Odpůrci rozšíření Vodochod se hádali s Rathem

Praha - V ostrou výměnu názorů vyústila dnešní demonstrace zhruba sedmi desítek odpůrců rozšíření vodochodského letiště před středočeským krajským úřadem. Účastníci se na ulici slovně střetli s hejtmanem Davidem Rathem (ČSSD), který si přišel vyslechnout jejich argumenty proti záměru společnosti Penta. Rath prý obavy starostů chápe, na druhou stranu je podle něj nutné brát v úvahu i požadavky lidí ze vzdálenějších měst, jako jsou Mladá Boleslav či Kolín, kteří by podle něj rozšíření Vodochod uvítali. Dopis s připomínkami předali odpůrci letište také ministru životního prostředí Tomáši Chalupovi (ODS).

„Pískejte si, jak chcete, třeba tu píšťalku, milá dámo, spolkněte, já vás pak zachráním, až se s ní budete dusit,“ reagoval šéf středočeského kraje David Rath na nesouhlasné projevy demonstrantů, kteří hejtmanství kritizovali, že se za ně nepostavilo při protestech proti rozšíření vodochodského letiště.

Zhruba půlhodinová debata byla velmi bouřlivá. Demonstranti Ratha přerušovali pískotem a výkřiky, někteří hejtmana vyzývali k demisi nebo křičeli „Hanba“. Mávali u toho transparenty s nápisy jako „Klid pro naše děti“, „Ohrožený občan se ptá, komu platí Penta“ nebo „Přijdou volby, přijdou zas, letiště vám zlomí vaz“.

Lidé z 15 obcí dotčených plánovaným leteckým provozem považují souhlas krajské rady s dostavbou letiště za „zradu vůči všem lidem, kteří v okolí žijí“. Starostům se mimo jiné nelíbí předpokládaný nárůst hluku a emisí, stejně jako zvýšená dopravní zátěž v okolí letiště.

David Rath a Marcel Chládek v roce 2011
Zdroj: Stanislav Peška/ČTK

David Rath, středočeský hejtman:

„My nemáme jen Vodochody, Panenské Břežany, Kralupy, my odpovídáme za celý kraj. Já vím, že vám jde jen o vaši obec a zbytek vás nezajímá, ale to je neuvěřitelný egoismus. Ať si klidně v Milovicích chcípnou hlukem, hlavně že to nebude v Panenských Břežanech.“

Vliv dostavby letiště na životní prostředí nyní zkoumají úředníci ministerstva životního prostředí (MŽP). Senátor a náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje Marcel Chládek proto nechápal, proč zástupci obcí protestují před krajským úřadem. „Středočeský kraj vůbec nerozhoduje, jestli ve Vodochodech bude letiště,“ konstatoval s tím, že konečné slovo nemá nikdo jiný než MŽP.

Na to poukazoval i velký transparent, který dnes kraj vyvěsil na svou budovu. Byla na něm fotografie ministra životního prostředí Tomáše Chalupy (ODS) a nápis, že o rozšíření letiště nerozhoduje hejtmanství, ale Chalupův úřad a vláda. „Místo toho, aby nás podpořili, tak utrácejí za podobné billboardy,“ komentoval to jeden ze starostů. Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček prohlásil, že starostové samozřejmě vědí, kdo o záměru rozhoduje. Přišli prý ale vyjádřit své rozhořčení nad tím, jak se k věci postavilo hejtmanství jako jeden z účastníků řízení. Rathovi zároveň předali několik šanonů s připomínkami k dokumentaci EIA.

Nůši plnou připomínek proti aktuální studii vlivu letiště na okolí přinesli starostové také na ministerstvo životního prostředí. „I když MŽP vydá negativní stanovisko, neznamená to, že se letiště nepostaví, naše stanovisko je pouze odborným podkladem,“ uvedla mluvčí rezortu Michaela Jendeková. Ministerstvo nyní předá všechny dokumenty zpracovateli oponentního posudku. Ten má 40 dní na to, aby rozhodl, jestli investor, společnost Penta, bude muset studii EIA znovu přepracovat.

Konečné rozhodnutí je podle Ratha čistě na vládě. „My budeme respektovat jakékoliv rozhodnutí,“ prohlásil. Pokud ve Vodochodech vznikne mezinárodní letiště, kraj na tom podle hejtmana vydělá, je ale možné i to, že nakonec dostane přednost ochrana mikroregionu. „Vše má své plusy i minusy,“ uzavřel.

Kraj rozšíření letiště povolil, stanovil si ale podmínky

Podle Chládka středočeská samospráva s dokumentací o záměru na stavbu letiště souhlasila, zároveň si však prý ve svém usnesení vymínila podmínky „důsledného vypořádání připomínek dotčených obcí a maximální ochrany obyvatel před možnými negativními vlivy hluku“. S připomínkami se musí vypořádat MŽP, doplnil Chládek pro ČT24. „Rozumím tomu, že obce mají obavy. Proto jsme do stanoviska jednoznačně dali, že požadujeme po MŽP, aby plně akceptovalo a vypořádalo připomínky dotčených obcí,“ prohlásil před krajským úřadem hejtman Rath.

Vizualizace letiště Vodochody
Zdroj: ČT24/Letiště Vodochody

Iniciativa Stop Letišti Vodochody nejvíce vytýká doplněné dokumentaci EIA, že údajně nesplnila některé připomínky ministerstva životního prostředí. „Už v předchozím podání jsme požadovali specifické zhodnocení dopadů na dětskou populaci. To se znovu nestalo,“ uvedl líbeznický starosta Martin Kupka (ODS).

Do mapy hlukové zátěže vyznačily obce přesné lokace mateřských a základních škol včetně aktuálního počtu žáků a dětí. „Pokládáme za nezbytné, aby se s tímto argumentem zpracovatel popasoval,“ doplnil Kupka. EIA podle Kupky také nedostatečně hodnotí skutečný počet lidí, který bude zátěži vystaven. Zpracovatel počítá jen trvale žijící obyvatele, ale třeba v Líbeznicích žije ještě o 20 procent více lidí, kteří nejsou hlášeni. V ostatních obcích je situace podle starosty podobná.

Rozšíření letiště středočeskému regionu pomůže, tvrdí kraj

Člen středočeského zastupitelstva Chládek ve prospěch rozšíření vodochodského letiště argumentuje s poukazem na nutnost diversifikace letecké dopravy. Kraj totiž podle něj posílení vzdušné přepravy beztak potřebuje. „Pokud bude rozšířeno letiště Ruzyně, tak opět budou demonstrace a protesty kolem Ruzyně,“ myslí si senátor za ČSSD. Jistotu, že v případě dostavby Vodochod nebude ruzyňský letecký přístav dále rošiřován, Chládek ale nemá.

Další zástupci kraje navíc tvrdí, že letiště do regionu přinese nová pracovní místa. „V těchto městech působí významné mezinárodní firmy, jako je VW, Peugeot, Citroën, Toyota, a i pro tyto firmy je velmi zajímavé mít lépe dostupné mezinárodní letiště,“ prohlásil hejtman David Rath (ČSSD). Stejný názor má i senátor Chládek, podle kterého ne všichni obyvatelé dotčených obcí proti letišti protestují: „Je tam celá řada obyvatel, která vítá i těchto 500 nových pracovních míst.“

Podle starostky Máslovic Vladimíry Sýkorové ovšem vytvoření několika stovek pracovních míst neomlouvá skutečnost, „že několik desítek tisíc lidí bude mít narušeno celoživotně životní prostředí“.