Soukromý vesmír je už čtvrtým filmem Heleny Třeštíkové v kinodistribuci, na kterém se podílela Česká televize. Začátky spolupráce Heleny Třeštíkové s Českou televizí, respektive tehdejší Československou televizí (ČST), sahají až do 80. let. Tehdy ČST uvedla její šestidílný cyklus Manželské etudy.
„Helena Třeštíková a Česká televize, to je pro mě nerozlučná dvojice. Na projektech Heleny Třeštíkové, které přinášejí významnou uměleckou a společenskou hodnotou, se Česká televize podílí dlouhodobě a jsem velmi rád, že na tuto tradici mohu navázat a dále ji rozvíjet,“ řekl k premiéře filmu generální ředitel České televize Petr Dvořák.
„Jsem velmi ráda, že se Česká televize v mých projektech angažuje a podporuje je. Naše vzájemná dlouhodobá spolupráce je hezkou tradicí a věřím, že rozvod nám nehrozí,“ řekla režisérka filmu Helena Třeštíková.
Režisérka tento působivý dokument natáčela 37 let, zachytila tak v ohromující šíři život členů jedné obyčejné české rodiny od 70. let až do současnosti. „Kamarádku Janu jsem začala sledovat už v roce 1974, když čekala své první dítě s manželem Petrem. Právě život jejich syna Honzy je osou tohoto snímku,“ přibližuje své dílo Helena Třeštíková.
Kamera byla u toho, když se narodily, vyrostly a dospěly dohromady tři děti a jejich rodiče prožily velkou část svého života. Zatímco archivní záběry připomínají uměleckou kariéru Karla Gotta, významné okamžiky dobývání kosmu či zásadní politické proměny této země, deníky rodiny Kettnerových, které si po celou dobu pečlivě vedl otec rodiny Petr, nabízejí soukromou alternativu velkých dějin. Manželé Kettnerovi a jejich děti nevedou tak dramatický život jako hrdinové předchozích režisérčiných filmů Marcela, René a Katka. Jako statisíce dalších Čechů i Kettnerovi v éře nesvobody soustředili pozornost na svůj „soukromý vesmír“. Fascinující cesta jejich životem je i díky tomu velmi optimistickým a zároveň dojemným svědectvím o důležité roli rodiny, o jedinečnosti a pestrobarevnosti lidského života a neustálém hledání jeho smyslu.
Helena Třeštíková
Narodila se 22. června 1949 v Praze. Vystudovala FAMU, obor režie dokumentárního filmu. Od roku 1974 natočila více než padesát dokumentárních snímků nejrůznějších metráží, většinou s tematikou mezilidských vztahů a různých sociálních problémů. Postupem času se specializovala na metodu tzv. sběrného natáčení – sledování lidských osudů v delším časovém úseku. Spolupráce Heleny Třeštíkové s Českou televizí započala už v 80. letech, kdy tehdejší Československá televize uvedla její šestidílný cyklus Manželské etudy (1987). V posledních letech režisérka spolupracuje také s producentskou společností Negativ, která za podpory České televize uvedla do českých kin postupně celou trilogii časosběrných snímků Marcela (2006), René (2008) a Katka (2009). Jednotlivé filmy získaly celou řadu cen v čele s Evropskou filmovou cenou (pro film René v roce 2008), dále cenu Český lev pro film Katka a řadu dalších ocenění z předních světových festivalů.
Michaela Fričová, tisková mluvčí ČT
5. 12. 2022
Tradičně první březnovou sobotu - 4.března 2023 budou rozděleny ceny České filmové a televizní akademie.
2. 11. 2022
Z 26. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava si koprodukční filmy ČT odvezly ceny ze soutěžní sekce Česká radost, Cenu studentské poroty a Cenu publika. Všechny tyto oceněné filmy natočily režisérky.
29. 9. 2022
Mezinárodní poroty 35. ročníku Finále Plzeň ocenily Zlatým ledňáčkem hraný snímek Kdyby radši hořelo a dokument Jak jsem se stala partyzánkou. Co mezinárodní poroty zaujalo?
12. 9. 2022
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) vybrala jako reprezentanta české kinematografie pro výroční ceny Academy of Motion Picture Arts and Sciences OSCAR v kategorii Nejlepší zahraniční film snímek Il Boemo. Režisér Petr Václav v něm zpracovává příběh Josefa Myslivečka, nejslavnějšího českého hudebního skladatele své doby.
12. 9. 2022
Režisérka koprodukčního filmu ČT Běžná selhání Cristina Grosan získala na festivalu v Benátkách Cenu za nejlepší režii “Autrici under 40 Valentina Pedicini”, určenou pro nejlepší filmařky do 40 let.
8. 9. 2022
Nadčasový příběh zachycující mladou generaci mladým způsobem.
18. 8. 2022
Koprodukční film České televize OBĚŤ, který natočil ve slovensko-česko-německé koprodukci režisér Michal Blaško podle scénáře Jakuba Medveckého, byl přijat na největší severoamerickou filmovou přehlídku v Torontu.
5. 8. 2022
Dva koprodukční filmy ČT byly vybrány do soutěží prestižních evropských festivalech
28. 7. 2022
Jednou z filmařských met je dostat se na festival do Cannes, Benátek či Berlína. V Benátkách letos mají světovou premiéru dva hrané filmy, které vznikly v koprodukci ČT: Oběť a Běžné selhání.
11. 7. 2022
Letošní 56. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary proběhl od 1. července do 9. července 2022 jako nespecializovaný festival se dvěma soutěžními sekcemi.
V průběhu festivalu se uskutečnilo 453 filmových představení, bylo uvedeno celkem 170 filmů, z toho 108 celovečerních hraných, 24 celovečerních dokumentárních a 38 krátkých filmů. Z filmů uvedených na 56. MFF Karlovy Vary mělo na festivalu 35 světovou, 6 mezinárodní a 4 evropskou premiéru. 158 projekcí osobně uvedla delegace tvůrců. Uskutečnilo se 86 projekcí pro novináře a filmové profesionály.
Českou televizi zastupovalo v hlavním programu 10 koprodukcí, 2 dokumenty měly premiéru v rámci speciálních projekcí ČT a jeden zaujal porotu posuzující snímky ve fázi vývoje v rámci Works in Progress.