O filmu
Příběh o dospívání, lásce, ztrátě a nakonec i pomstě – taková jsou Místa, film producenta Vratislava Šlajera, scenáristy Ondřeje Štindla a režiséra Radima Špačka, kteří mají na kontě oceňovaná Pouta. Za rok 2010 vyhrála Pouta v rámci Cen české filmové kritiky a s pěti soškami Českého lva bodovala i u České filmové a televizní akademie. Zatímco Pouta vznikala jako ambiciózní filmový projekt dlouhých sedm let, Místa tvůrci natočili sice neméně pečlivě, zato však s větší rychlostí a lehkostí a zároveň s myšlenkou na příběh s hlavním hrdinou, kterého mohou mít diváci i rádi. Autorský styl scenáristy Ondřeje Štindla, režijní vedení Radima Špačka a uhrančivá kamera Jaromíra Kačera se však nezapřou, stejně jako výběr neokoukaných a talentovaných herců v čele s mladým Vladimírem Polívkou nebo Jiřím Štréblem známým z bývalého souboru Divadla Komedie. Přesto se tvůrci shodují, že jejich Pouta z 80. let a Místa odehrávající se v letech devadesátých nemají mnoho společného, možná jen fakt, že berou diváky vážně“.
Film Místa je určen především mladým divákům, ovšem i těm, kteří stáli na prahu dospělosti v devadesátých letech. Přestože 90. léta ve filmu záměrně výrazně nevyčnívají, jsou všudypřítomná. Ač se podle tvůrců z této zásadní doby přeneslo mnohé až do současnosti, nikdy nekončící mejdan už dávno skončil a zbyly především některé mafiánské praktiky. Ty ve filmu ukazují tvůrci především v rámci postavy maloměstského mafiána Kaisera v podání Štrébla. Scenárista Ondřej Štindl také neopomněl napsat scénu z nočního vysílání rádia, prostředí, které sám věrně zná jako DJ legendárního Rádia 1. S tím rozdílem, že v Černé Skále, dějišti filmu, hraje na rozdíl od Prahy Rádio Klídek. Fascinuje mě specifický jazyk, kterým se vyjadřují nejen Ondřejovy postavy, ale i autor sám, což je tedy věc, kterou si diváci moc neužijí, ale snažím se jej vždycky alespoň částečně zprostředkovat situacemi a vizualitou,“ říká na adresu scenáristy režisér Špaček.
Z natáčení
Pro tvůrce filmu bylo důležité obsadit do rolí tří mladých hrdinů herce, kteří budou nejen herecky výrazní, ale zafunguje mezi nimi i jistá chemie. Vedle Vladimíra Polívky role v castingu získali Jan Cina a Johana Matoušková. Role devatenáctiletého Adama je pro Vladimíra Polívku z DAMU velkou hereckou příležitostí, v minulosti si zatím zahrál například ve snímku Poupata. Jeho kamaráda Marka ztvárnil Jan Cina, který má za sebou konzervatoř a debutoval v jedné z hlavních dětských rolí ve filmu Smradi, zahrál si v seriálech Terapie nebo Soukromé pasti, známý je i jako moderátor dětské Planety YÓ z České televize. Annu hraje všestranná Johana Matoušková, absolventka taneční konzervatoře, která končí katedru alternativního a loutkového divadla na DAMU a působí v kapele Kyklos Galaktikos. Je důležité obsadit dobré herce, kterým divák uvěří, známost nehraje až takovou roli. Já jsem se do naší hlavní herecké trojice zamiloval, baví mě na ně koukat. A věřím jim jako postavám. A věřím, že diváci se mnou,“ říká Vratislav Šlajer. Herecky výrazní jsou ve filmu i Robert Nebřenský nebo talentovaný slovenský herec mladé generace Jakub Gogál. Přestože Vladimír Polívka získal s rolí Adama velkou hereckou příležitost, komplikovaná role Adama by i pro zkušeného herce byla pořádným oříškem, od začátku bylo jasné, že ne všichni by v takové roli dokázali obstát. Je těžké hrát postavu, která má takový problém se vyjadřovat, jednat. Já už při čtení scénáře věděl, že to je velká příležitost, ale zároveň jsem si uvědomoval veškeré obtíže s tím spojené… Vyjel jsem do Ústí nad Labem týden před natáčením, abych Adama našel,“ popisuje pečlivou až psychologickou přípravu Vladimír Polívka.
Kromě hereckého obsazení vsadili filmaři na výběr lokací, originální místa, která ve filmu symbolizují vzpomínky na vše podstatné, co si každý nese do dospělého života z dětství a dospívání. Vzpomínky možná už hluboko ukryté, přesto stále vyvolávající emoce. Stejně jako další místa, jež v sobě nesou historickou informaci, paměť jednoho místa v Sudetech, kterou scenárista Ondřej Štindl zobrazuje v příběhu skrze postavu dědy hlavního hrdiny. Film se natáčel především v Ústí nad Labem a jeho okolí a tvůrci dali těmto symbolickým místům na plátně vyniknout. Kvůli možnosti natáčet ve staré loděnici v Krásném Březně byl dokonce pozměněn scénář, tak důležitou roli jednotlivá místa v Místech hrají.
Záběr tria filmových tvůrců Míst je poměrně široký. Vratislav Šlajer patří k nejaktivnějším producentům mladé generace, ve své produkci natočil řadu oceňovaných filmů (vedle Pout například Kdopak by se vlka bál, připravuje adaptaci bestselleru Žítkovské bohyně), jako producent pracoval i na několika televizních pořadech a seriálech (Letiště, Základka). Ondřej Štindl začínal jako DJ kultovního Rádia 1, vedle scenáristiky se živí především žurnalistikou, pracoval jako komentátor a vnitropolitický zpravodaj v české redakci BBC, působil v Lidových novinách, nyní v Echu24, nedávno vydal román Mondschein. Režisér Radim Špaček si v dětství zahrál v několika filmech, prvně v Kachyňově snímku Blázni a děvčátka, později například ve filmu Vojtěch, řečený sirotek. Ještě před studiem na FAMU pracoval jako asistent režie na filmových zakázkách zahraničních produkcí, jeho první film Mladí muži poznávají svět byl vybrán do soutěže mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, kde byl také oceněn. Režisér spolupracuje i s Českou televizí, podílel se mj. na pořadu Q (queer) a od roku 2003 spoluorganizuje Festival bollywoodského filmu.